סגור
שקל שקלים שטרות אילוסטרציה
"כשם שטיפות גשם מצטברות כעבור זמן למים רבים, כך גם דמים חודשיים צנועים הנגבים במשך שנים מצטברים לסכומי עתק" (צילום: REUTERS/Nir Elias/Illustration/File Photo)

"הפשרה הגדולה ביותר שנחתמה": כמיליארד שקל יושבו למבוטחים בביטוחי מנהלים

בית המשפט אישר את ההסכם בתביעה ייצוגית על עמלה שנגבתה מבלי לעדכן את הלקוחות. מגדל, מנורה מבטחים, הראל, כלל, הפניקס, איילון והכשרה ישיבו 42% מהסכום שנגבה בפוליסות שהופקו בין 2003-1982, עם תוספת של 90% בגין אובדן תשואה. המפקח על ההסדר: "רק באמצע 2025 המבוטחים יתחילו לראות את הכסף"

שבע חברות ביטוח – מגדל, מנורה מבטחים, הראל, כלל, הפניקס, איילון והכשרה - יחזירו קרוב למיליארד שקל למאות אלפי מבוטחים בביטוחי מנהלים, כך נקבע בהסכם הפשרה שאישרה בסוף השבוע האחרון שופטת בית המשפט המחוזי מרכז בלוד מיכל נד"ב. היקף ההחזר המדויק ייקבע לאחר הערכת המומחה הפנסיוני אבי אייכלר, שמונה כמפקח על ביצוע ההסכם, ולאחר שיאותרו כלל המבוטחים. בנוסף לתשלום למבוטחים, שמגלם כ-42% מהסכום שנגבה, הסדר הפשרה כולל גם הנחה של 50% בגבייה העתידית של רכיב העמלה.
העמלה שבגין גבייתה הוגשה התביעה הייצוגית מכונה "גורם הפוליסה". מדובר בעמלה ייחודית לפוליסות ביטוח חיים משולבות חיסכון (כגון ביטוחי מנהלים) שנכללת בפוליסות שהופקו בין 2003-1982, ואמורה לשקף עלויות אדמינסטרטיביות של הפקת הפוליסה שאינן קשורות לגודל הפרמיה או גובה הכיסוי (כגון הדפסת הפוליסה, שליחתה וכו'). ההערכות הן שישנם מאות אלפי לקוחות שהחזיקו ורובם עדיין מחזיקים בפוליסות אלו.
בתביעה כנגד חברות הביטוח, שמתנהלת מאז 2010, נטען שהחברות גבו את העמלה מבלי שציינו באופן מפורש ושקוף את גבייתה על גבי הפוליסה, כך שהיא נגבתה מלקוחות ללא ידיעתם, תוך פגיעה בתשואת חסכונותיהם. אמנם היקף העמלה עומד על פחות מ-20 שקל בחודש, אך כפי שניסח זאת השופט עופר גרוסקופף (כיום שופט בית המשפט העליון ואז שופט בבית המשפט המחוזי), שאישר את ניהול התביעה כייצוגית ב-2016 ודחה את הסדר הפשרה המקורי: "כשם שטיפות גשם טורדני ועיקש מצטברות כעבור זמן למים רבים, כך גם דמים חודשיים צנועים הנגבים במשך שנים על גבי שנים מצטברים לסכומי עתק".
היקף התביעה המקורית עמד על 1.47 מיליארד שקל ושיקף הערכה של סך העמלות שנגבו מהלקוחות. לפי הסדר הפשרה, חברות הביטוח ישיבו כ-42% מסך העמלות שנגבו, כשלסכום תתווסף תוספת של 90% בגין אובדן תשואה, ולאחריו ימשיכו החברות לגבות 50% מהשיעור הנוכחי של גורם הפוליסה. הסכום הסופי אותו ישלמו חברות הביטוח אינו ברור, אך לפי אייכלר, הוא צפוי לעמוד על קרוב למיליארד שקל ולהיות הסדר הפשרה הגדול ביותר שנחתם במדינה. מבין חברות הביטוח, את הסכום הגדול ביותר - כשליש מסך העלויות - צפויה לשלם מגדל.
"זה יכול להיות רלוונטי לכל בעלי הפוליסות שהן מסוג קצבה צמודת שכר, כלומר שהייעוד המקורי שלהן הוא לקצבה, החל מ-1982 ועד סוף 2003" אמר לכלכליסט היועץ הפנסיוני אבי אייכלר, שכאמור מונה כמפקח על ההסדר. "אלו פוליסות בעלות שמות גנריים שונים, כגון 'עדיף' ו'מיטב'". אייכלר הוסיף כי "רק באמצע 2025 המבוטחים הראשונים יתחילו לראות את הכסף, אם המדינה לא תחשוב שההסדר אינו הגון ותערער על פסק הדין, ואז זה עשוי עוד להיגרר שנים נוספות".