סגור
שקל שקלים בנק מזומן שטרות דולר
"ככל שהפיקדון של לקוח גבוה יותר, הוא נהנה מגלגול מלא יותר של הריבית" (צילום: שאטרסטוק)

הבנקים גלגלו את עליית הריבית ב-2023 לפיקדונות - אבל בעיקר ללקוחות הגדולים

לפי בנק ישראל, בעוד היקף גלגול הריבית לפיקדונות קצרי הטווח של משקי הבית עמד על 51%, עבור הלקוחות בבנקאות הפרטית הוא הגיע ל-81% ולעסקים הגדולים ל-94%. בשנה וחצי האחרונות אף נשחק שיעור הגלגול בפיקדונות משקי הבית, לעומת יציבות בפיקדונות המגזר העסקי 

הבנקים גלגלו בשיעור נמוך יותר את עליית ריבית בנק ישראל לפיקדונות של משקי הבית לעומת המגזר העסקי, ובשנה וחצי האחרונות הפערים אף התרחבו. כך עולה מסקירה בנושא שפרסם היום (א') בנק ישראל, כחלק מהדוח השנתי של הפיקוח על הבנקים שיפורסם במלואו בהמשך החודש.
מהניתוח עולה כי עיקר הפערים הם בפיקדונות הקצרים לתקופה של עד חודש. בעוד היקף גלגול הריבית (או בשמה הרשמי - שיעור תמסורת בנק ישראל לפיקדונות) לפיקדונות משקי הבית הקצרים לתקופה של עד חודש עמד על 51% בלבד, בבנקאות הפרטית היא הגיע ל-81% ובעסקים הגדולים ל-94%. הנתונים מתייחסים לשנת 2023.
בפיקדונות הארוכים יותר, של חודש עד שנה, הפערים מצטמצמים אך עדיין קיימים. בפיקדונות למשקי הבית שיעור התמסורת עומד על 63% לעומת 85% בבנקאות הפרטית והעסקים הקטנים ושוב 94% בפיקדונות העסקים הגדולים.
לא רק שיש פערים בין המגזרים, אלא שמנתוני בנק ישראל עולה כי פערים אלה התרחבו בשנה וחצי האחרונות. בעוד בספטמבר 2022 הגיע שיעור התמסורת בפיקדונות למשקי הבית ל-73%, הוא הלך ונשחק באופן מדורג עד ל-64% נכון לחודש מרץ 2024. זאת בעוד בקרב העסקים הגדולים הוא רשם ירידה קלה ביותר מ-93% ל-92%.
בבנק ישראל מסבירים כי הפערים בתמחור יכולים לנבוע מכך שלקוחות עם כוח מיקוח גדול יותר יכולים לקבל תנאים טובים יותר בפיקדונות, וכי יכולת המיקוח מושפעת מהיקף הפעילות של הלקוח מול הבנק, גודל הפיקדון, היכולת שלו להשוות בין הצעות בין הבנקים והמודעות שלו למוצרים מתחרים כגון מק"מ או קרן כספית.
"לקוחות עסקיים מאופיינים באופן כללי בסל פעילות נרחב, בפיקדונות בהיקפים גדולים יותר ובהיותם מגזר לקוחות מתוחכם יחסית, שמקנה להם יכולת טובה יותר להשוות מחירים. ברוב המקרים, ככל שסל הפעילות והפיקדון של לקוח גבוה יותר, הוא נהנה מגילגול מלא יותר של ריבית בנק ישראל לריבית בפיקדון", כותבים בבנק ישראל.
על הפערים בגודל הפיקדונות בין משקי הבית למגזר העסקי ניתן ללמוד מהנתון הבא שמפרסם בנק ישראל: בעוד בכמות הפיקדונות מהווים משקי הבית 79% מהפיקדונות החדשים שבוצעו אשתקד, הרי שמבחינת היקף הכספים מדובר על 16% מסך הכספים שהופקדו.
למרות הנתונים הללו, בבנק ישראל מציינים כי בהשוואה עולמית, שיעור התמסורת בישראל לפיקדונות משקי בית גבוה. הוא עומד על 67% (בפיקדונות בריבית קבועה) לעומת 25% באירופה ו-34% בארה"ב. יחד עם זאת, בבריטניה הוא מגיע ל-78% ובאוסטרליה ל-81%.
עוד עולה מהנתונים כי בעקבות עליית הריבית בשנתיים האחרונות גדל באופן משמעותי היקף ההשקעה בפיקדונות, בעיקר כתוצאה ממעבר כספים מהעו"ש לפיקדונות. בין השנים 2016 עד 2021 סך הכספים שהופקדו בפיקדונות נע סביב ממוצע של כ-370 מיליארד שקל בשנה, כמעט ללא שינוי משנה לשנה, ואילו בשנים 2022 ו–2023 עלה בחדות. בשנת 2022 זינק ב-36% ל-488 מיליארד שקל, ואשתקד ב-22% נוספים ל-595 מיליארד שקל.
בנק ישראל החל בתהליך העלאות הריבית באפריל 2022. הוא העלה את הריבית בהדרגה במשך שנה, עד שהגיעה במאי 2023 ל-4.75%. בינואר השנה הוא הוריד את הריבית ל-4.5%, ומאז לא עדכן אותה כך שזהו שיעורה כיום. מבדיקת כלכליסט עולה כי על אף שריבית בנק ישראל כבר ללא שינוי זה תקופה לא קצרה, וגם הסיכוי להפחתה בזמן הקרוב הולך ויורד, הריביות בפיקדונות הבנקים זוחלות כלפי מטה.