סגור
ידין ענתבי ממונה על ה חטיבה ה פיננסית ב בנק הפועלים ו חבר הנהלת ה בנק
מנכ"ל בנק הפועלים ידין ענתבי. קידם את השינוי הטכנולוגי בתפקיד הקודם (צילום: אוראל כהן)

ניתוח
האתגר של בנק הפועלים: להרוויח כסף בביט - ה"בייבי" של המנכ"ל ידין ענתבי

תחת ההגדרה של "מתיחת פנים" לאפליקציה, מבקש בנק הפועלים להפוך את ביט לבנק דיגיטלי ל־3 מיליון המשתמשים בה. אחרי הפסד של כמיליארד שקל מאז הקמתה וכשמדובר בבייבי של המנכ"ל החדש ידין ענתבי, הצלחת המהלך תלויה בעיקר ביכולת לשבור את המסורת ולהציע ללקוחות הצעת ערך אמיתית

בסוף השבוע האחרון הודיע בנק הפועלים על שינוי באפליקציית התשלומים ביט. בבנק הגדירו את השינוי כ"מתיחת פנים", אך בפועל מדובר בשינוי מהותי יותר מאשר שינוי עיצוב וכמה פיצ'רים באפליקצית העברת התשלומים הגדולה ביותר בישראל, ששולטת ב־90% מהשוק. היקף המחזורים בשוק זה עומד על מעל ל־20 מיליארד שקל בשנה. אלא שביט נבנתה במקור על תשתיות מיושנות שהגבילו אותה באפשרויות הפיתוח, וגם הכבידו עליה ביחס לכמות המשתמשים הגבוהה שצברה בסופו של דבר.
בנוסף, מאז הקמתה ביט הסבה הפסד של מעל למיליארד שקל לבנק הפועלים, שם מנסים לאורך השנים למצוא את הדרך לעצור את הדימום מחד ולנצל את מאגר הלקוחות שלה, הכולל מעל ל־3 מיליון משתמשים.
בבנק הבינו שאם רוצים שביט תצליח לייצר מנועי הכנסה היא צריכה לעבור שינוי טכנולוגי מהותי. מי שהוביל את הפרויקט הוא ידין ענתבי, שנכנס לאחרונה לתפקיד מנכ"ל הבנק ושימש בתפקידו הקודם גם כאחראי על ביט. הבנק בחר בחברת ממבו (Mambu), המתמחה בבניית פלטפורמות טכנולוגיה בבנקאות, ודרכה יכולה ביט להרחיב משמעותית את היצע המוצרים שלה ולהפוך מאפליקציית תשלומים למעין בנק דיגיטלי.
בבנק הפועלים מתחילים בקטן: בשלב זה הם הודיעו על מספר פיצ'רים בהם כניסה לתחום איסוף כסף קבוצתי, הקיים היום באפליקציה המתחרה פייבוקס של בנק דיסקונט. אולם השינוי המהותי הוא שביט תאפשר לשמור הכספים המועברים בתוך האפליקציה, זאת בעוד כיום היא צינור להעברת הכספים לחשבונות הבנק של לקוחותיה. צבירת הכספים תתאפשר לסכום של עד 5,000 שקל (יתרה מעבר לסכום זה כרוכה בזיהוי קפדני יותר של הלקוח). בבנק מסבירים זאת ששימור הכספים יאפשר ללקוח לחסוך בעמלות, שכן כיום הכספים עוברים באופן מיידי לחשבון הבנק, מה שכרוך בתשלום עמלת שורה ברוב הבנקים.
אלא שעם כל הכבוד לחיסכון בעמלות, מבחינת הבנק צבירת היתרה בביט היא מקור הכנסה נאה: בנק הפועלים יכול את להפקיד את הכספים שביתרה בבנק ישראל, ולקבל על רובם את ריבית בנק ישראל שעומדת כיום על 4.5%. בשלב זה הוא לא משלם ללקוחות ריבית על היתרה, כך שמדובר במוקד הכנסה רווחי למדי.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית ביט החדשה
אפליקציית ביט החדשה
אפליקציית ביט החדשה. מתיחת פנים זה לא מספיק
במשך שנים מנסים בבנק הפועלים לפצח כיצד אפשר להפוך את ביט לרווחית. כיום אפליקציית העברת הכספים הפסדית, שכן העברות הכספים ניתנות בחינם, והבנק מממן את העלות. ככל שהשימוש באפליקציה צומח ההפסדים מעמיקים. עד היום לא הצליח הבנק למצוא מוקדי הכנסות משמעותיים - שיתופי הפעולה השונים ומועדון כרטיסי האשראי שהקים רחוקים מלהביא את ביט למוקד רווח.
לאורך השנים האחרונות ביצע בנק הפועלים צעדים לצמצום ההפסדים של ביט, כגון מעבר לסליקה ישירה בחלק מהעסקאות מול ויזה ומסטרקארד במקום חברות כרטיסי האשראי, מה שהוזיל לו את מימון סבסוד פעולת העברת התשלומים.
עוד נציין כי החל מהשנה הבאה תוכל ביט להתחיל לגבות עמלות ממשתמשיה. לפי הנחיות שקבע בנק ישראל יוכלו אפליקציות התשלומים לגבות עמלה רק מלקוחות שמעבירים מעל 25 אלף שקל בשנה. לפי הערכות מדובר בכ־15% מהמשתמשים, כש־95% מהם הם לקוחות עסקיים. בתחילת 2027, יוכלו אפליקציות התשלומים לעדכן את גובה התקרה. לכן ישנו סיכוי סביר שביט תחל לגבות עמלות מחלק גדול ממשתמשיה ותחדל מסבסוד פעולת העברת התשלומים.
כמו כן נעשו כבר ניסיונות של הבנק לפיתוח הכנסות כמו מועדון כרטיסי האשראי המשותף עם קרפור. אולם אלו ומהלכים נוספים עדיין לא הספיקו כדי להפוך ביט למנוע צמיחה לבנק.
הפיכת ביט למעין בנק אמורה לשנות את התמונה. כרגע אמנם מוצע רק נושא היתרות, אבל סביר שעם הזמן יוצעו מוצרים בנקאיים נוספים: פקדונות, הלוואות ואולי גם ניהול חשבונות ני"ע ושירותים פיננסים נוספים. השימוש בתשתית של ממבו אמורה להפוך את תהליך בניית המוצרים לפשוטה יותר.
הפיכת ביט למעין בנק דיגיטלי אמורה לא רק לצמצם את הפסדיו אלא גם להפוך אותו למנוע צמיחה לבנק, שזה משהו שחסר היום לבנק. כבנק הקמעונאי הגדול קשה לבנק הפועלים לצמוח בנתח שוק. היכולת לגייס לקוח מבנק אחר שיסגור את החשבון בבנק הקודם ויפתח חשבון בבנק הפועלים היא מוגבלת, ומגבלות רגולטוריות בתחומים כמו כרטיסי אשראי גם מקשות על הבנק לצמוח.
מנגד, לביט כאמור 3 מיליון משתמשים, שני שליש מהם אינם לקוחות בנק הפועלים והם לא צריכים לסגור את החשבון בבנק האם שלהם, אלא פשוט לבצע יותר פעולות בביט, שיניבו לבנק הכנסות. אלא שכדי שזה יקרה, הבנק יהיה חייב להציע הצעות משתלמות, וכיום כשהריבית במשק היא 4.5% יש מספיק מרחב להציע מוצרים במחירים משתלמים שעדיין יהיו רווחיים לבנק.
הצעה משתלמת היא למשל לשלם ריבית על היתרה בכספים בביט, בדומה לפייבוקס שמציעה ריבית של 3%. אלא שבבנק הפועלים תשלום על יתרה בחשבון ולא על פיקדון היא בגדר קו אדום. גם כשבנק ישראל לחץ על הבנקים לשלם ריבית על יתרת העו"ש לפני שנה, בבנק הפועלים התעקשו לחמוק מכך, והעדיפו להציע דברים אחרים.
זו סוגיה שבה הבנק יהיה חייב להתגמש, אחרת מה ימשוך את הלקוחות להשאיר את הכספים בביט? גם בשאר המוצרים שישיק הבנק הערך המוסף יהיה חייב להיות כלכלי - מחירים משתלמים, בכדי לעודד את הפעילות של הלקוחות.
בנק הפועלים ידוע כבנק שלא ממהר להציע הצעות שכאלה ולא מביט מעבר לאקסלים ולרווחיות. מצד שני, השינוי הנוכחי בביט הוא אחד הפרויקטים המרכזיים של ענתבי בתפקידו הקודם, ומן הסתם הוא ירצה שהוא יצליח. כמנכ"ל יש לו את הכוח והיכולת לקבוע תמחור בביט שיהפוך את ביט מגורם שמכביד על רווחי הבנק למנוע צמיחה.
הצעות הערך הן תנאי הכרחי אך לא מספיק, ולא מבטיח לביט הצלחה. עד היום המיזמים הטכנולוגיים בתחום הבנקאות לא רשמו הצלחות מסחררות: בנק וואן זירו רשם עד כה הפסדים גבוהים בשל ההשקעות הגבוהות בהקמת בנק, כשבמקביל עד כה הוא לא הביא לשינוי בנתחי השוק על אף המחירים הטובים שהוא מציע בפיקדונות ובאשראי ומאמצי השיווק הגדולים.
פפר, הבנק הדיגיטלי של לאומי שהושק בקול תרועה, הוריד פרופיל ועובר בימים אלה תהליך שבו יעבור לעבוד על תשתיות הטכנולוגיה של בנק לאומי. פייבוקס, שהוקמה בה שותפות של דיסקונט ושופרסל והובטח שתהיה וולט של ענף הפיננסים, עברה גם היא שינויים, ובאחרונה שופרסל מכרה את מניותיה במיזם לדיסקונט.
נראה כי עדיין לא פוצחה הנוסחה לכבוש את הציבור, שנותר למרבה הצער אדיש ברובו לתחום הבנקאות. לבנק הפועלים יש את הפוטנציאל לשינוי עם 3 מיליון משתמשים בביט שמהווים את פוטנציאל מאגר הלקוחות, ועם גב כלכלי לדחוף את ביט קדימה. השאלה אם אכן הבנק יילך עד הסוף בפרויקט הזה, או שאכן השינוי בביט יהיה רק בגדר מתיחת פנים בלבד.