סגור
בנקים בנק הפועלים לאומי
בנקים בנק הפועלים לאומי (צילום: אביב גוטליב)

קנסות על שני בנקים: פועלים סירב להעניק שירות ללא תיאום מראש

בנק ישראל הטיל על הפועלים קנס של מיליון שקל; לאומי נקנס בסכום דומה בשל חריגה מהוראות הקשורות לתהליך גביית חוב; ישראכרט נקנסה ב-250 אלף שקל לאחר שחרגה מזמני המתנה לקבלת מענה אנושי מקצועי

בנק ישראל הודיע היום שבעקבות בקרה בנושאים צרכניים שערך על הגופים הפיננסים המפוקחים על ידו, הוא החליט להטיל קנסות על שלושה גופים: בנק הפועלים ולאומי קיבלו כל אחד קנס של מיליון שקל וישראכרט קיבלה קנס של 250 אלף שקל. תהליכי הבקרה שבסופם הוחלט להטיל את הקנסות נעשו על ידי בדיקת מדגם תיקי לקוחות, וגם ע"י ביקורים של לקוחות סמויים שהיו למעשה מטעם הפיקוח על הבנקים.
הקנס על הפועלים הוטל לאחר שהבנק סירב להעניק שירות ללקוחות שהגיעו לסניף ולא תיאמו תור מראש במהלך בדיקה שנעשתה בשנה שעברה בעניין. "עמדת הפיקוח היא שאין מניעה שבנק יפעיל מערכת לזימון תורים, ואף ראוי לקידום מערכת שכזו. עם זאת על הבנקים לאפשר כניסה חופשית גם ללקוחות אשר בחרו שלא לעשות שימוש במערכת זו", נמסר מבנק ישראל.
בבנק לאומי הקנס הוטל בשל חריגה מהוראות הקשורות לתהליך גביית חוב. "נמצאו מקרים בהם היו ליקויים בדיווח להוצאה לפועל על תקבולים ששולמו על חשבון החוב, ונרשמו בספרי הבנק, ובגין דיווח להוצאה לפועל בזמן שאינו סביר על הסדרי חוב שנערכו בין הבנק ללקוח", הסבירו בפיקוח על הבנקים את הסיבה לקנס. עוד מציינים בבנק ישראל כי קנסות בנסיבות דומות הוטלו לפני שנה גם על הבנקים פועלים, דיסקונט ומזרחי טפחות.
הקנס על חברת כרטיסי האשראי ישראכרט הוטל לאחר שבבנק ישראל מצאו כי בין דצמבר 22 ליוני 23 החברה חרגה מזמני המתנה לקבלת מענה אנושי מקצועי במספר סוגיות כפי שנקבע בחוק הבנקאות: טיפול בתקלה, בירור יתרה וסיום התקשרות.
מבנק הפועלים נמסר: "העיצום מתייחס למספר מצומצם של מקרים שהתרחשו בעבר. מקרים אלה אינם מייצגים את מדיניות הבנק ומנוגדים להנחיות שניתנו. הבנק בדק את המקרים וערך תהליך הפקת לקחים כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. חשוב לציין, כי גם לקוחות שלא תיאמו פגישה מראש יכולים לקבל שירות בכל אחד מסניפי הבנק".
מלאומי נמסר: "כל הליקויים תוקנו, והופסקה העבודה עם משרדי עורכי הדין האמורים. בשל כך, הקנס הופחת משמעותית".
המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי מסר בעקבות ההודעה על הקנסות: "הפיקוח על הבנקים רואה בהוגנות המערכת הבנקאית בהתנהלותה עם לקוחותיה ערך מרכזי בתפיסת תפקידו. אנו רואים חשיבות עליונה בציות להוראות הדין הצרכני בדגש על שירות מקצועי, זמין ואיכותי ללקוחות בכל ערוצי השירות הבנקאיים".