הריבית הממוצעת של מקס ללקוחות זינקה ל-9.7%
הריבית הממוצעת של מקס ללקוחות זינקה ל-9.7%
ההכנסות של חברת כרטיסי האשראי מריבית להלוואות קפצו - בחודש יוני האחרון עמדה הריבית הממוצעת של מקס ללקוחות על 8.1%; עליית הריבית במשק הובילה את מקס גם להכפיל את ההפרשה שלה להפסדי אשראי צפויים, וכן לכוננות לירידה בביקוש להלוואות בעקבות התייקרות המשכנתאות
העלייה בריבית בנק ישראל הגיעה גם לענף כרטיסי האשראי, כך לפי הדו"חות הרבעוניים שפרסמה היום (א') חברת כרטיסי האשראי מקס.
הריבית הממוצעת של מקס בחודש ספטמבר, האחרון ברבעון, עבור הלוואות למשקי הבית זינקה ל-9.7%. בחודש יוני היתה הריבית הממוצעת 8.1%, ובספטמבר 2021 עמדה הריבית הממוצעת על 7.6%.
ממוצע הריבית ברבעון השלישי של השנה הנוכחית עמד על 9% ברבעון השלישי – הריבית הגבוהה ביותר אי פעם שגבתה בחברה.
גם הריבית להלוואות לעסקים עלתה במקס. ברבעון השלישי עלתה הריבית הממוצעת במקס עבור בעלי עסקים ל-6.8% לעומת 5.7% ברבעון הקודם ו-5.1% ברבעון המקביל.
במהלך הרבעון השלישי של 2022 העלה בנק ישראל את הריבית במשק מ-0.75% ל-2%, זינוק אשר מייקר מהותית את ההלוואות הניתנות בבנקים.
המימון של מקס צמוד ריבית והיא בעצמה מספקת הלוואות צמודות פריים, ועל כן עם העלאות הריבית ברבעון האחרון נרשמה גם עלייה בריבית ההלוואות אותן מספקת החברה.
בשורה העליונה העלייה בפעילות החברה, הן בכרטיסי אשראי והן בהלוואות, הביאה לעלייה של 32% בהכנסות לכדי 492 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה, לעומת 374 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה הרווח ברבעון השלישי הסתכם ב-65 מיליון שקל לעומת 49 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 33%.
העלייה בהיקף ההלוואות היא מנוע הכנסה מהותי בחברת כרטיסי האשראי, שהופך למשמעותי יותר עם הזמן. הכנסות מקס מריבית להלוואות זינקו ב-43% ל-119 מיליון שקל ברבעון השלישי, והיוו 30% מכלל ההכנסות.
כמו כן הגדילה חברת כרטיסי האשראי את ההפרשה שלה להפסדי אשראי צפויים ל-33 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה, לעומת 14 מיליון ברבעון המקביל אשתקד.
מעבר להלוואות, שאר ההכנסות של מקס נובעות מהנפקה ותפעול של כרטיסי אשראי. כמות כרטיסי האשראי הפעילים עמדה בסוף הרבעון השלישי על 2.7 מיליון, עלייה של 12.5% לעומת אותה התקופה ב-2021.
כמות הכרטיסים החוץ-בנקאיים, כלומר אלה שמקס הנפיקה ללקוחות ישירות ולא דרך הבנקים, עומדת על 1.1 מיליון, צמיחה של 24%. בעקבות כך תיק האשראי הצרכני עלה ל-8 מיליארד שקל, עלייה של 38% לעומת הרבעון המקביל ב-2021 ושל 8% לעומת הרבעון השני של 2022.
למרות הצמיחה, החברה מתכוננת לירידה בביקוש להלוואות ובפעילות כרטיסי האשראי. זאת בעיקר בשל התייקרות המשכנתאות לאחר עליית הריבית והקיטון בהכנסה הפנויה של הצרכנים. אולם בחברה מבהירים כי עד עתה לא הבחינו בירידה מהותית בביקושים.