סגור
בנק דיסקונט
בנק דיסקונט (צילום: צפריר אביוב)

בעקבות עליות הריבית: דיסקונט יאפשר הקפאת עליית ההחזר החודשי במשכנתאות

הצעה נוספת של הבנקים להקל על השפעות הריבית מגיעה מכיוון דיסקונט. הבנק יציע ללקוחות להפקיד במקומם מדי חודש את הסכום שנוסף להחזר המשכנתא בעקבות עליית הריבית בהיקף של עד אלף שקל בחודש. מדובר למעשה בסוג של הלוואה ללא ריבית שתוחזר לאחר שנתיים מנטילתה

הצעה נוספת של הבנקים להקל על השפעות הריבית. בנק דיסקונט יאפשר ללקוחותיו נוטלי המשכנתא הקפאה של עליית ההחזר החודשי. דיסקונט יציע ללקוחות להפקיד במקומם מדי חודש את הסכום שנוסף להחזר המשכנתא בעקבות עליית הריבית מאז ספטמבר האחרון – בהיקף של עד אלף שקל בחודש.
דיסקונט, בהובלת אורי לוין, מציע למעשה סוג של הלוואה ללא ריבית. ההלוואה תוחזר לאחר שנתיים מנטילתה לאורך 36 חודשים, ללא ריבית או עמלות (גם במקרה של פירעון מוקדם). המהלך יוצע ללקוחות החל ממרץ הקרוב, ויוגבל ללקוחות מעבירי משכורת של עד 20 אלף שקל לחשבון העו"ש ולבעלי דירה יחידה שאינה להשקעה. הלקוחות צריכים להיות בעלי הלוואה משולמת שאינה בפיגורים.
חשוב להדגיש כי לצעד כזה יש עלות – דחייה של תשלומי משכנתא היום עשויה להתברר כצעד בעייתי יותר בעתיד, אם הריבית תמשיך לעלות או אף תישאר בשיעורה הנוכחי. זאת מאחר שבעוד שנתיים תשלומי המשכנתא יעלו גם בגלל הריבית וגם בגלל דחיית התשלומים הנוכחית והחזרתה בתשלומים חודשיים החל מ-2025.
ניתן להניח שדיסקונט יבצע פריסה נוספת אם זה יהיה המצב, אולם העתיד הוא תמיד חידה עבור לווי המשכנתא. לכן יש להשתמש בהצעה הזו רק אם באמת קיים צורך - למשל אם העלייה בהחזר החודשי כבדה מדי על משק הבית והוא לא יכול להתמודד איתה באמצעות קיצוץ של הוצאות אחרות.
זהו המהלך השלישי של דיסקונט, לו תיק משכנתאות בהיקף של 63 מיליארד שקל. קדמו לו פריסה לאורך שנים רבות יותר של רכיב הפריים, הרכיב במשכנתא שהיקפו עולה עקב עליית הריבית. בנוסף מציע הבנק להקפיא את תשלומי המשכנתא לחצי שנה.
המהלך של דיסקונט נעשה בעקבות עליות הריבית בשנה האחרונה. מאז אפריל אשתקד עלתה ריבית בנק ישראל בחדות מ־0.1% ל־3.75%, והיא צפויה לעלות היום ל-4%. רמת ריבית של 3.75% אינה נחשבת גבוהה או חריגה ברמות היסטוריות, אולם היא בכל זאת הביאה בשנה האחרונה לטלטלה למשקי בית רבים. עליית הריבית החדה והזינוק באינפלציה תפסו את משקי הבית ברמת מינוף גבוהה יחסית, אחרי עשור שבו כמעט והוכפלה המשכנתא הממוצעת. התוצאה: הכבדה דרמטית על ההוצאות החודשיות. העלאת הריבית שעשויה להיות מוכרזת היום על ידי בנק ישראל תקשה אף יותר.
עליית ההחזר החודשי הביאה למספר צעדים בקרב הבנקים. בנק הפועלים הציע למשל לממן את עליית ריבית הפריים למעל 10 אלפים לקוחות. בנובמבר האחרון הודיעה הנהלת הבנק כי תאפשר ללקוחות הבנק להאריך את תקופת המשכנתא במסלול הצמוד לריבית הפריים תוך שמירה על תנאי ההלוואה המקוריים.