סגור
בנקים בנק הפועלים לאומי
סניפים של הפועלים ולאומי (צילום: אביב גוטליב)

בדיקה
סגירת סניפי הבנקים נמשכת - 32 בשנה שחלפה, 250 מאז 2010

עיקר הסגירות נעשו בבנק אגוד שמוזג למזרחי, והפועלים שסגר מעל ל־40 סניפים בתוך 3 שנים. בלאומי ודיסקונט נבלם צמצום הסניפים אשתקד. ב־2018 בוצעו 40% מהפעולות הבנקאיות בסניף וב־2021 רק 13%

בשנת 2022 ירדה כמות סניפי הבנקים ב־32, כך שיש כיום 877 סניפים, ירידה של 3.5%, כך עולה מבדיקת "כלכליסט". הקצב דומה ל־2021, שבה מספר הסניפים ירד ב־35. אלא שעיקר הירידה בשנה שעברה הייתה בעקבות מיזוג בנק אגוד למזרחי טפחות, שהביא לסגירת מרבית הסניפים של אגוד.
מספר הסניפים של קבוצת מזרחי טפחות ירד אשתקד ב־21 סניפים ל־204. על אף הירידה המשמעותית במספר סניפי הקבוצה, מזרחי טפחות הוא עדיין הבנק בעל הפריסה הסניפית הגדולה בישראל (כולל סניפי בנק יהב), וזאת אף שהוא הבנק השלישי בגודלו. הנתון הזה נובע מכך שהבנק נקט לאורך השנים בגישה שונה, ובעוד בנקים אחרים צמצמו את מערך הסניפים, הוא הלך ופתח סניפים חדשים מתוך ניסיון לבדל עצמו במיתוג של בנק השם דגש על השירות האנושי. הבנק הגיע לאיזון הנכון מבחינתו בכמות הסניפים, והוא ככל הנראה לא צפוי להגדיל או לסגור סניפים במידה משמעותית בשנים הקרובות.
מי שממשיך להאיץ את תהליך סגירת הסניפים הוא בנק הפועלים. כמות הסניפים בבנק, שבניהולו של דב קוטלר, ירדה אשתקד ב־9 ל־166 סניפים (ירידה של 5%). למעשה, בעוד רוב הבנקים האטו משמעותית את קצב סגירת הסניפים בשנים האחרונות, הפועלים האיץ את הקצב ובשלוש שנים מספר הסניפים בבנק ירד ביותר מ־40. גם השנה הוא ממשיך במגמת הצמצום, כשנכון להיום יש לבנק 163 סניפים. לא בכל המקרים הסגירות היו מוחלטות. כך, למשל, תשעה סניפים הוסבו לשלוחות, קרי שעות קבלה מצומצמות יותר ועם צוות קטן יותר של עובדים.
למעשה, אף שבנק הפועלים הוא הבנק הגדול ביותר, מבחינת פריסת סניפים הוא הבנק הרביעי בגודלו. בבנק לאומי למשל יש 186 סניפים. עם זאת, כשבוחנים את מספר הסניפים במגזר משקי הבית, הרי שכמות הסניפים בשני הבנקים כמעט זהה.
לאומי ביצע את עיקר סגירת הסניפים שלו תחת הקדנציה של המנכ"לית הקודמת רקפת רוסק עמינח, שביצעה תהליך אגרסיבי של התייעלות וסגירת סניפים, כשבשנים 2018-2014 נסגרו מעל ל־50 סניפים. בשנים האחרונות האט לאומי, שבניהולו של חנן פרידמן, את קצב סגירת הסניפים, ואשתקד אף גדל מספר הסניפים של הבנקים בשניים.


גם בנק דיסקונט האט בשנים האחרונות את קצב סגירת הסניפים, והתמקד בצמצום שטחים, כשבשנה שעברה הוא לא סגר סניפים בכלל. סך הפריסה של הקבוצה (כולל מרכנתיל) עומד על 172 סניפים. דיסקונט הוא הבנק הרביעי בגודלו, ונראה כי יש לו עוד לאן להתייעל בכל הקשור לפריסה סניפית, ודאי בהשוואה לשני הבנקים הגדולים, כשכמות הסניפים שלו דומה לשלהם. נראה כי טיפול במערך הסינוף הוא אתגר שימתין למחליפו של מנכ"ל דיסקונט אורי לוין, שהודיע באחרונה על פרישה. דרך אחת לבצע התייעלות בסניפים היא מיזוג של דיסקונט עם מרכנתיל, שלו 73 סניפים מתוך סניפי הקבוצה, אולם זה מהלך שעד היום בדיסקונט נמנעו ממנו.
הבנק הבינלאומי ממשיך גם כן לסגור סניפים, כאשר אשתקד ירד מספר הסניפים שלו ב־6 ל־130 סניפים (ירידה של 4.4%), ובסך הכל מספר הסניפים בבנק ירד ב־15 בשנתיים. הבינלאומי, בניהולה של סמדר ברבר־צדיק, ממשיך בעקביות לצמצם את מערך הסניפים שלו. לבנק מספר חברות־בנות כמו אוצר החייל ומסד, שאוחדו לתוכו בשנים האחרונות. האיחוד הזה מסייע לבינלאומי בתהליכי התייעלות, ומאפשר לו לבצע מיזוג בין סניפים של המותגים השונים.
תהליך סגירת הסניפים בבנקים נמשך מעל לעשור, כאשר מ־2010 נסגרו יותר מ־250 סניפים, ירידה של יותר מ־20%. בתחילה נסגרו סניפים הפסדיים, לאחר מכן עברו הבנקים לסגירת סניפים ברווחיות נמוכה, ובשנים האחרונות הדגש הוא על סגירת סניפים קטנים, וצמצום שטחים בסניפים גדולים, על ידי הוצאה, למשל, של פעילות תפעולית והעברתה לבק אופיס.
סגירת הסניפים וצמצום שטחם נעשים על רקע מגמה של מעבר לביצוע פעולות בדיגיטל במקום בסניף. בעקבות הקורונה הואץ משמעותית המעבר לדיגיטל, בעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת, שעד לקורונה חלקה נמנע מהשימוש בדיגיטל. מנתוני בנק ישראל עולה כי בעוד ב־2018 בוצעו 40% מהפעולות הבנקאיות בסניף, ב־2021 רק 13% מהפעולות בוצעו בסניף.
אלא שלצד ההיגיון בתהליך צמצום הסניפים, הוא גם מעורר ביקורת על כך שמדובר בפגיעה באיכות השירות. בעקבות זאת התערבה הכנסת, וב־2016 נקבע כי בנק ישראל יצטרך לאשר כל סגירה של סניף, וכי ייבדקו כמה קריטריונים לאישור שכזה כמו נוכחות של סניפים נוספים באזור, וסוג הלקוחות של הסניף.
נוסח החוק הותיר פרצה, שכן הוא מתייחס רק לבקשות סגירת סניפי בנקים, אך לא נקבע בו כל הסדר לעניין צמצום שטחי סניפי הבנקים או הפחתת מספר המשרות, שנעשו ללא צורך באישור. כך הבנקים יכלו לצמצם פעילות בחלק מהסניפים, ובשלב השני ביקשו לסגור את הסניף, לאחר שהם הוכיחו שאין בו הרבה פעילות.
בכנסת רוצים להקשיח את אישור סגירת הסניפים, והגישו במושב הקודם הצעת חוק שלפיה גם ועדת הכלכלה תצטרך לאשר כל סגירת סניף וצמצום סניף. מדובר בהצעת חוק בעייתית שכן היא מתערבת בסמכות של בנק ישראל.