סגור
מ"מ ראש רשות שוק ההון עמית גל חדש
עמית גל, יו"ר רשות שוק ההון. תקופה רגישה בעקבות הכשלים בחברת הגמל סלייס (צילום: מארק קניימן, לע"מ)

גפני וביטן רוצים לצמצם את עצמאות רשות שוק ההון

הצעת חוק שהגישו השניים קובעת כי רשות שוק ההון תצטרך לקבל את אישור ועדת הכספים לצורך קביעת הוראות הקשורות לחברות ביטוח, גופים מוסדיים וסכני ביטוח. אם החוק יעבור הוא עלול להיות תקדים להתערבות בפעילות של רגולטורים אחרים  

רגע לפני שהכנסת יוצאת לפגרה הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק הפוגעת בעצמאות רשות שוק ההון ומקנה לוועדת הכספים סמכויות בקביעת הפיקוח על חברות הביטוח והגופים המוסדיים. הצעת החוק מוגשת כשהרשות, שבראשות עמית גל, נמצאת בתקופה רגישה על רקע הביקורת נגדה על כך שלא איתרה מוקדם מספיק את הכשלים בחברת הגמל סלייס.
הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ שלום דנינו (ליכוד), יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה). אמנם הצעת החוק הוגשה רק בשבוע שעבר לכנסת, ולא ברור אם אכן תבשיל, אולם לא ניתן להתעלם מכך שביטן וגפני בעלי תפקידים בכירים בכנסת, מה שמגדיל את הסיכוי לקידומה.
לפי הצעת החוק, ייערכו מספר שינויים בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, כך שבשורה של נושאים בהם יש כיום לרשות שוק ההון סמכות לקבוע הוראות, היא תוכל לעשות זאת רק באישור של ועדת הכספים.
1 צפייה בגלריה
ח"כ דוד ביטן ויו"ר ועדת הכספים משה גפני
ח"כ דוד ביטן ויו"ר ועדת הכספים משה גפני
דוד ביטן (מימין) ומשה גפני. נוקטים טרמינולוגיה של שקיפות
(צילומים: עמית שאבי, אלכס קולומויסקי)

כך למשל בהוראות הנוגעות לדרכי פעולתם וניהולם של חברות ביטוח ושל סוכני ביטוח, של נושאי משרה בהם ושל כל מי שמועסק על ידם, וכן של גופים המנהלים קופות גמל. סעיפים נוספים שכל שינוי רגולטורי בהם יהיה כפוף לאישור ועדת הכספים הם בנושא עמלת מקסימום שחברת ביטוח יכולה לשלם לסוכן, וכן בהוראות הקשורות לשכר והחזר הוצאות שמשלם הלקוח לסוכן ביטוח פנסיוני.
הצעה זו פוגעת בעצמאות רשות שוק ההון, שחלק לא מבוטל מהוראות שתקבע יהיו כפופות לאישור ועדת הכספים, מה שיגדיל את פוטנציאל הלחצים הפוליטיים עליה. נזכיר גם כי לסוכני הביטוח לובי חזק בכנסת, ובפרט במפלגת הליכוד, ובשנים האחרונות ניסו ברשות ובמשרד האוצר לקדם שינויים הקשורים לפעילות הסוכנים, בעיקר בכל הנושא לתגמול שלהם, אולם עד כה הצליחו סוכני הביטוח לבלום את מרבית היוזמות.
בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי לממונה על שוק ההון סמכויות רחבות, מה שמצדיק את הגדלת הפיקוח הפרלמנטרי עליו. "מדובר בסמכויות רחבות שמסדירות את פעילותם הענפה של אותם גופים פיננסיים, שמשליכות לא רק על הגופים האמורים אלא גם על הציבור הרחב בתחומי הביטוח, החיסכון הפנסיוני וכדומה. לפיכך בהצעת חוק זו מוצע לתקן את החוקים האמורים, ובכך להגביר את הפיקוח הפרלמנטרי על ההוראות שנקבעות על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ולאפשר קיום דיון ציבורי ושקיפות לשיקולי המאסדר, וזאת לטובת ציבור המבוטחים והחוסכים", נכתב בדברי ההסבר לחוק.
רשות שוק ההון נחשבת לרגולטור החלש ביותר מבין הרגולטורים הפיננסיים. בניגוד לרשות לני"ע ובנק ישראל, היא אינה גוף סטטוטורי עצמאי, וכן תקציביה ומשאביה נמוכים יותר מהרגולטורים המקבילים. בנוסף לכך הרשות כאמור מתמודדת היום עם פרשת קופות גמל סלייס, בה קיים עד היום סימן שאלה בנוגע למאות מיליוני שקלים של כספי החוסכים. הסיטואציה הזו מייצרת כר נוח לכנסת לקדם חוק שכזה, ואם הוא אכן יושלם זה אף עשוי להיות תקדים לחוקים דומים שיתערבו בפעילות רגולטורים אחרים.
בעבר כבר היו יוזמות לפגיעה בסמכויות של רגולטורים, כמו הצעת חוק שלפיה סגירת סניפים של בנקים תהיה כפופה לאישור ועדת הכלכלה (סמכות שקיימת היום לבנק ישראל), או הצעות חוק המתערבות בתמחור הריביות בבנקים. בנק ישראל, שנחשב לרגולטור חזק, ובעל קשר ישיר לראש הממשלה, הצליח עד היום לבלום את מרבית היוזמות הללו.

ההוראות של רשות שוק ההון שיהיו כפופות לאישור ועדת הכספים, לפי הצעת החוק

• הוראות הנוגעות לדרכי פעולתם וניהולם של מבטחים וסוכני ביטוח
• הוראות בדבר תנאים שבחוזי ביטוח וניסוחם
• הוראות בדבר פעולתן וניהולן של חברות קופת גמל
• הוראות בדבר פעולת בעלי רישיון בתחום השיווק והייעוץ הפנסיוניים