סגור
מוסך  מוסכים רכבים רכב
חברת ביטוח רשאית לקזז חלק מהתשלום למבוטח שמתקן את רכבו במוסך שאינו בהסדר ( צילום: תומי הרפז)

איגוד המוסכים עתר לבג"ץ: לעצור את נוהל הקיזוזים בביטוחי הרכב

לטענת איגוד המוסכים, הנוהל החדש מגביל את הצרכנים למוסכים שבהסדר בלבד ועלול לפגוע באלו שאינם כלולים בו. ברשות שוק ההון צפויים לטעון שהשינוי נועד לטפל בעיוותים בשוק ולבלום את התייקרות ביטוחי הרכב

איגוד המוסכים בישראל עתר לבג"ץ בסוף השבוע האחרון נגד רשות שוק ההון, משרד התחבורה ואיגוד חברות הביטוח. בבסיס העתירה עומדת הדרישה לעצור את הנוהל החדש בענף ביטוחי הרכב, לפיו במקרים מסוימים חברת ביטוח רשאית לקזז חלק מהתשלום למבוטח שמתקן את רכבו במוסך שאינו בהסדר עמה.
ענף חלקי החילוף לרכבים הוא גורם משמעותי להתייקרות ביטוחי הרכב, שמחירם עלה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות. חלק משמעותי מההתייקרות קשור לאופן בו השוק בישראל מתנהל: חברות הביטוח משלמות למוסכים שאינם בהסדר עמן עלות תביעה המבוססת על מחיר המחירון שנקבע בידי ספק החלפים של המוסך, ולא על בסיס המחיר שהמוסך שילם, על אף שבין השניים עשוי להיות פער של עשרות אחוזים במחיר.
לאחר שמחירי החלפים התייקרו בחדות, בשנתיים האחרונות חלק מחברות הביטוח החלו לשלם למבוטחים שתיקנו את רכבם, שלא במוסך הסדר, רק את שווי החלפים עבורן. כלומר, הן שילמו את עלות התביעה לו המבוטח היה משתמש בחלפים שהן מספקות במוסך הסדר ולא את עלות התביעה בפועל שהמבוטח משלם במוסך. הפער בין השניים עשוי לעמוד על אלפי שקלים, ובמקרים מסוימים אף הגיע לכ-15 אלף שקל.
לאחר שהתקבלו תלונות רבות של מבוטחים, רשות שוק ההון נכנסה לתמונה: היא חייבה את חברות הביטוח להחזיר למבוטחים את הכסף בטענה שעשו זאת בחוסר שקיפות, אך גם הכשירה את הקיזוז לאחר בחינה משפטית וקבעה גם שחברות שיבצעו את התהליך בשקיפות הנדרשת, יוכלו לשלם למבוטחים שיבחרו במוסך שאינו בהסדר עמן את העלות שהיו משלמות לו היה פונה למוסך הסדר.
ההחלטה של רשות שוק ההון התקבלה במסגרת רפורמה רחבה יותר בשוק ביטוחי הרכב, בשיתוף משרד התחבורה ורשות התחרות, שתיכנס לתוקף במלואה במאי הקרוב. במסגרת הרפורמה שמאי רכב יעריכו את הנזק בהתאם למחיר השוק של החלפים, ולא בהתאם למחיר המחירון. בנוסף, נקבע שחברות הביטוח יוכלו לספק בעצמן למוסך חלפים, ולשלם לו עמלה במקום לשלם לו ישירות על עלות החלפים. ולצד זאת, תחול גם הגדלה הדרגתית של מספר מוסכי ההסדר, וכן יחול שינוי בשכר הטרחה של שמאים ובאופן בחירתם.
בעוד שברמה הענפית הרפורמה עשויה לטפל בכשלי שוק, בפועל הרווח של המוסכים הפרטיים ממחירי החלפים הוא מקור ההכנסה המרכזי שלהם, ולכן היא עלולה לפגוע בפעילותם, וודאי בפעילותם של מוסכים פרטיים קטנים.
באיגוד המוסכים זועמים על הנוהל החדש. בעתירה הם טוענים ש"המגבלות הקיימות כופות על הצרכנים להשתמש במוסכים שבהסדרים עם חברות הביטוח בלבד, ולמעשה נשללת מהם האפשרות לבחור מוסך בהתאם לשיקוליהם האישיים, נוחות או אמון במוסך אחר".
רשות שוק ההון, משרד התחבורה ואיגוד חברות הביטוח נדרשים להשיב לעתירה עד לסוף חודש ינואר. סביר שברשות שוק ההון יטענו שהנוהל החדש נועד לסייע בבלימת העלייה החדה במחיר ביטוחי הרכב בשנים האחרונות, וזאת לטובת ציבור המבוטחים, וכן כי מדובר בחלק מרפורמה רחבה יותר לתיקון עיוותים בענף הרכב.
זו לא הפעם הראשונה שאיגוד המוסכים עותר לבג"ץ בנושא. בתחילת 2023 עתר האיגוד לבג"ץ, אך העתירה נמחקה בעצת השופטים עקב כוונת רשות שוק ההון לפרסם רפורמה בנושא.