רשות שוק ההון: רשת הבטחון שמציע האוצר אינה תחליף מספק לאג"ח מיועדות
רשות שוק ההון: רשת הבטחון שמציע האוצר אינה תחליף מספק לאג"ח מיועדות
הרשות דורשת כי יובהר בחוק איך ינהלו את הקרן החיצונית שתקבל את התשואה העודפת של מעל 5% בשנים הטובות, ולאן יגיעו העודפים. עוד דורשת לשנות את המבנה של רשת הבטחון המוצעת, כיוון שלטענתה הוא אינו משפר את מצב החוסכים לפנסיה
עמדת היועמ"ש של רשות שוק ההון היא כי בהצעה הנוכחית של האוצר לביטול מנגנון אג"ח מיועדות בפנסיה, ישנן מספר בעיות שמגיעות לכלל קושי משפטי להעביר את ההחלטה בצורתה הנוכחית. על כן היא דורשת שיינקטו מספר צעדים.
ביטול הסדר אג"ח מיועדות הוא אחד המהלכים המרכזיים בחוק ההסדרים הקרוב. ההסדר הקיים הוא כי 30% מכספי הפנסיה מוקצים לצורך רכישת אג"ח שהמדינה מנפיקה ומתחייבת לשלם בגינם 4.86%. ההסדר נועד להבטיח תשואה מינימלית במקרה של משבר כלכלי, אלא שהוא הפך להיות יקר מאוד לממשלת ישראל, שמגייסת חוב ברמות ריבית אפסיות.
לכן, האוצר הציע במסגרת חוק ההסדרים לבטל את הנפקת האג"ח המיועדות, כאשר מינואר 2022 כל כספי הפנסיה (גם ה-30%) יושקעו על ידי קרנות הפנסיה בשוק ההון, והמדינה רק תעניק רשת בטחון של 5% תשואה ל-30% מהקרן. לפי ההצעה השנים הטובות יממנו את השנים הרעות, כלומר, בשנים שבהם קרן הפנסיה תניב תשואה גבוהה מ-5% הרי שהתשואה העודפת בגין 30% מהתיק תלך לקרן חיצונית, ובעתיד, במקרה שבו התשואה תהיה נמוכה מ-5% המדינה תשתמש בקרן החיצונית הזו בכדי לעמוד בהתחייבות של 5% תשואה שנתית עבור 30% מהתיק. החישוב לא יעשה עבור כל שנה, אלא עבור חמש שנים, זאת כדי למנוע מצבים ששנה אחת בעייתית תזעזע את כל המערכת.
הדרישה העיקרית: להבהיר בחוק כיצד תנוהל הקרן
רשות שוק ההון מותחת ביקורת על כך כי מדובר בהליך מהיר מדי, שהמוסדיים עלולים שלא לעמוד בו בפרק הזמן הקצר שנותר לרשותם עד לינואר 2022. שכן, משמעות המהלך היא כי יהיה על המוסדיים לנהל מיליארדי שקלים נוספים מדי שנה.
אך הזרקור העיקרי מופנה לקרן החיצונית שמקבלת את התשואה העודפת (מעל 5%) בשנים הטובות, רשות שוק ההון דורשת כי יובהר בחוק איך ינהלו את הקרן הזו, ולאן יגיעו העודפים של הקרן החוץ התקציבית. רשות שוק ההון סבורה כי יש להבהיר בחוק בצורה חד משמעית כי מדובר בכספי החוסכים, והשימוש היחידי שלהם הוא רק בכדי לממן את הבטחת התשואה במקרה של משבר כלכלי.
רשות שוק ההון מסכימה עם משרד האוצר כי אין מניעה משפטית עקרונית להפסיק את ההתחייבות להנפקת אג"ח מיועדות, שכן הממשלה יכולה במסגרת המדיניות הכלכלית שלה להחליט שהיא מעוניינת להפסיק לסבסד או לסבסד באופן אחר כל גוף או קבוצת אנשים.
אך רשות שוק ההון אומרת כי בהצעת המחליטים נאמר כי אחת המטרות היא 'אי פגיעה בחוסכים ואף שיפור במצבם', ומכיוון שכך הרי שבמצב הנוכחי אין כאן שיפור חד משמעי, שכן ההתחייבות החדשה – רשת הבטחון – היא התחייבות נמוכה יותר מאשר ההתחייבות הנוכחית של אג"ח מיועדות. ולכן, הרשות דורשת לשנות את המבנה של רשת הבטחון למבנה של 'אג"ח הפרשים', כלומר, מכשיר פיננסי שהמבנה שלו זהה לרשת הבטחון, אך רמת ההתחייבות היא זהה לאג"ח מיועדות.