הנזק מגניבות רכבים עלה בשנתיים האחרונות ביותר מפי שלושה
הנזק מגניבות רכבים עלה בשנתיים האחרונות ביותר מפי שלושה
לפי נתוני רשות שוק ההון, חברות הביטוח שילמו ב-2022 כ-700 מיליון שקל בגין גניבות רכבים - כפול מ-2021. ברשות טוענים כי ענף ביטוחי הרכב הוא התחרותי ביותר בשוק הביטוח, והעלייה במחירי הביטוח נגרמת מהעלייה במקרי הגניבות, מעלייה בנזק של תאונות הדרכים ומהתייקרות החלפים. שלוש חברות ביטוח חדשות צפויות להיכנס בקרוב לשוק ביטוחי הרכב
חברות הביטוח שילמו ב-2022 כ-700 מיליון שקל בגין גניבות רכבים - כפול מהסכום ששולם ב-2021, כך עולה מנתונים שחושפת לראשונה רשות שוק ההון בדיון בוועדת הכלכלה על מחיר ביטוחי הרכב.
העלייה הדרמטית בתשלומי חברות הביטוח על גניבות רכבים מצטרפת לעלייה נוספת של 60% בין 2021 ל-2022. בסך הכל ב-2022-2020 תשלומי חברות הביטוח בגין גניבות רכבים עלו ביותר מ-200%. בעוד ב-2022-2017 מספר גניבות הרכבים בשנה היה במגמת ירידה, הרי שמ-2020 מספר מקרי הגניבות בשנה עלה מכ-4,000 ב-2020 לכ-8,500 מקרים ב-2022. ברשות מציינים שהעלייה במספר הגניבות קשורה לעלייה בביקוש לחלפים, שמחירם האמיר בשנתיים האחרונות בשל שיבוש עולמי בשרשראות האספקה.
גניבות הרכבים אינן הצרה היחידה. מנתוני רשות שוק ההון עולה כי תשלומי חברות הביטוח בגין תאונות עמדו ב-2022 על קרוב ל-7 מיליארד שקל - עלייה של 33% מ-2021, אז הנתון עמד על כ-5 מיליארד שקל - שמצטרפת לעלייה נוספת של 13% ב-2021-2020. בסך הכל תשלומי חברות הביטוח על תביעות רכב רכוש (מקיף וצד ג') ב-2022 עמדו על יותר מ-9 מיליארד שקל: עלייה של 30% מ-2021.
העלייה בתשלומי חברות הביטוח הביאה להפסד ענפי בביטוח רכב רכוש של 1.55 מיליארד שקל ב-2022, והפסד זניח של 28 מיליון שקל ב-2021, אף שמחיר ביטוחי הרכב עלה בעשרות אחוזים בתקופה זו, וסך דמי הביטוח ששילמו מבוטחים הגיע קרוב ל-10 מיליארד שקל ב-2022, בהשוואה לפחות מ-8.5 מיליארד שקל ב-2021.
המסר שברשות שוק ההון מנסים להעביר לחברי הכנסת בדיון הוא שהעלייה במחיר ביטוחי הרכב אינה נובעת מהיעדר תחרות בין חברות הביטוח. ברשות טוענים כי ענף ביטוחי הרכב הוא התחרותי ביותר בשוק הביטוח והפנסיה. לדבריהם, אחד האינדיקטורים לכך הוא שאף שהתשתית הרגולטורית מאפשרת לחברות זרות להיכנס ולפעול בשוק, ואף שהרשות הפחיתה את דרישות ההון העצמי לקבלת רישיון, אין כיום חברות ביטוח זרות שמבקשות להיכנס לשוק. לעומת זאת, ברשות מציינים שישנן שלוש חברות ביטוח חדשות שנמצאות בתהליך קבלת רישיון וצפויות להצטרף בשנים הקרובות ל-14 חברות הביטוח שפועלות כיום בשוק.
לטענת הרשות, העלייה במחירי הביטוח נובעת ישירות מהתייקרות משמעותית של עלויות התביעות, שנגרמות מהעלייה בגניבות רכבים ותאונות דרכים וכן מהתייקרות החלפים, שמובילה גם לעלייה במספר מקרי האובדנים (טוטל לוס): מספר מקרי הטוטל לוס לשנה עלה מכ-35 אלף ב-2020 לכמעט 48 אלף ב-2022.
הסיבה לכך היא שאובדנים מוגדרים על בסיס אינדיקטור כלכלי. אם עלות הנזק גדולה מ-50%-60% מערך הרכב, הוא יוגדר כטוטל לוס. בעוד שבעבר הייתה הלימה בין האינדיקטור הכלכלי לאינדיקטור הבטיחותי במקרה תאונה, העלייה במחירי החלפים פוגעת בקשר בין האינדיקטורים, ומביאה לכך שחברות הביטוח נאלצות להגדיר רכבים עם נזק בטיחותי סביר כטוטל לוס, מה שמגדיל את הוצאות החברות ומתגלגל אל הפרמיה לצרכן.
סיבה נוספת לעלייה במחיר החלפים שמגדילה את עלות התביעות, לפי רשות שוק ההון, היא שמחיר החלפים נקבע כיום על בסיס מחירון של יבואן החלפים, ולא לפי מחיר השוק של החלפים, שהוא המחיר שבו החלפים נמכרים למוסכים. כך יוצא שבהתקשרויות בין חברות ביטוח למוסכים שאינם בהסדר עמן - ששיעורן עמד על 50% מסך התביעות בביטוח מקיף ב-2022 - מחיר התביעה אינו משקף בהכרח את הנזק בפועל.
הדיון בוועדת הכלכלה צפוי לעסוק גם בעליית מחירי ביטוח החובה לאופנועים. לפי רשות שוק ההון, בעוד פרמיה ממוצעת של ביטוח אופנוע עולה 4,472 שקל, עלות הסיכון המגולמת בפוליסה עומדת על 9,468 שקל - כלומר למעלה מכפול. את הפער בין עלות הפרמיה לסיכון הגלום בה מסבסדים כלל המבוטחים, בעלות מצטברת של מאות מיליוני שקלים, ולכן קיים הכרח בהעלאת מחיר ביטוחי האופנועים. לאור הסיכון הגבוה, חברות הביטוח ככלל אינן מספקות ביטוחים לאופנועים, וביטוח זה נמכר בעיקר בפול, גוף שמוכר ביטוח חובה לנהגים שחברות הביטוח מסרבות למכור להן ביטוח. הפול ממומן על ידי ציבור המבוטחים, זאת באמצעות סבסוד הגלום בפרמיה שהם משלמים על הביטוח שלהם, שלפי רשות שוק ההון מוערכת בכ-180 שקל בממוצע לכל מבוטח בשנה.