הריבית מפחיתה ביקושים? מחזור העסקאות של כאל עלה ב-10%
הריבית מפחיתה ביקושים? מחזור העסקאות של כאל עלה ב-10%
מחזור העסקאות ברבעון השני עמד על כ-41 מיליארד שקל, גם בזכות רכישות במט"ח. תיק האשראי צמח בכ-18% וההפרשות להפסדי אשראי הוכפלו. הרווח הנקי של חברת כרטיסי האשראי עמד על 82 מיליון שקל, בדומה לרבעון הקודם. בנטרול הוצאות המעבר לראשל"צ הרווח הנקי הגיע לשיא של 89 מיליון שקל
הרווח הנקי של כאל ברבעון השני של 2023 עמד על 82 מיליון שקל, עלייה קלה בלבד מרווח של 81 מיליון שקל שרשמה חברת כרטיסי האשראי ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול השפעות חד פעמיות הנובעות מהמעבר שבוטל לקמפוס דיסקונט בראשון לציון, עמד הרווח הנקי של החברה, שבשליטת בנק דיסקונט, על שיא של 89 מיליון שקל.
מחזור העסקאות של כאל צמח ב-10% ביחס לרבעון המקביל, ועמד על 40.7 מיליארד שקל. אמנם חלק מהעלייה במחזור נובע מהאינפלציה, כלומר מהעובדה הפשוטה שהמחירים גבוהים יותר, אך לצד זאת הצמיחה הגבוהה במחזור העסקאות מראה שהתיאבון הצרכני בישראל עדיין משמעותי. החלק שדוחף למעלה את מחזור העסקאות או הרכישות במט"ח, שצמחו בעשרות אחוזים בהשוואה לרבעון המקביל.
הביקוש לאשראי אמנם המשיך לצמוח אך האט: תיק האשראי הצרכני של כאל צמח ב-17.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מתוכם 4.5% ברבעון האחרון. בסביבת כאל מציינים שההאטה נובעת משילוב של ירידה בביקוש לאשראי, במיוחד מצד לקוחות עם פרופיל סיכון נמוך, וכאן הגברת הזהירות מצד כאל בחיתום והעמדת אשראי.
לפי נתוני בנק ישראל, במהלך הרבעון השני שבו ריבית בנק ישראל עלתה ב-0.5%, הריבית הממוצעת באשראי מתגלגל בכאל עלתה מ-16.11% ל-16.55% והריבית הממוצעת על יתרת עסקאות בכרטיסי אשראי עלתה מ-14.89% ל-15.42%.
במהלך הרבעון הכפילה כאל את ההפרשות להפסדי אשראי, שעמדו על 53 מיליון שקל, זאת בהשוואה ל-27 מיליון ברבעון המקביל אשתקד ו-41 מיליון ברבעון הקודם.
בחברה מדגישים שרוב ההפרשות הן קבוצתיות, אך לצד זאת יש גם עלייה בשיעור המחיקות החשבונאיות של הלוואות שלא שולמו - שיעורן מתיק האשראי לציבור הגיע ל-0.85%, בהשוואה ל-0.56% ברבעון המקביל ב-2022.
אמנם ההפרשות לאשראי נמצאות במגמת עלייה, אך בסביבת החברה מציינים ששיעור ההלוואות הבעייתיות נמוך משיעורו טרם התפרצות הקורונה, וכי מסוף 2019, תיק האשראי צמח ב-56%, בעוד שהיקף המחיקות של הלוואות צמח ב-43%.
הצמיחה בהיקף העסקאות ובתיק האשראי תרמו לעלייה של 5.7% בהכנסות החברה, שעמדו על 650 מיליון שקל, זאת בהשוואה ל-615 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מספר הכרטיסים הפעילים של החברה צמח ב-5.6% והוא עומד על 3.42 מיליון.