סגור
בנייה  אשקלון  אתר בנייה  מרובה מנופים עיר היין
בנייה באשקלון. העלייה בפעילות בשוק המשכנתאות החלה כבר במאי (צילום: תומר שונם הלוי)

בלעדי
אוגוסט חם במשכנתאות: צפוי זינוק של 27% לעומת הממוצע החודשי השנה

לפי הערכות אוגוסט יסתיים עם משכנתאות חדשות בהיקף של יותר מ־8 מיליארד שקל. זו ירידה קלה לעומת יולי בשל מספר ימי העבודה, ועלייה של 14% לעומת אוגוסט אשתקד. בבנק לאומי מזהים "עלייה בפעילות בקרב משקיעים ותושבי חוץ" 

התגברות הפעילות בשוק המשכנתאות נמשכה גם בחודש אוגוסט. מהערכות במערכת הבנקאית עולה כי אוגוסט צפוי להסתיים עם משכנתאות חדשות בהיקף של 8–8.5 מיליארד שקל. מדובר בנתון הגבוה בלפחות 27% מהממוצע ב־12 החודשים האחרונים שעומד על 6.32 מיליארד שקל, ובנתון הגבוה בלפחות 14% לעומת אוגוסט אשתקד.
עם זאת, הפעילות באוגוסט היתה מעט נמוכה יותר לעומת יולי, שבו נלקחו משכנתאות חדשות ב־9.1 מיליארד שקל. בבנקים מסבירים כי הירידה לעומת נתוני יולי היא בעיקר טכנית, ונובעת מכך שמספר ימי העבודה באוגוסט היה נמוך יותר (גם מכיוון שהיו יותר סופי שבוע וגם בשל ט' באב).
העלייה בפעילות בשוק המשכנתאות החלה במאי, עד אז נלקחו מדי חודש במשך תקופה ארוכה משכנתאות בהיקף של 5–6 מיליארד שקל. העלייה החדה בפעילות מפתיעה לכאורה, שכן הריבית לא רק שלא ירדה, אלא גם הצפי להפחתתה הלך והתרחק.
אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי, מציין כי העלייה בפעילות נובעת מהבנה של רוכשי הדירות שלא צפויה בקרוב ירידה במחירים: "כל הקהלים – רוכשי דירה ראשונה, משקיעים, תושבי חוץ – המתינו במהלך 2023 לירידת מחירים, אלא שמה שקרה זה בדיוק ההפך, וזה גרם להם לחזור אל השוק", אומר יוניסי.
הוא מוסיף ש"כל מי שהמתין - גם הקונים וגם והמוכרים, פעילים כיום בשוק ולכן אנחנו רואים את הגאות במשכנתאות. עמדנו ביולי על שוק של כ־9 מיליארד שקל וזה הגיע בעיקר משוק יד שנייה. זה נובע מכך שבשוק יד שנייה כשהקונה נוטל משכנתא הוא לוקח את כל הסכום של המשכנתא, וזאת בניגוד לרכישת דירה מיד ראשונה, שבה המשכנתא נלקחת לפי קצב התקדמות הבנייה".
באילו מגזרים במיוחד אתה מזהה חזרה לפעילות בשוק הנדל"ן?
"כרגע יש להסתכל על שני סגמנטים מאוד משמעותיים. הסגמנט הראשון הוא המשקיעים - מאז שהריבית החלה לעלות המשקיעים הורידו הילוך בשוק ולכן המחירים התמתנו, אבל עכשיו מתחילים לראות מגמה הדרגתית מתונה של חזרה של משקיעים לשוק בעיקר דווקא לאזור הדרום. סגמנט נוסף שבולט בפעילות הם תושבי חוץ והעולים החדשים - יש הרבה התעניינות בשוק מצד הפלח הזה. מרבעון לרבעון קצב העלייה בפעילות שלהם הולך וגדל.
"עם זאת בעבר תושבי חוץ הרבו לרכוש דירות להשקעה בישראל, בעוד שהיום אנחנו רואים יותר רכישות שמטרתן מגורים מצד תושבי חוץ שעושים עלייה. עיקר הפעילות הזו נעשית על ידי תושבי חוץ מאזור מערב אירופה וצפון אמריקה".
העלייה בהיקף המשכנתאות נובעת מעלייה בפעילות, אך גם מהמשך עליית מחירי הנדל"ן, שמביאות לכך שהיקף המשכנתא שרוכשי הדירות נאלצים לקחת הולך וגדל. עליית מחירי הדיור גם משתקפת בהתפלגות מחירי הדירות של נוטלי המשכנתאות. לפי נתוני בנק ישראל, 37.8% מהמשכנתאות שנלקחו ביולי היו לרכישת נכסים בשווי של 3 מיליון שקל ומעלה, מה שנחשב עד לפני כמה שנים לדירות יוקרה, והפך היום ליותר מיינסטרים בשוק. זהו הנתון הגבוה ביותר לחלקן של משכנתאות מסוג זה. לשם השוואה, בסוף 2020 חלקן של המשכנתאות על נכסים אלה עמד על 19.6% בלבד, ועם מצבו הנוכחי של שוק הנדל"ן בהחלט ייתכן שחלקן של משכנתאות על נכסים אלה יילך ויגדל.
בהסתכלות קדימה מעריך יוניסי, כי קצב הביקושים של 8–9 מיליארד שקל בחודש יישמר בחודשים הקרובים. "זה עוד לא הקצב של השיא כמו ב־2021–2022 (אז היקף המשכנתאות הגיע ל־10–12 מיליארד שקל בחודש, ע"א) אבל זה בהחלט קצב של שוק שנמצא בגאות".
הקצב הגבוה ועליות המחירים צפויים להישמר כל עוד יימשך המצב הנוכחי, ולא תיראה באופק תוכנית שתביא להגדלת היצע הדיור או להפחתה במחיר. "ההצעה שלי לטיפול במשבר הדיור היא למנות גורם אחד מרכזי - ולתת לו הרבה סמכויות. הוא יצטרך להושיב סביב שולחן אחד את כל הגורמים שמטפלים בשוק הדיור ולהתחיל לייצר פתרונות", אומר יוניסי.