סגור
תום דרומי חכים כנס פינטק בנקאות חדשה
המנכ"ל תום דרומי חכים (צילום: אולפן כלכליסט)

סוף הדרך? מנכ"ל הבנק החברתי אופק: "זו שעה קריטית להמשך קיומו"

תום דרומי חכים הודה במכתב לחברי האגודה כי יש קשיים במיזוג שתוכנן עם קבוצת עוגן. בשל העיכוב בגיוס ההון וקשיי תזרים, ביצעה האגודה מהלך של "צמצומים משמעותיים בכוח האדם ובתחומים נוספים"

האם בנק אופק, הבנק החברתי הראשון בישראל, על סף קריסה? באמצע החודש שלח תום דרומי חכים, מנכ"ל אגודת האשראי אופק, מייל לאלפי חברי האגודה, שבו הודה כי האגודה ניצבת "בשעה קריטית בכל הקשור להמשך קיומה ולהצלחתה, אנחנו מקווים שנצליח לנווט את הסיטואציה באופן שיביא בסופו של דבר את אופק לחצות את קו המטרה ולהתחיל בפעילות". הקביעה של מנכ"ל האגודה נעשתה על רקע הקשיים הכלכליים שחווה האגודה ומצוקת התזרים שלה.
בעקבות מצוקת התזרים ניהלה הנהלת אופק בחודשים האחרונים משא ומתן למיזוג עם קבוצת עוגן, גוף אשראי חברתי להלוואות לעסקים ללא מטרות רווח. דווקא אותו מיזוג הטיל צל כבד על המשך פעילות האגודה. במסגרת מאמצי המיזוג הזמינה עוגן ממשרד רואי החשבון BDO תוכנית עסקית ובדיקת נאותות. על פי הבדיקה, תידרש מצד עוגן השקעה של כ־150 מיליון שקל לפחות בשש שנים כדי להפוך את אופק לבנק חברתי עם פעילות משמעותית. מדובר בהשקעה שמציבה את המהלך תחת סימן שאלה משמעותי.
גיוס הון של 150 מיליון שקל עבור אופק הוא תרחיש כמעט דמיוני לאחר שמאז הקמתו בתחילת העשור הקודם גייס עד כה כ־20 מיליון שקל, בעיקר על ידי גיוס מחברי האגודה שרכשו מניה תמורת 1,000 שקל.
על פי דרומי חכים, "עוגן פועלת איתנו ועם יועצים נוספים כדי לבחון את האסטרטגיה החברתית והיצע המוצרים של אופק, את הבידול והייחוד שאופק יכול להביא לחברה הישראלית, לחברים (אתם) ולחברים העתידיים שיצטרפו. במקביל בוחנת עוגן עם התורמים שלה את סיכויי הגיוס של הסכום הנכבד שעליה להשקיע. עוגן מעריכה שתהליך זה ימשך כ־4–6 חודשים, שבסיומם תקבל עוגן החלטה אם היא מעוניינת באיחוד הפעילויות עם אופק". לדבריו, בעקבות העיכוב בגיוס ההון וקשיי התזרים של אופק, ביצעה האגודה "צמצומים משמעותיים, בכוח האדם ובתחומים נוספים", על מנת לשמר את המערכות עדיין פעילות עד למציאת פתרון ומענה להשלמת ההון הנדרש.
אופק היא אגודת אשראי, שבה הלקוחות של החברה הם בעלי המניות בהף בעוד המודל הוא חיבור בין לווים למלווים ללא מטרות רווח. הקמתה נעשתה על רקע המחאה החברתית ב־2011, כאשר גורמים בענף הפיננסים ביקשו להקים בנק קואופרטיבי, שיתחרה בבנקים המסחריים.
מעוגן נמסר בתגובה: "האפשרות להטמיע את פעילותה של אגודת האשראי אופק בתוך פעילות עוגן נמצאת עדיין בתהליך בדיקה, ולא התקבלה כל החלטה סופית בנושא. בהמשך לבדיקות הנאותות הפיננסיות והמשפטיות, אנו בוחנים כרגע גם את הערך המוסף החברתי והאסטרטגי שאותו ייצר החיבור בין הגופים עבור הציבור בישראל".