סגור
מימין עמית גל מ"מ הממונה על תרשות ו אפי סנדרוב המנהל המיוחד של סלייס
מימין: יו"ר רשות שוק ההון עמית גל ואפי סנדרוב, המנהל המיוחד של סלייס (צילומים: מארק קניימן לע"מ, דרור יסתכהל)

דוח של רשות שוק ההון חושף: סלייס גייסה 550 מיליון שקל בהלוואות

הרשות הגישה לוועדת הכספים דוח שמראה כי היא זיהתה לאורך השנים מחדלים קשים בפעילות סלייס, אך לא הצליחה למנוע את היעלמותם של 853 מיליון שקל

רשות שוק ההון מצאה שהיקף הכספים שגייסה חברת הגמל הקורסת סלייס דרך מתן הלוואה הסתכם ב-550 מיליון שקל. כלכליסט דיווח על הבעייתיות שבגיוס הלוואות אלו דרך סלייס כבר באוגוסט 2023.
מסקירת פעילות הרשות בסלייס גמל שהגישה הרשות לוועדת הכספים השבוע עולה כי הרשות זיהתה מחדלים קשים שליוו את סלייס לאורך שנות פעילותה אך לא הצליחה למנוע את היעלמותם של יותר מ-850 מיליון שקל.
על פי סקירת הרשות, 853 מיליון שקל הושקעו על ידי חוסכים בקרנות האדומות בחברת הגמל בסלייס. הקרנות האדומות הן מינוח שטבע המנהל המיוחד של סלייס אפי סנדרוב, ומתייחס לקרנות חוץ שהוקמו והחוסכים השקיעו בהן דרך קופות IRA. עברו כבר תשעה חודשים מאז שהתפוצצה פרשת סלייס והחברה קרסה, ועדיין לא ידוע מה גורל אותן קרנות והכסף שהושקע בהן.
על פי סקירת הרשות עולה כי "לכאורה, בידיעת החברה (סלייס), סוכני ביטוח וגורמים אחרים שכנעו עמיתים להעביר את כספי הפנסיה והחיסכון שלהם לקופת גמל בניהול אישי בחברה ולהשקיע את הכספים בקרנות, אשר לפחות חלקן היו קשורות ואף בבעלות של אותם סוכני ביטוח או אותם גורמים.
"בחלק משמעותי מהמקרים, התמורה לעמיתים עבור העברת הכספים הייתה מתן הלוואה לעמית בתנאים נוחים על ידי הקרן. כלומר, אנשים שנזקקו להלוואה שוכנעו להעביר את הכספים הפנסיונים שלהם לקופת גמל בניהול אישי ו'להשקיע' את כספיהם בקרנות בתמורה להלוואה בשיעור של כ-30% מהסכום שהעביר העמית לקרן".
על פי הסקירה, רק במסגרת הביקורת האחרונה של הרשות בספטמבר 2023, הגיעו נציגיה לעומקו של המחדל בסלייס - ההשקעה בקרנות חוץ שאינן עונות להגדרת "קרנות חוץ" לפי החוק. מהלך שמסכן את כספי החוסכים כאשר המשקיעים היו חוסכים שחסכו בקופות IRA (קופות בניהול אישי). עוד קובעת הרשות כי במכתב ששלחו נציגי סלייס, הודתה החברה לבסוף כי הפרה את הוראות הדין בעניין זה, ואפשרה השקעה בקרנות שאינן קרנות חוץ.
בספטמבר לפני שנה הורה הממונה על עצירת כניסה של חוסכים חדשים לסלייס. עם עצירת הכניסה של כספים חדשים פנו בכירים בסלייס לרשות שוק ההון ומסרו לה כי יש סכנה לכספי החוסכים ועל כך שמנהלי "קרנות החוץ" אינם משתפים עם החברה פעולה.
בד בבד הודיעה החברה כי היא מפסיקה להעניק שירות ללקוחות. בסוף נובמבר הודיעו נציגי סלייס לרשות כי החברה לקראת חדלות פירעון. חודש לאחר מכן מינתה הרשות כאמור מנהל מיוחד עם צוות יועצים שתפקידו להציל את החברה ולבדוק את מיקום הכספים האבודים.
עוד עולה מסקירת הרשות כי גם טרם קריסתה של סלייס לאורך כמעט שנתיים לפעילותה זיהתה הרשות אי סדרים חמורים בחברת הגמל שהייתה אז בבעלות משפחת גולדברג וטוקטלי אי הסדרים בתחילה נגעו לחריגה בגבולות השקעה ובגביית יתר של דמי ניהול ועל כך הטילה הרשות עיצום בהיקף של כ-2 מיליון שקל פעמיים.
מרוח הדברים בדוח עולה כי התלונות על החברה והמחדלים היו עמוקים כל כך שלא היה ניתן לטפל בהם בתוך שנתיים. במסגרת בירור של 50 פניות ציבור שהוגשו לרשות נגד סלייס, ביקשה הרשות מהחברה להתייחס אולם זו בחברה להתייחס ל-16 בלבד.