סגור
אילן בן ישי ו עידן כץ הבעלים של נטו פיננסים
אילן בן ישי ועידן כץ, הבעלים של נטו (צילומים: אוראל כהן , אלעד גרשגורן)

נחשף בכלכליסט
סוכנות נטו פיננסים הגישה בקשה לעיכוב הליכים: "חשש לקריסה"

הסוכנות, השנייה בגודלה בישראל, נקלעה לחובות של יותר מ-110 מיליון שקל; לטענתה, השותפות שלה בבית ההשקעות וולת'סטון, ועזיבת לקוחות הנובעת מחקירת רשות ניירות ערך נגדה - הביאו אותה למצוקה תזרימית

סוכנות נטו פיננסים הגישה היום לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה לעיכוב הליכים, עקב חשש לקריסתה ועל רקע חובות של יותר מ-110 מיליון שקל. השופטת בטינה טאובר אישרה צו זמני. ההליכה של נטו לעבר הקפאת הליכים נחשפה בחודש שעבר בכלכליסט.
הסוכנות ביקשה צו לעיכוב הליכים תוך הותרת הניהול בידי ההנהלה הקיימת, בפיקוח של מנהלי הסדר. זאת מאחר שלהשקפתה תוכל לצאת מהבור העמוק שכרתה לה בעקבות רווחים שהיא צופה בשלוש השנים הבאות.
נטו חייבת לבנק מזרחי 27 מיליון שקל, לעובדים - 400 אלף שקל, למוסדות שונים - 3 מיליון שקל ולמע"מ - 2.4 מיליון שקל. כמו כן חייבת נטו 72 מיליון שקל למשקיעי וולת'סטון, לאחר שכבר רכשו השקעות בהיקף של 50 מיליון שקל. לסוכנים חייבת נטו 5 מיליון שקל, לגיזה - 4 מיליון שקל, ולבנק לאומי - מיליון שקל. לצד זה קיימים חובות המובטחים בערבות אישית של בעלי מניות - 40 מיליון שקל.
לפי דוחות רווח פרופורמה לא מבוקרים לשנים 2024-2025, הקבוצה תסיים עם רווחים של 10 מיליון שקל ב-2024 ו-15 מיליון שקל ב-2025.
נטו היא סוכנות הפיננסים השנייה בגודלה בישראל, והגדולה ביותר בצפון שבבעלותם של עידן כץ ואילן בן ישי. היא מעסיקה 200 סוכנים עצמאיים ומשתתפת איתם בהכנסות בשיעור של 24% תמורת אספקת שירותי מעטפת. על רקע הקשיים של נטו, החלו סוכנים לעזוב אותה ולנסות למשוך את העמלות ששייכות להם ומוחזקות בסוכנות. בבקשה של נטו מתבקש בית המשפט למנוע מהם לעשות זאת, ולהורות כי סוכני משנה לא יבצעו פעולות חד צדדיות שימנעו ממנה לקבל תגמולי ביטוח.
נטו מסבירה כי השותפות שלה בבית ההשקעות וולת'סטון יחד עם ירון פיטארו, והרצון שלה לאפשר למשקיעים למשוך את השקעותיהם, הביאו אותה למצוקה תזרימית. בנוסף, חווה הסוכנות עזיבת לקוחות בעקבות הפרסום על חקירה של רשות ניירות ערך שמתנהלת נגד בן ישי וכץ.
כמו כן נטו נמצאת בסכסוך עסקי עם השותפה סוכנות ארבע עונות שבשליטת IBI, דבר שמקשה על פעילותה.
הקשיים התזרימיים של נטו החלו בעקבות קריסת השקעות בענף הנדל"ן בהן היתה שותפה דרך בית ההשקעות וולת'סטון שהקימה ב־2014 עם ירון פיטארו. ההשקעות היו בעיקר הלוואות ליזמי נדל"ן קטנים בתחום ההתחדשות העירונית. במשך המחצית השנייה של העשור הקודם גייסו סוכני נטו את הלקוחות שלהם עבור ההשקעות של וולת'סטון בהיקף של מאות מיליוני שקלים – דרך השקעה בקרנות השקעה של החברה שהיו אחראיות על מתן אשראי לקבלנים. הקיפאון במיזמי תמ"א וקריסה של חלק מהפרויקטים הביאו להפסדים גדולים של נטו ושל לקוחותיה.
בד בבד החלה רשות ניירות ערך לחקור בתחילת השנה את נטו על הדרך בה גייסה לקוחות לוולת'סטון, ובדקה האם סיפקה השקעות למשקיעים לא כשירים, למרות שהוטל עליה האיסור לנהוג כך.
נטו, בניסיון להציל את המוניטין שלה ומתוך אמונה בהשקעות, החלה לרכוש את ההשקעות של לקוחותיה שכספיהם הוקפאו בהיקף של 50 מיליון שקל ואף סיכמה על רכישות עתידיות בהיקף של 72 מיליון שקל. על פי הבקשה של נטו, המהלך מבוסס על כך ש"צפי ההחזרים לשותפויות השונות, בהערכה שמרנית המבוססת על שווי הבטוחות שניתנו לשותפות בכל פרויקט ופרויקט, עומד על כ-65% כך שקבוצת נטו צפויה לקבל, כספים בהיקפים משמעותיים בעתיד בגין אותן השקעות".
כאמור, IBI וסוכנות ארבע עונות חתמו עם סוכנות נטו על הסכם לשיתוף פעולה בשנת 2023. שילוב הפעילות בין הגופים אמור היה ליצור זרוע הפצה למוצרי ביטוח והשקעות ולהגיע להיקף של עד 40 מיליארד שקל ובכך להיות בעלי פעילות הסוכנויות הגדולה בישראל. אולם מאז החתימה מצבה הכספי של נטו הורע, גם לאחר שהוזרקו לו 30 מיליון שקל בתמורה לעסקה עם IBI.
מאי.בי.אי בית השקעות וארבע עונות נמסר: "אנחנו מברכים על המהלך ומקווים שהוא יביא לפתרון טוב למצוקה התזרימית אליה נקלעה נטו. פעלנו ונמשיך לפעול על מנת לסייע לנטו ולסוכניה".