סגור
עובדים סיעודיים זרים עם קשישים קשיש מטפלת סיעודית
עובדים סיעודיים זרים עם קשישים קשיש מטפלת סיעודית (צילום: עמית שעל)

ועדת הכספים: מנגנון הבטחת התשואה בקרנות הפנסיה יישאר לפחות עד סוף 2025

המנגנון, שמבטיח תשואה ריאלית של 5.15% על חסכונות הציבור, אמור היה להשתנות בינואר הקרוב: עבור חוסכים מעל גיל 50 במסלולי ברירת מחדל, שיעור הנכסים שנהנים מהבטחת תשואה אמור היה לגדול ל-30%. מנגד, בני 50 בשאר המסלולים אמורים היו להיפגע ולרדת ל-10%. ההחלטה נדחית בשנה, עד שיושגו הסכמות בין האוצר להסתדרות

מנגנון הבטחת התשואה הנוכחי בקרנות הפנסיה של הציבור יישאר עד לסוף 2025, כך קבעה היום (א') ועדת הכספים. זאת, בשונה מהכוונה המקורית לשנותו בינואר הקרוב. ההחלטה על השארת המצב הקיים מיטיבה בעיקר עם כ-6% מבין החוסכים מעל גיל 50 שטרם פרשו לפנסיה, ושאינם חוסכים במסלולי ברירת המחדל בפנסיה.
חוסכים אלו ימשיכו ליהנות במהלך 2025 ממנגנון הבטחת התשואה, על אף שהחל מינואר היו אמורים לוותר עליו כדי להמשיך לחסוך במסלולים ייחודיים - כגון מסלולי מניות או מסלול עוקב S&P הפופולרי, שאינם מסלולי ברירת המחדל.
עד 2023, המדינה הקצתה אג"ח ייעודי, שהבטיח לכל חוסך תשואה מסוימת על חלק מהחיסכון הפנסיוני שלו. מאז 2023, מנגנון הבטחת התשואה השתנה, כך שהוא מבטיח תשואה ריאלית שנתית של 5.15% על 30% מסך הנכסים של הציבור. כלומר, אם בשנה מסוימת התשואה הריאלית נמוכה מ-5.15%, המדינה מכניסה יד לכיס ומשלימה את התשואה.
אלא שהמנגנון אינו מבטיח תשואה על 30% מנכסיו של כל חוסך, אלא על 30% מסך הנכסים של קרן פנסיה. כיום, מי שפרשו כבר לפנסיה נהנים מהבטחת תשואה על 60% מנכסיהם, ושאר התשואה מתחלקת שווה בשווה בין יתר החוסכים, ללא תלות בגילם ובמסלול החיסכון שלהם.
בנובמבר האחרון פרסם משרד האוצר תקנות לשינוי המנגנון, באופן שמגדיל את רשת הביטחון עבור חוסכים מעל גיל 50 במסלולי ברירת המחדל (מסלולים תלויי גיל ומסלול כללי), ומבטיח מנגנון הבטחת תשואה על 30% מנכסיהם. הרציונל הוא שככל שגיל החוסך עולה, כך יש לחיסכון הפנסיוני שלו פחות זמן להתאושש משנים קשות בשוק ההון, ולכן להבטחת התשואה חשיבות גבוהה יותר.
אלא שמשרד האוצר הוסיף עוד הבחנה. האוצר קבע שכל שאר החוסכים, כלומר חוסכים מתחת לגיל 50 (ללא תלות במסלול החיסכון), וחוסכים מעל גיל 50 שחוסכים במסלולי התמחות יקבלו הבטחת תשואה על 10% מחסכונותיהם בלבד. כלומר, חוסכים מעל גיל 50 יצטרכו לוותר על הבטחת התשואה במסלולים שאינם מסלולי ברירת מחדל.
הצעת האוצר מגיעה על רקע קושי תפעולי שהעלו הגופים המוסדיים, שנדרשים להכפיל את מסלולי ההשקעה, כך שכל מסלול יופרד לשתי קבוצות גיל: מסלול לבני 50 ומעלה שבו מנגנון הבטחת תשואה של 30%, ומסלול לבני פחות מ-50 שבו מנגנון הבטחת תשואה של 10%.
הצעת האוצר פוגעת במיעוט של בני ה-50 ומעלה שחוסכים במסלולים שאינם ברירת מחדל, וזאת כדי לפשט את תפעול המנגנון. החשש הוא מריבוי מסלולים שעלול להקשות על ציבור החוסכים להשוות בין המסלולים השונים, ומיצירת מסלולים עם מעט נכסים, באופן שמגדיל את הקושי התפעולי.
אלא שבדיון בוועדת הכספים הוסכם כי יש לדחות את כניסתן לתוקף עד לקיום "דיון מקיף לעניינן". ניכר כי עיקר ההתנגדות מגיעה מצד ההסתדרות, שמתנגדת להיעדר רשת הביטחון לחוסכים מעל גיל 50 במסלולים שאינם ברירת מחדל. עוד נטען כי זהו שינוי עמוק שמבוצע דרך תקנות ולא דרך חקיקה ראשית, וכי הצעד נועד לסייע לגופים המוסדיים על חשבון המבוטחים.
ח"כ יצחק פינדרוס שניהל את הדיון ציין: "נרצה לקיים את הדיונים כמה שיותר מוקדם ולא לחכות לסוף השנה הבאה, אנחנו רוצים להגיע למודל אופטימלי דרך שיח, אין הרבה נושאים שנוגעים כמעט לכל אזרח במדינת ישראל כמו הנושא הזה. לכן נבקש לדון במכלול הנושא ולא רק בתיקון, ולהבין את מלוא התמונה וההשלכות והתיקונים הדרושים".
מיכל היימן, מנהלת מחלקת הפנסיה, רשות שוק ההון, הסבירה כי: "ההקצאה תישאר 30% בסך הכל, אבל תחול לפי גיל. תוקפה של הוראת השעה עומדת להסתיים, במהלך השנה הזו הגופים נערכים לאירוע הזה וצריכים להכפיל את כל המסלולים של החוסכים היום. התקנות הון תוצאה של דוח ועדת באב"ד. אנחנו עשור אחרי הדו"ח וקרו הרבה אירועים במהלכו. יש הרבה יותר מסלולים, וגם בראייה שלנו הדבר עלול לבלבל מאוד את העמיתים. אנחנו רוצים כמה שיותר לפשט, לכן הצענו את התקנות האלה כפתרון שמצד אחד מאפשר את היישום, ומצד שני מתאים עצמו למצב השוק".
עוד ציינה היימן: "קיבלנו הערות ואנחנו בשיח מול הגורמים, ואנחנו זקוקים לעוד שהות של זמן לפני שהתקנות נכנסות לתוקף, ואנחנו רוצים להאריך את הוראת השעה הקיימת כעת. היו גורמים שביקשו שנתיים, לעמדתנו השנה שקיימת בתקנות מספיקה".