סגור
אולם נוסעים יוצאים נתב"ג קורונה חו"ל טיסה טיסות 1
אולם נוסעים יוצאים בנתב"ג (ארכיון) (צילום: רויטרס )

בלעדי
טסים פחות, זה עולה יותר: ההוצאה באשראי זינקה בספטמבר

השימוש בכרטיסי אשראי זינק ב־14.6% בספטמבר בהשוואה לאותו החודש אשתקד. העלייה בשל עיתוי החגים השנה, אך בעיקר בשל ביטולי הטיסות שהשאירו את הישראלים לצרוך בארץ. ענפי הפנאי והבידור והמלונאות ממשיכים להישאר מאחור

ישראל ציינה אתמול שנה לפתיחת המלחמה הארוכה בתולדותיה. למרות המחיר הכלכלי הכבד הגלום בה ועל אף התרחבותה בחודש האחרון, הצריכה במשק עדיין חזקה למדי. מנתוני חברת שבא, המנהלת את תשתית התשלומים בכרטיסי אשראי, עולה כי מחזורי השימוש בכרטיסי אשראי היו גבוהים למדי בספטמבר, ואף שברו שיאים בפרמטרים מסוימים. לפי הנתונים, סך ההוצאות בכרטיסי אשראי בספטמבר עמד על 46.1 מיליארד שקל, זינוק של 14.6% לעומת ספטמבר אשתקד.
נתוני ספטמבר מפתיעים שכן במהלך החודש הזה ההסתדרות הובילה שביתה בת יום אחד בעקבות רצח ששת החטופים, מה שפגע במחזורים בכרטיסי האשראי באותו היום. בנוסף, הוחמר המצב הביטחוני בצפון, מה שהשפיע על חלקים רחבים יותר מהמדינה. למרות כל זאת, ספטמבר הוא החודש עם הצמיחה השנייה החדה ביותר השנה, אחרי אפריל, שבו השימוש בכרטיסי אשראי זינק ב־15.3% לעומת אפריל אשתקד.


גם בהיקף משיכות המזומן מהכספומטים הבנקאיים נרשמו נתונים חזקים יחסית, עם עלייה במשיכות של 4.7% בהשוואה לספטמבר 2023. מדובר בשיפור, לאחר שבאוגוסט נרשמה ירידה של 4.8% לעומת אוגוסט 2023.
בספטמבר נשבר שיא במחזור השימוש היומי בכרטיסי אשראי. נתון זה חצה לראשונה את רף 1.5 מיליארד השקלים ועמד על 1.54 מיליארד שקל, גבוה ב־8.8% לעומת אוגוסט האחרון.
הנתונים הגבוהים נובעים מכמה סיבות. ראשית, סיבה טכנית: אשתקד רוב חגי תשרי חלו בספטמבר, בעוד השנה הם חלים באוקטובר. כלומר, בספטמבר 2024 יש יותר ימי עבודה לעומת ספטמבר אשתקד. בשבא מציינים כי הסיבה המרכזית לנתונים הגבוהים היא שבשל המצב הביטחוני וביטולי הטיסות, שהלכו וגברו בחודש האחרון, יותר ישראלים נשארו בארץ – מה שדוחף כלפי מעלה את הצריכה במשק. בנוסף לכך, האינפלציה ועליות המחירים משפיעות גם כן על הגידול במחזורי השימוש בכרטיסי אשראי.
בפילוח הנתונים לפי ענפים, ניתן לראות עלייה בולטת בענף המזון והמסעדות, שצמח בשיעור דו־ספרתי. לעומת זאת, ענף ההלבשה וההנעלה וענף מוצרי החשמל ממשיכים לצמוח במתינות יחסית, כשהיקף המחזורים בכרטיסי אשראי בענפים עלה ב־8% בממוצע בספטמבר.
את הזינוק החד ביותר ממשיך לרשום ענף התעופה. אחרי זינוק על 65.9% במחזורים בכרטיסי אשראי באוגוסט, בספטמבר קצב הצמיחה אף התחדד יותר והגיע לכמעט 80%. הסיבה לזינוק היא הפסקת הפעילות של חברות תעופה זרות רבות, שהביאה לגידול בפעילות חברות התעופה המקומיות וכמובן גם לעליות מחירים.
מי שממשיך להישאר מאחור זה ענף המלונאות: בעוד באוגוסט הירידה במחזורים בענף זה עמדה על 18%, בספטמבר, היא העמיקה לכמעט 23%. עם זאת, בפועל הפגיעה נמוכה יותר, שכן המדינה עדיין משלמת למלונות על אירוח תושבים מפונים ותשלום זה נעשה לרוב לא דרך תשתית כרטיסי האשראי.
גם ענף הבידור והפנאי ממשיך לקרטע ולרשום צמיחה אפסית, שבולטת החודש במיוחד לאור הנתונים החזקים בשאר הענפים. מחזורי השימוש בכרטיסי אשראי בענף זה צמחו ב־2.4% בלבד, וזאת לאחר סטגנציה באוגוסט. הפנאי והבידור הוא אחד הענפים המרכזיים שנפגעו בעקבות המלחמה. המחזורים בענף זה דשדשו תקופה ארוכה. בחודשים האחרונים חל שיפור מסוים, אולם נראה כי ההחרפה במצב הביטחוני בלמה את ההתאוששות.