סגור
תאונת דרכים רכב נטוש
רכב שעבר תאונת דרכים (צילום: תומר הדר)

סוף לבוננזה? רשות שוק ההון בוחנת את רווחיות חברות הביטוח מתחום הרכב

הפניקס, הראל, מנורה, מגדל וכלל רשמו במחצית הראשונה של השנה רווח חיתומי של 523 מיליון שקל מתחום הרכב, לעומת הפסד של 188 מיליון שקל בתקופה המקבילה; ברשות שוק ההון יבחנו האם האם ההנחות של חברות הביטוח בכל הנוגע להיקף הנסועה, תאונות וגניבות - מציאותיות

רווחי חמש חברות הביטוח הגדולות - הפניקס, הראל, מנורה, מגדל וכלל - הסתכמו ב־1.8 מיליארד שקל במחצית הראשונה של השנה, כמעט מיליארד שקל יותר מהרווח במחצית המקבילה ב־2023. אחד הגורמים המרכזיים לזינוק ברווחים הוא ביטוחי רכב מקיף וצד ג', הנרכשים כתוספת לביטוח חובה. הרווח החיתומי המצרפי של חמש החברות (לפני מס) מתחום הרכב הסתכם ב־523 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 188 מיליון שקל בתקופה המקבילה. כלומר, השיפור ברווחיות מענף ביטוחי הרכב תרם לשורת הרווח במחצית סכום דמיוני של כ־711 מיליון שקל.
ואולם אותו מנוע רווחים עשוי להוריד הילוך, מאחר שרשות שוק ההון, תחת היו"ר עמית גל, בוחנת את הרווחיות של החברות בתחום ביטוחי הרכב. בשנתיים האחרונות נרשמה עלייה חדה במיוחד במחירי ביטוחי הרכב בעקבות עלייה בגניבות ומחירי החלפים. את טווח המחירים בשוק קובעת רשות שוק ההון, שאישרה לחברות הביטוח להעלות מחירים על בסיס ההפסדים שהציגו בתחום בשנים 2022 ו-2023. הרשות תבחן כפי הנראה האם ההנחות של חברות הביטוח בכל הנוגע להיקף הנסועה, תאונות וגניבות, שבעזרתן הן קובעות את מחירי הביטוח, מציאותיות.
עד עתה רשות שוק ההון בחרה שלא להתערב בצורה גסה בענף ביטוחי הרכב חובה. הסיבה לכך היא שהתערבות אגרסיבית מדי ודחיקה בחברות הביטוח להוריד מחירים עלולה לגרום ליציאה של חברות לא רווחיות מהתחום.
ענף ביטוחי הרכב נחשב כתחרותי ביותר, ופועלות בו 14 חברות. ואולם הניסיון מענף ביטוח הסיעוד מלמד כי דרישה למחיר נמוך לאורך זמן שוחק את חברות הביטוח ואלה לבסוף בוחרות לצאת. כך קרה עם ביטוחי הסיעוד שחברות הביטוח החליטו שלא לשווק אותן ב-2019 לנוכח הפסדים מתמשכים בתחום.
טרם בדיקת מחירי הביטוח בחנה רשות שוק ההון את הנתונים בענף ביטוחי החובה. לאחר בדיקה זו הגיעו ברשות למסקנה כי קיימת ירידה בתעריפי הסיכון של ביטוח החובה לאופנועים במידה שמאפשרת הוזלה של 7%.