בלעדיזינוק של 11% בהוצאות בכרטיסי אשראי בחודש מאי
בלעדי
זינוק של 11% בהוצאות בכרטיסי אשראי בחודש מאי
היקף העסקאות הגיע ל־36 מיליארד שקל. הזינוק לעומת מאי אשתקד הושפע מעלייה בשימוש באמצעי תשלום דיגיטליים ובעסקאות אונליין
היקף העסקאות בכרטיסי האשראי במהלך חודש מאי הסתכם בכ־37.05 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני חברת שב"א (שרותי בנק אוטומטיים), מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, שהגיעו לידי "כלכליסט". מדובר בעלייה של 11.2% לעומת מאי 2021 שבו סכום ההוצאה הכולל עמד על 33.3 מיליארד שקל. עוד עולה מהנתונים כי ממוצע ההוצאות היומי במאי 2022 עמד על 1.195 מיליארד שקל, מדובר בעלייה של 1.8% לעומת הממוצע באפריל 2022, ועלייה של 11% לעומת מאי 2021.
העלייה בהיקף השימוש בכרטיסי האשראי משקפת במידה רבה את העלייה במדד המחירים לצרכן שעלה בשנה האחרונה ב־4%, אך לא רק. היקף השימוש בכרטיסי אשראי משקף גם את העלייה ההולכת וגוברת באמצעי תשלום דיגיטליים. כך על פי נתוני שב"א, מאז כניסת הארנק הדיגיטלי Google Pay צמחו ההוצאות של הישראלים בארנקים דיגיטליים בשיעור של 74.5%, בין דצמבר 2021 למאי 2022. ההוצאות בארנקים דיגיטליים הסתכמו באפריל ב־1.03 מיליארד שקל - עלייה של 18% לעומת מרץ. כמו כן, על פי הדו"ח הרבעוני של חברת שב"א שהתפרסם בשבוע שעבר, ברבעון הראשון של 2022 מספר העסקאות בפועל עמד על 470 מיליון עסקאות – עלייה של 18.6% לעומת התקופה המקבילה. עלייה זו יכולה אף היא להסביר את העלייה בהיקף השימוש בכרטיסי האשראי.
ההוצאות בעסקאות אונליין עמדו במאי על 21.6 מיליארד שקל, זינוק של 13.8% לעומת מאי אשתקד. דווקא בהוצאות בעסקאות פיזיות בבית העסק עצמו נרשמה במאי 2022 ירידה של 5.4% לעומת אפריל, ל־15.4 מיליארד שקל. אך לעומת מאי 2021 מדובר בעלייה של 7.6%. עליות מרשימות נרשמו במאי בהשוואה לתקופה המקבילה בענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר במשבר הקורונה: ענף סוכנויות הנסיעות (224%), ענף התעופה (65%) וענף הפנאי והבידור (48%). מנכ״ל חברת שב״א, איתן לב טוב: ״המשך מגמת העלייה בהוצאות בכרטיסי אשראי מצביע על כך שהמשק צומח בכל הקשור לצריכה הפרטית. היקף הרכישות בעסקאות אונליין שמזנק מחודש לחודש מעיד על כך שהרגלי הקנייה שהציבור אימץ לעצמו במהלך תקופת משבר הקורונה הפכו לקבועים אחריו".