השימוש בכרטיסי אשראי עולה, אך לא מצליח להסתיר את הדשדוש בצריכה
השימוש בכרטיסי אשראי עולה, אך לא מצליח להסתיר את הדשדוש בצריכה
התייקרויות, ירידה בשימוש במזומן והעובדה שהישראלים תקועים בארץ העלו ביוני את השימוש בכרטיסי אשראי ב־5.3% לעומת יוני אשתקד. מחזורי חברות התעופה המקומיות זינקו ב־65%, וצמיחה יפה בחשמל ואלקטרוניקה. המלונות לא מתאוששים
חברות התעופה הישראליות, ובראשן אל על, הן השחקניות המרכזיות שהרוויחו מבחינה עסקית בעקבות המלחמה, לאחר שחברות תעופה זרות רבות הפסיקו או צמצמו את הטיסות לישראל, מה שהגדיל את הביקוש לטיסות בחברות המקומיות וגם הביא לעליית מחירים.
יתר על כן, רכישות של כרטיסי טיסה בחברות זרות נסלקות בחו"ל ולא בשבא, להבדיל מרכישות מחברות ישראליות. היקף השימוש בכרטיסי אשראי בענף התעופה מבטא היטב את התופעה הזאת.
לפי נתוני חברת שבא, המנהלת את מערכת התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל, המחזורים בכרטיסי אשראי בענף התעופה זינקו ב־65% ביוני האחרון לעומת החודש המקביל אשתקד, לאחר שבמאי הזינוק הגיע ל־93%. בנוסף לסיבות שהוזכרו, ההערכה היא שיש השנה הרבה יותר ישראלים שחיכו לרגע האחרון עם הזמנת הטיסות לחופשת הקיץ, על רקע המשך המלחמה וחוסר הוודאות, מה שנתן גם כן תנופה לנתונים החזקים של החודשים מאי־יוני. הזינוק החד בענף התעופה בולט לעומת ענפים אחרים שרושמים צמיחה חד־ספרתית במקרה הטוב ודשדוש במקרה הפחות טוב.
הצריכה מושפעת מהמספר הגבוה של ישראלים שאינם בחו"ל השנה
תשעה חודשים מאז החלה המלחמה בעזה, ונראה שהמשק התבסס בשגרת מלחמה. שגרה זו מעידה מצד על צמיחה בשימוש בכרטיסי אשראי, כלומר עלייה בצריכה, אולם כשבוחנים לעומק את הנתונים, מגלים תמונה מורכבת יותר.
לפי נתוני שבא, שהועברו לידי כלכליסט, המחזורים בכרטיסי אשראי בחודש יוני צמחו ב־5.3% לעומת החודש המקביל אשתקד ועמדו על 42 מיליארד שקל. עם זאת, אם משווים את ממוצע השימוש היומי, רואים שיש ירידה קלה של 1.3% לעומת נתוני חודש מאי האחרון, שהיה חודש שיא. נתונים חלשים במיוחד היו במשיכות המזומן שירדו ב־7.3% לעומת יוני אשתקד ועמדו על 5.43 מיליארד שקל. ירידה זו נובעת מהאטה בצמיחה ומהמשך מגמת מעבר לשימוש בכרטיסי אשראי על חשבון מזומן.
בשורה התחתונה, השימוש בכרטיסי אשראי אומנם נמצא בצמיחה, אך אם מנטרלים את עליות המחירים ואת המעבר משימוש במזומן לכרטיסי אשראי, אז הצמיחה הריאלית נמוכה יותר.
"נתוני ההוצאות בכרטיסי אשראי שממשיכים לצמוח מושפעים מהירידה בהיקף השימוש של הציבור במזומן וגם מעליות המחירים בענפי המזון, התחבורה, והתיירות", אומרת טלי הולנברג, סמנכ"לית בשבא. "למרות המשך המלחמה, הצריכה הפרטית במשק נמצאת במגמה של עלייה והיא מושפעת גם מכך שיש גידול במספר הישראלים שנמצאים בארץ לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. אף שבחודש יוני לא היו חגים ומועדים מיוחדים, עדיין ראינו שהיקף ההוצאות היומי באשראי שמר על יציבות והציג נתונים דומים לאלו שהיו בחודש מאי השנה", היא מוסיפה.
באשר לענפים השונים, רשתות המזון ממשיכות לבלוט בצמיחה אם כי זו התמתנה קצת בחודש יוני. אם במאי היקף המחזורים ברשתות המזון זינק ביותר מ־11%, ביוני מדובר בעלייה של 7.1%. עלייה זו מושפעת גם מעליות המחירים בענף המזון וגם מכך שלמרות הזינוק בענף התעופה, בסופו של דבר יש פחות יציאות של ישראלים לחו"ל, מה שמגדיל את הביקוש לענפים כמו מזון בתוך ישראל.
חודש יוני היה חזק בתחום החשמל והאלקטרוניקה, שם השימוש בכרטיסי אשראי קפץ ב־13.8%, העלייה החדה ביותר אחרי ענף התעופה. מנגד ענף האופנה וההנעלה ממשיך לדשדש, עם צמיחה של 2.7% בלבד בשימוש בכרטיסי אשראי, בדומה לנתוני חודש מאי – ובמונחים ריאליים זו צמיחה אפסית. נתונים חלשים הם גם בענף הפנאי והבידור, שספג פגיעה חזקה בתחילת המלחמה, השתפר בחודשים האחרונים, אך עדיין מתקשה לצמוח, ככל הנראה היות שחלקים ממנו בעיקר באזור הצפון מושבתים זה חודשים ארוכים. היקף השימוש בכרטיסי אשראי בענף זה ירד ב־1.8% לעומת החודש המקביל אשתקד.
מי שממשיך להציג את הנתונים החלשים ביותר הוא ענף המלונאות עם ירידה של 23% לעומת יוני אשתקד, וירידה בשיעור דומה לזו שנצפתה בחודש מאי. עם זאת, בפועל הפגיעה בענף המלונאות נמוכה יותר, שכן יש עדיין מפונים מהצפון והדרום שמתגוררים במלונות, והמדינה משלמת על שהותם (נתונים אלה לא נכללים לרוב בנתוני כרטיסי האשראי). ועדיין, מדובר באחד הענפים שנפגעו בצורה קשה ביותר מהמלחמה. עלול לקחת עוד זמן עד שנראה התאוששות, בעיקר כשמדובר במלונות באזורים שנפגעו מהמלחמה ובכל הקשור לתיירות חוץ.