סגור
מימין: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון והיו"ר בני גבאי
מימין: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון והיו"ר בני גבאי (צילום: אסנת רום, ענבל מרמרי)

גם בלי חברת כרטיסי אשראי: הפניקס שואפת לפתוח פער גדול על המתחרים

קבוצת הביטוח והפיננסים הציגה את יעדיה ל־2027: פתיחת פער של 100 מיליארד שקל מהמתחרות בנכסים המנוהלים, ותשואה להון כשל אחד הבנקים הגדולים. המניה עלתה, אבל בשוק מביעים גם סקפטיות  

גם כשהיא חברת הביטוח הגדולה בנוף במונחי שווי שוק, ועם רווחיות גבוהה מהמקובל בענף, חברת הביטוח הפניקס מראה שהיא עדיין רעבה לשפר עוד יותר את נתוניה, ומציבה יעדים שאפתניים. המניה של הפניקס פיננסים (השם החדש של הפניקס החזקות) בלטה היום בבורסה עם עלייה של 5%, שהחזירה אותה לשווי של מעט יותר מ־10 מיליארד שקל – שווי שאותו השיגה לראשונה באוקטובר 2021, שהפך אותה לגוף המוסדי הראשון והיחיד שהגיע לשווי שוק שכזה.
מניית החברה, שמנוהלת על ידי המנכ"ל אייל בן סימון והיו"ר בני גבאי, הגיבה לתוכנית האסטרטגית החדשה שהציגה קבוצת הפניקס בכנס משקיעים שנערך בבניין הבורסה ברחוב אחוזת בית. לפי התוכנית האסטרטגית - הראשונה שהחברה מציגה מאז שהפכה השנה לחברה ללא גרעין שליטה – הפניקס מתכננת לפתוח בתוך שלוש שנים פער משמעותי מהמתחרות שלה בכל הנוגע להיקף נכסים מנוהלים, וכן להציג תשואה גבוהה על ההון של 16%-18% שתעמוד בקו אחד עם הבנקים הגדולים, בעוד כיום הבנקים מציגים תשואות גבוהות משמעותית משל קבוצות הביטוח.


יעד הרווחיות של הפניקס נחשב לגבוה ומאתגר למדי. את זה היא מתכננת לעשות באמצעות צמיחה בכל זרועות הפעילות שלה – ביטוח, הפצה (סוכנויות ביטוח), ניהול נכסים (גמל, פנסיה, ניהול השקעות וניהול קרנות) ואשראי – מה שאמור לבוא לידי ביטוי בהכפלה של הרווח הכולל, וביכולת לחלק כ־50% מהרווח למשקיעים בדיבידנדים ורכישות עצמיות.
בשוק ההון מציינים כי היעדים שהפניקס מציבה הם ריאליים, ומהווים המשך למגמת הצמיחה שהראתה בשנים האחרונות, ועדיין הם אינם טריוויאליים: "הפניקס מנסה לקבע את מעמדה כמובילת שוק. רואים זאת גם ביעדים, שהם גבוהים משל המתחרות. חרף השינוי שהחברה עברה בשנים האחרונות, היא בעצם משדרת לשוק שהיא בעלת הרעב הגדול ביותר לצמיחה מבין חברות הביטוח", אומר אנליסט בשוק ההון. אנליסט נוסף מוסיף שגם אם הפניקס לא תעמוד ביעדים במלואם, עדיין נראה כי בעוד כמה שנים היא תהפוך לחברה גדולה עוד יותר.
מהם אותם יעדים שהחברה מציבה לעצמה? נכון לסוף המחצית הראשונה של 2024, היקף הנכסים שמנהלת קבוצת הפניקס עומד על 480 מיליארד שקל. כבר כיום היקף הנכסים המנוהל שלה הוא הגדול מבין הגופים המוסדיים, אבל לא מדובר בפער משמעותי, והמתחרות הגדולות מנהלות היקף נכסים דומה. כך, הראל השקעות מנהלת נכסים בהיקף של 463 מיליארד שקל ומגדל ביטוח מנהלת נכסים בהיקף של 455 מיליארד שקל. אולם עד 2027 הפניקס שואפת להגיע לנכסים מנוהלים בהיקף של 650-600 מיליארד שקל, צמיחה של 35%-25%.
אמנם לא מדובר על שיעור צמיחה נחשולי, אך הוא גבוה יותר משיעור הצמיחה שנרשם בשלוש השנים שהסתיימו ב־2023, אז שיעור הצמיחה בנכסים עמד על 17%. למעשה, הפניקס שואפת לפתוח פער גדול מהמתחרים. לשם השוואה, לפי התוכנית האסטרטגית של הראל השקעות, החברה שואפת להגיע לנכסים מנוהלים של 520 מיליארד שקל עד 2026 ואילו מגדל ביטוח שואפת להגיע לנכסים מנוהלים של 550 מיליארד שקל עד 2027. כלומר, הפניקס מתכננת להגדיל את הפער מהמתחרות, שעומד כיום על פחות מ־30 מיליארד שקל, לכ־100 מיליארד שקל לפחות.
הפניקס בונה על הצמיחה הטבעית בתיק הנכסים של הציבור, שגדל בזכות פנסיית חובה, צמיחת המשק והעלייה במודעות הפיננסית. כך, אם ב־2013 היקף הנכסים של הציבור עמד על 2.8 טריליון שקל, הרי שנכון לסוף 2023 הוא כבר עמד על 5.6 טריליון שקל, וזו אמורה להיות המגמה בהמשך.
הפניקס גם שואפת להמשיך להגדיל את נתח השוק שלה באמצעות הרחבת סל המוצרים שהיא תציע ללקוחות כשירים וכן בזירת ההשקעות האלטרנטיביות, והרחבת סל המוצרים לציבור הרחב. זאת בשעה שבשנים האחרונות, בעיקר מאז 2020, חברת הקרנות של הפניקס, קסם, לדוגמה, התרחבה בעיקר באמצעות מסע רכישות שהביא את היקף הנכסים המנוהלים שלה מ־43 מיליארד שקל בתחילת 2020 ליותר מ־100 מיליארד שקל בסוף אוגוסט הנוכחי. כמו כן, הפניקס בונה על שימוש בטכנולוגיה ומערך הסוכנויות שלה, שהתרחב בעצמו בשל מסע רכישות, כדי להגדיל את הנכסים שמנוהלים בחברת הביטוח ואת הרווחיות מהמוצרים האלו.
הפניקס גם מתכננת לצמוח באופן משמעותי בתחום האשראי, שאותו היא מרכזת תחת החברה־הבת גמא ניהול וסליקה. לפי התוכנית האסטרטגית של החברה, הרווח הכולל שתציג זרוע האשראי בשנת 2027 יעמוד על 200-150 מיליון שקל, זאת בעוד ב־2023 הוא עמד על 55 מיליון שקל ובמחצית הראשונה של 2024 הוא שיקף קצב שנתי של 114 מיליון שקל. לפי התוכנית, הצמיחה באשראי תתבסס על התרחבות במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, אשראי צרכני שיינתן גם באמצעות פלטפורמות דיגיטליות שיבצעו חיתום חכם, מתן אשראי לתחום הנדל"ן והמשך צמיחה בתחום הניכיון והסליקה – הפעילות המסורתית של גמא, שאותה מחקה בקיץ הקודם מהבורסה, שנתיים לאחר שהנפיקה אותה.
בכל הנוגע לאשראי, יש דבר אחד שלא הוזכר, ולו ברמיזה, לא במצגת שפרסמה הפניקס ולא בפרזנטציה שערך בן סימון בפני המשקיעים: רכישה של חברת כרטיסי אשראי. הפניקס נחשבת למועמדת הטבעית והבולטת לרכישת כאל מידי דיסקונט, שעד 2026 יגיע תורו להיפרד מחברת כרטיסי האשראי. דיסקונט שואף למכור את השליטה (72%) לפי שווי גבוה של 3-4 מיליארד שקל. מדובר על עסקה בהיקף משמעותי, שהרוכש הפוטנציאלי המרכזי שלה הוא המוסדיים. יתכן שהפניקס ראתה כיצד רשות התחרות הביאה לפסילת העסקה שבמסגרתה הראל השקעות היתה אמורה לרכוש את ישראכרט לפי שווי של 3.3 מיליארד שקל, והחליטה לחשב מסלול מחדש, וכך נולדה ההחלטה לרכז את הפעילות של האשראי תחת גמא ולהצמיח אותה בדרכים אחרות. אולם עוד יתכנו הפתעות בהמשך הדרך.
בסך הכל, הפניקס שואפת שב־2027 היא תציג רווח כולל של 2.2-1.8 מיליארד שקל – כמעט פי 2 מהרווח הכולל של 2023 שעמד על 1.3 מיליארד שקל - מה שישקף תשואה להון של 18%-16%. לשם השוואה, במחצית הראשונה של 2024 הקבוצה הציגה תשואה להון של 12.8%. אם הפניקס תשיג את היעד, היא תתברג בצמרת הפיננסית, מעל המתחרות ובדומה לבנקים. לשם השוואה, ב־2023 חמשת הבנקים הגדולים הציגו תשואה להון של 19.7%-13.7% ובמחצית הראשונה של השנה 14.4%-19.2%.
יש גם מי שהרימו גבה על יעדי הרווחיות של הפניקס. גורם בשוק ההון מציין כי זה אמנם ריאלי שבשנה מסוימת חברת הביטוח אכן תציג רווחיות שכזו, אולם ספק אם זה בר־קיימא לאורך זמן: "הפניקס לא מונופול, ואין לה פטנט ייחודי, ויפתיע אם היא תצליח להגיע לרווחיות שכזו ולשמור עליה. זו רמת רווחיות שהיא הרבה מעבר למקובל בענף". כבר היום רמת הרווחיות של הפניקס נחשבת לגבוהה ביחס לענף, ובחברה רצו, ככל הנראה, להראות המשך שיפור גם בפרמטר זה, אלא שזה צפוי להיות מאתגר למדי. "גם אם הפניקס לא תעמוד ביעד זה במלואו, זה לא נורא, שכן מדובר עדיין ברווחיות גבוהה, ועצם העובדה שהיא מכוונת לשפר עוד את הרווחיות מהווה בשורה טובה לשוק ההון", מוסיף הגורם.
ככל הנראה, העלייה במניה היום מעידה על כך שבשוק רואים את התוכנית האסטרטגית של הפניקס כריאלית ובת־השגה, זאת, בין היתר, משום שהפניקס השיגה כבר ב־2023 ובמהלך 2024 עד כה חלק נכבד מהיעדים ל־2025 שאותם הציגה לעצמה ב־2022, שכללו רווח כולל של מיליארד שקל ונכסים מנוהלים בהיקף של 550—450 מיליארד שקל.
ניכר שהתוכנית האסטרטגית של הפניקס שואבת השראה מענקיות ניהול נכסים גלובליות, דוגמת אפולו, שאותה היא מזכירה במצגת. ואכן, ניהול הנכסים צפוי להיות המגזר הדומיננטי של החברה. לפי התחזית שהציגה לרווח תפעולי־תזרימי (EBITDA) של 1.8-1.6 מיליארד שקל בשנת 2027, מגזר ניהול הנכסים עתיד להיות המשמעותי ביותר עם EBITDA של 750—850 מיליון שקל.