מבצעים והתמתנות המלחמה בנובמבר העלו ב־9% את השימוש באשראי לעומת אוקטובר
מבצעים והתמתנות המלחמה בנובמבר העלו ב־9% את השימוש באשראי לעומת אוקטובר
מגמת ההתאוששות נמשכת, ונתוני נובמבר השנה גבוהים ב־19% לעומת נובמבר אשתקד, אז המלחמה היתה עדיין עצימה. פעילות בולטת נרשמה בענפי ההלבשה וההנעלה, המסעדות והפנאי, בצד עלייה חדה במשיכות מזומנים
מבצעי הקניות והסכם הפסקת האש שנכנס לתוקף לקראת סוף נובמבר הביאו לעלייה בצריכה של הציבור. מנתוני חברת שבא, מפעילת תשתית התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל, עולה כי היקף השימוש בכרטיסי אשראי עמד בחודש שעבר על 44.3 מיליארד שקל, זינוק של 18.8% לעומת נובמבר אשתקד. מדובר בעלייה חדה למדי, אולם יש לזכור כי בנובמבר 2023 המלחמה בישראל הייתה עדיין בשלב העצים שלה, והוטלו מגבלות על המשק, שפגעו בפעילות. אם משווים את המחזורים לאוקטובר האחרון מדובר בעלייה נאה של 9%, אולם גם בהשוואה זו צריך לזכור שבחודש אוקטובר חלו חגי תשרי, שהשפיעו גם כן על הפעילות.
העלייה בולטת בחודש נובמבר ברכישות אונליין, שזינקו ב־21.2% לעומת נובמבר אשתקד, בעיקר בעקבות מבצעי המכירות של החודש שעבר. אמנם גם בשנה שעברה התקיימו מכירות מיוחדות בנובמבר, אך היקף המבצעים היה נמוך יותר בשל אווירת המלחמה שהיתה במשק.
עוד בולטת עלייה חדה במשיכות המזומנים. היקף משיכת המזומנים מהכספומטים זינק ב־12.3% לעומת נובמבר אשתקד ל־5.1 מיליארד שקל. זהו הזינוק החד ביותר במשיכות בשנה האחרונה, כאשר רק באפריל נרשם זינוק בסדר גודל דומה שעמד על 12.1%, ברוב החודשים העלייה הייתה מתונה יותר ועמדה על כ־4%.
כאשר בוחנים את הפעילות בענפים השונים, ניתן לראות את ההתאוששות בחודש נובמבר של הענפים שנפגעו מהמלחמה. כך למשל מחזורים בכרטיסי אשראי במסעדות זינק בחודש נובמבר ב־32.8% לעומת נובמבר אשתקד. בהלבשה והנעלה נרשם עלייה חדה של 18.9% ובחשמל ואלקטרוניקה עלייה של 13.6%. לעומת זאת ברשתות המזון נרשמה עלייה מאוד מתונה של 3.2% בלבד, כאשר יש לזכור שבתקופה זו נרשמו גם עליות מחירים, כך שהצמיחה הריאלית בענף זה הייתה נמוכה עוד יותר.
ענף התיירות מתאושש ורושם בנובמבר זינוק של 243% במחזורים לעומת נובמבר אשתקד. מדובר אמנם בקפיצה חדה, אבל יש לזכור שזה הענף שנפגע בצורה הקשה ביותר מהלחמה, וביצועיו בנובמבר אשתקד היו חלשים מאוד. ענף זה עדיין לא חזר לשגרה, והנתונים בו נמוכים בכ־30% לעומת ספטמבר 2023 – החודש שלפני פרוץ המלחמה. עם זאת הפסקת האש בצפון צפויה ככל הנראה להביא לשיפור מהותי בנתונים בחודשים הקרובים.
עוד נציין את ענף הפנאי והבידור שספג גם כן מכה קשה בשל המלחמה, ומתחיל לחזור לשגרה. נתוני נובמבר גבוהים ב־48% לעומת נובמבר אשתקד, ואפילו גבוהים ב־2% לעומת ספטמבר אשתקד, שהם נתוני טרום המלחמה.
בעקבות הנתונים מסר מנכ"ל חברת שבא, איתן לב־טוב, ״נתוני ההוצאות בענפים השונים במהלך נובמבר 2024, מצביעים על כך שהציבור הישראלי אכן ניצל את מבצעי הקניות, ולכן ראינו זינוק חד בהוצאות בענפי צריכה מרכזיים במשק כמו הלבשה והנעלה, חשמל ואלקטרוניקה וברשתות הפארמה. בנוסף, נמשכת מגמת ההתאוששות בענפי תיירות הפנים, ואנחנו רואים שהמשק הישראלי ממשיך במגמת הצמיחה שלו גם על רקע הפסקת האש בצפון".