סגור
פגיעה ישירה של חיזבאללה במטולה
פגיעה ישירה בבית במטולה (צילום: אפי שריר)

בשל הימשכות המלחמה - מתווה דחיית ההלוואות של בנק ישראל יוארך עד סוף השנה

יחד עם זאת, תצומצם אוכלוסיית הדרום הזכאית לפטור מעמלות, הקלות באוברדרפט ולהקפאת הלוואות ללא ריבית מתושבים המתגוררים עד 30 ק"מ מגבול עזה לתושבים המתגוררים עד 7 ק"מ מהגבול. 80% מההלוואות שהוקפאו מתחילת המלחמה כבר חזרו להיפרע 

על רקע ההחרפה בזירה הצפונית, בנק ישראל מאריך בפעם החמישית את מתווה ההקלות ללקוחות הבנקים עליו הודיע בתחילת המלחמה. היום הודיע הבנק המרכזי כי המתווה הכולל הקלות בעמלות ובהלוואות, שאמור היה להסתיים בסוף חודש ספטמבר, יוארך שוב בשלושה חודשים עד לסוף השנה.
יחד עם זאת יחולו שינויים במתווה המעודכן. האוכלוסיה שתהיה זכאית לפטור מעמלות, הקלות באוברדרפט ולהקפאת הלוואות ללא ריבית תצומצם. אם עד היום הקלות אלה חלו על מי שגרים עד 30 ק"מ מגבול עזה, הרי שמהחודש הבא קבוצה זו תצומצם למי שגרים עד 7 ק"מ מהגבול. בשאר קבוצות האוכלוסיה שזכאיות להקלות אלה לא נעשה שינוי, והן כוללות בין היתר את תושבי הצפון שפונו, חיילי המילואים ומשפחות הנרצחים והחטופים.
כמו כן כבר בהארכת המתווה הקודמת נקבע כי משך הזמן הכולל בו ניתן להקפיא הלוואות יהיה עד 9 חודשים, וכל הארכה מעבר לכך תהיה כרוכה באישור הבנק. בסעיף זה הוחלט לבצע הקלות ולאפשר הקפאה של עד 12 חודשים לאוכלוסיה שפונתה מהצפון ועסקים הנמצאים באזורים בצפון שפונו, וכן למי שישרת במילואים בתקופת הארכת המתווה (קרי מאוקטובר ועד לסוף השנה).
במערכת הבנקאית מציינים כי בחודשים האחרונים השימוש בדחיית הלוואות הלך ודעך. לפי נתוני בנק ישראל ב-80% מההלוואות שנדחו מתחילת המלחמה כבר הסתיימה תקופת ההקפאה, והרוב המכריע של ההלוואות חזר להיפרע. עוד עולה מנתוני בנק ישראל כי נכון להיום בעקבות המתווה בוצעה דחיית הלוואות ב-460 אלף הלוואות, כאשר הסכום שהוקפא בפועל עמד על 9 מיליארד שקל.