סגור
כפתור מתן תרומה במקלדת
תרמתם? לא תצטרכו למלא טפסים (צילום: שאטרסטוק)

פיילוט ברשות המסים: החזר מס אוטומטי למי שתרם לעמותה

במטרה לצמצם את היקף המסים העודפים שנגבים מהציבור - כמיליארד שקל בשנה - משיקים רשות המסים והחשב הכללי ממשק שיקל על קבלת החזר מס לעובדים שתורמים לעמותות, ללא צורך בבקשה ידנית. הממשק יעבוד תחילה במשרד הכלכלה ובהנהלת בתי המשפט ואם יצליח יורחב לשאר המשרדים ולכלל המשק

מהלך משמעותי להגדלת החזרי המס לעובדים שתרמו לעמותות: רשות המסים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר הודיעו כי עמותות וארגונים יוכלו לדווח ישירות לרשות המסים על תרומות שקיבלו. המידע יועבר אוטומטית למערכות השכר של המעסיקים, שיזכו אוטומטית עובדים שתרמו מכספם. בכך, עובדים שתרמו לא יהיו מחויבים להגיש בקשה להחזר מס.
כדי לעודד אזרחים לתרום, המדינה מעניקה הטבות מס לעובדים: כל עובד שתרם מעל 207 שקל (נכון ל-2024) בשנה, למוסדות ציבוריים שקיבלו אישור מתאים (לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה), יכול לקבל זיכוי בגובה 35% מהתרומה. כך לדוגמא, עובד שתרם 1,000 שקל בשנה למוסדות ציבוריים יקבל זיכוי ממס בסך 350 שקל.
אלא שעד היום, כדי לקבל את החזר המס העובד נאלץ להגיש בקשה להחזר מס - תהליך שאזרחים רבים נמנעים ממנו, בין אם בשל חוסר מודעות ובין אם בשל מורכבות. רבים מאלו שכן מבקשים החזר מס, עושים זאת באמצעות חברות בתשלום המטפלות בהחזרי המס עבורם.
התוצאה היא שמיצוי הזכויות של אזרחים בתחום החזרי המס הוא נמוך. לפי דו"ח מבקר המדינה מ-2021, המסים העודפים שמשלם הציבור למדינה מוערכים בכמיליארד שקל בשנה. עוד נמצא בדו"ח שבין 2016 ל-2019, היו 2 מיליון מקרים של תשלום עודף של מסים בידי אזרחים שאינם חייבים בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה - כמו למשל במקרה של עובדים שכירים שתורמים למוסדות ציבוריים. מיצוי הזכויות בתחום החזרי המס הוא סוגייה קריטית לטיפול בטווח זמן קצר, שכן ניתן לבקש החזר מס עד שש שנים אחורה. לאחר מכן, הכסף אובד לתמיד.
המהלך של רשות המסים ואגף החשב הכללי צפוי להגדיל את מיצוי הזכויות בתחום התרומות, ולהקל על קבלת החזר מס. בשלב הראשוני, הממשק החדש יפעל בהנהלת בתי משפט ומשרד הכלכלה. המשמעות היא שהחל מהיום העובדים של שני הגופים האלו יכולים לבקש מהגוף שאליו הם תורמים להתממשק ולהחזיר להם את זיכוי המס ישירות במשכורת. במידה והפיילוט יצליח ולא יהיו תקלות, התכנון הוא להרחיבו בחודש הבא לשאר עובדי המגזר הציבורי ושאר משרדי הממשלה. טרם ברור מתי יורחב הפיילוט לכלל המשק.
חשוב להדגיש שלמערכות שכר של המעסיק יועבר מידע על סכום התרומה בלבד, ללא פרטים מזהים אודות הגוף שאליו נתרם הכסף.
בדצמבר 2023 הקימה רשות המסים מערכת תרומות דיגיטלית, שאליה מוסדות ציבוריים יכולים להתממשק ולדווח על תרומות. אך עד כה, המערכת שימשה אך ורק להעברת קבלות, כך שתורם לא יצטרך לשמור בעצמו את הקבלות על תרומה.
החשב הכללי, יהלי רוטנברג מסר: "הפרויקט החדש מבטיח שכל עובד שמשלם מס ותרם, יקבל את ההחזר המגיע לו באופן פשוט ונגיש. זהו מהלך חשוב של התייעלות אשר מגביר את השקיפות והמנהל התקין, מעודד תרומות ומחזק את המגזר השלישי בישראל. אני רוצה להודות לאלי ביתן, סגן בכיר לחשב הכללי וצוותו, סיגמה, וכל השותפים שעסקו בנושא".
מנהל רשות המסים, עו"ד שי אהרונוביץ הצהיר כי זהו "צעד נוסף לקראת היעד הסופי שלנו, שהוא מציאות שבה כל מי שזכאי להחזר מס בגין תרומות יקבל אותו במהירות ובפשטות, בלי צורך לשמור קבלות נייר ולפעמים גם בלי צורך לדרוש אותו מרשות המסים. התשתית הדיגיטלית לכך קיימת וכוונתנו שבעתיד כל העמותות המחזיקות באישור לזיכוי במס ידווחו באמצעותה".