סגור
שטרות שקל שקלים אילוסטרציה
אוגוסט חיובי לקרנות ההשתלמות (צילום: REUTERS/Nir Elias/Illustration/File Photo)

אוגוסט חיובי לקרנות ההשתלמות: אנליסט בצמרת, ילין לפידות בתחתית

ערן גולדרינג, מנהל ההשקעות בקרן ההשתלמות במסלול הכללי של אנליסט, שסיימה ראשונה בטבלת התשואות בחודש אוגוסט עם 1.22%: "יש לנו פוזיציה גבוהה יותר מהמתחרים למניות במדד ת"א־90". הקרן של ילין לפידות אחרונה עם תשואה של 0.8%

חודש חיובי נוסף בקרנות ההשתלמות, אמצעי החיסכון העיקרי לטווח הבינוני־ארוך של החוסכים בישראל, שרשמו בחודש אוגוסט עלייה ממוצעת של כ־1% במסלול הכללי.
המדדים בישראל הגיעו לשיא היסטורי באוגוסט, למרות האתגרים הביטחוניים המשמעותיים - בעיקר על רקע העליות החדות במניות הבנקים. מדד ת"א־בנקים זינק 5.6% באוגוסט. מדדי ת"א־35 ות"א־125 זינקו בכ־4% והגיעו לתשואה מצטברת של כ־11.5% ו־9.6% מתחילת השנה, בהתאמה. גם המדדים בארה"ב רשמו תשואה חיובית, כש־S&P 500 עלה ב־2.3% ונאסד"ק ב־0.65%. העליות נרשמות על רקע העלייה במדדי המניות והאג"ח בחודש שעבר בעקבות התפיסה בשוקי ההון מסביב לעולם כי הריביות יירדו בחודשים הקרובים.


קרן ההשתלמות של אנליסט, שעלתה ב־1.22% באוגוסט, השיאה את התשואה הגבוהה ביותר במסלול הכללי. הקרן עלתה מתחילת השנה ב־7.89%. את ההשקעות בקרן ההשתלמות של אנליסט מנהל ערן גולדרינג. אנליסט היא מהקרנות בעלות חשיפה גבוהה לשוק המניות, שעומדת על 47.3% לעומת ממוצע של 46%, אולם החשיפה שלה לחו"ל היא מהנמוכות יחסית, ונאמדת ב־43.4% לעומת ממוצע של 51%.
על פי גולדרינג, חלק מהותי מהתשואה הגיע דווקא מהמניות הקטנות יותר בשוק המקומי. לדבריו, "הקרן שלנו, כמו השאר, חשופה ב־70% במניות לחו"ל. לכן זה לא עניין של כמות החשיפה למניות בישראל, אלא של איכות. המניות בגודל הבינוני בשוק המקומי עבדו טוב יותר מהמניות הגדולות באוגוסט. בהשתלמות שלנו יש ריכוז של יותר חשיפה לישראל מהמתחרים והוא ייחודי מאחר שהוא בפוזיציה גבוהה יותר של מניות במדד ת"א־90, כמו דמרי, נאוויטס, ביטוח ישיר ורציו".
על פי גולדרינג, הקרן החלה להגדיל את החשיפה שלה לאג"ח הממשלתיות של ישראל מתוך ההכרה כי מדובר בהזדמנות, למרות הירידה במחירן מתחילת השנה בעקבות הצפי לעלייה בגירעון.
לדבריו, "הגדלנו בחודשים האחרונים את הפוזיציה לאג"ח הממשלתיות בקרן והן מהוות היום מעל ל־10% מתוך היקף נכסי הקרן. רצינו לנצל את הירידות התשואות בחו"ל. הרווח היום בין האג"ח של ממשלת ישראל לזו של ארה"ב הוא 1.2%, מדובר בפער היסטורי יחסית גבוה. אם לא נסבול במלחמה, למרות הגירעון והצרות, יש פה אפסייד באג"ח הממשלתיות המקומיות. לכן אני חושב שיש מקום להתחיל לקנות".
גולדרינג אופטימי גם לגבי התקופה הקרובה בשוק המניות. לטענתו, "היה פה אירוע מאוד חשוב שנוגע ליו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאוול. המיקוד שלו עבר מהאינפלציה לשוק התעסוקה. במילים אחרות, הוא הפך מאויב השווקים לידיד השווקים. מבחינתו, כרגע העלייה בשווקים היא דבר טוב, מאחר שהיא מאפשרת לצרכן האמריקאי להגדיל את הצריכה ולמנוע מיתון".
גולדרינג הוסיף כי "אי אפשר להאמין שהשווקים ימשיכו לעלות כפי שעלו בשנתיים האחרונות. אני לא חושב שהשווקים ברמת בועה, ממש לא. אם יהיה מיתון בכלכלת ארה"ב, כפי שנרמז בדיבייט בין קמלה האריס ודונלד טראמפ, אז אנחנו לא מתומחרים נכון ויהיו ירידות חדות, אבל אם לא, אנחנו במקום סביר. בישראל זה כמובן תלוי במלחמה".
במקום האחרון בתשואות בחודש אוגוסט נמצאת קרן ההשתלמות של ילין לפידות, שעלתה בשיעור של 0.8%. עד השנה הנוכחית קרן ההשתלמות של ילין לפידות התאפיינה בהשקעה עודפת בשוק המקומי, אולם כמו שאר השוק, גם היא הגדילה באופן משמעותי את החשיפה לשוק בארה"ב, ובעקבות תשואת היתר של השוק המקומי על עמיתו האמריקאי, בחודש שעבר רשמה תשואה צנועה יחסית.
בטבלת התשואות של שלוש השנים האחרונות מובילה קרן ההשתלמות של מור, עם תשואה של 16.3%. במקום השני נמצאת אנליסט, עם תשואה של 15.8%. במקום האחרון ניצבת הקרן של אלטשולר שחם, שהשיגה תשואה של 7.7% בשלוש השנים האחרונות. עם זאת, מתחילת שנת 2024 מובילה הקרן של אלטשולר שחם במסלול הכללי, עם תשואה של 8.9%, בעיקר בשל החשיפה הגבוהה שלה לשווקים בחו"ל.
הקרן של אלטשולר שחם היא קרן ההשתלמות הגדולה במסלול הכללי בפרט ובישראל בכלל, ומנהלת 36.5 מיליארד שקל. קרן ההשתלמות השנייה בגודלה היא הקרן של מיטב, שמנהלת במסלול ההשתלמות הכללי קרן נכסים בהיקף של יותר מ־25 מיליארד שקל. קרן זו גדלה משמעותית בחודש שעבר לאחר שמוזגו אליה נכסים שהושקעו בקרן השתלמות מקבילה בניהול מיטב בהיקף של 9 מיליארד שקל. מיטב, בית ההשקעות הגדול בישראל, מנהל נכסים של כ־300 מיליארד שקל.