סגור
מגרש יד שנייה של קרסו טרייד
מגרש מכירת רכבי יד שנייה (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
משפחת שנידמן, מאחוריך? הפניקס תקים חברת אשראי צרכני למימון רכישת רכב

לאחר שהמיזם שלה להעמדת אשראי צרכני בשיתוף ישראכרט לא יצא לפועל, הפניקס תקים חברת אשראי צרכני משלה. השאיפה היא להתחרות במובילת הענף - מימון ישיר שבשליטת משפחת שנידמן

הפניקס רוצה להתחרות במימון ישיר של משפחת שנידמן. לכלכליסט נודע כי הפניקס החליטה להקים חברת אשראי צרכני שתתמקד בהעמדת מימון לרכישת רכבים - תחום שבו מימון ישיר היא השחקן הגדול ביותר. בכוונת הפניקס, שמנוהלת על ידי המנכ"ל אייל בן סימון, להקים חברה־בת שתפעל בתחום באמצעות החברה־הבת גמא ניהול וסליקה. כלומר, חברת האשראי הצרכני תהיה חברה־נכדה של הפניקס החזקות. מהפניקס לא נמסרה תגובה.
באוגוסט האחרון מחקה הפניקס את גמא מהבורסה כשרכשה את יתרת המניות מידי הציבור לפי שווי של 950 מיליון שקל. גמא פועלת בתחומי האשראי החוץ־בנקאי, תוך מיקוד בעסקים קטנים ובינוניים, וכן בתחום ניכיון הצ'קים. מנכ"ל החברה הוא אריאל גנוט והיו"ר הוא ארז יוסף, לשעבר משנה למנכ"ל בנק הפועלים.
העמדת אשראי לרכישת רכבים נחשבת לתחום פעילות סולידי ובטוח יחסית, וזאת משום שהרכבים הנרכשים משמשים כבטוחה להלוואה. בהפניקס בונים על 2.5 מיליון הלקוחות של הקבוצה כבסיס לקוחות ראשוני לפעילות. לאורך השנים ניסו גופים גדולים להיכנס אליו, אך הם לא הצליחו לנגוס בנתח שוק משמעותי. כך, לדוגמה, בתחילת 2022 חתמו בנק הפועלים, יד 2 וקבוצת ההשקעות אלייד, שמחזיקה ביבואנית הרכב צ'מפיון מוטורוס (סקודה, אודי, קופרה), על הסכם להקמת מיזם כזה. בסופו של דבר, השותפים למיזם החליטו לא להוציא אותו לפועל, וזאת על רקע הריבית הגבוהה, שהפכה את התחום למסוכן יותר.
"הפניקס נקטה ניסיונות להיכנס לתחום עוד ב־2019, בעת שאייל לפידות כיהן כמנכ"ל", אמר ל"כלכליסט" בכיר בענף. "נראה שהפעם הם מתכוונים לממש את הרצון ולעשות את זה".
ככל הידוע, בימים אלו הפניקס מבצעת השקעות משמעותיות בבניית התשתיות הדרושות להקמת החברה, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, ובכוונתה להשיק אותה כבר ב־2025.
כיום שוק המימון לרכב סובל מתנועת מלקחיים בשל הריבית הגבוהה במשק. הריבית הפכה את האשראי ליקר יותר, הקשתה על הלווים ליטול הלוואות או לעמוד בהן וגרמה להקשחת הקריטריונים להעמדת אשראי. כמו כן, הריבית הגבוהה הובילה לכך שהצרכנים החלו לרכוש רכבים זולים יותר כדי להפחית את הנטל. בהפניקס מאמינים שבטווח הארוך הביקוש יגדל וגם הביקוש לרכבים יקרים יחזור לצמוח.
מחיקת גמא מהבורסה נעשתה במסגרת רה־ארגון של הפניקס בכל הנוגע לפעילות האשראי החוץ־בנקאי שלה, שעתה מרוכזת בגמא. במסגרת זו הזרימה הפניקס לגמא 300 מיליון שקל כדי שהחברה תוכל להתחרות בבנקים בתחומי האשראי הצרכני ובליווי פרויקטים לבנייה, פעילות שהועברה אליה מהפניקס. הרה־ארגון בוצע לאחר שמיזם להעמדת אשראי צרכני יחד עם חברת כרטיסי האשראי ישראכרט לא יצא לפועל. בתחילת 2023 חתמו שני הצדדים על מזכר הבנות בנוגע לפעילות משותפת בתחום, אולם במהלך אותה שנה נחתמה עסקה למכירת 100% ממניות ישראכרט תמורת 3.3 מיליארד שקל להראל השקעות, החברה־האם של הראל ביטוח ומתחרה של הפניקס החזקות, מה שהוביל לביטול המיזם המשותף.
מימון ישיר, השחקנית הגדולה בענף, נסחרת בשווי שוק של 1.5 מיליארד שקל. היא נמצאת בשליטת (44% בעקיפין) משפחת שנידמן. נכון לסוף הרבעון השלישי, תיק האשראי של מימון ישיר מסתכם ב־7.3 מיליארד שקל – גידול של מיליארד שקל מתחילת 2023. הכנסות המימון נטו בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב־749.8 מיליון שקל, עלייה קלה בהשוואה ל־727.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה. אולם הפסדי האשראי זינקו מ־76.5 מיליון שקל ל־169.8 מיליון שקל, כך שהרווח הכולל נחתך מ־202.3 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2022 להיקף של 127.9 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2023.
בתחילת דצמבר האחרון הודיע המנכ"ל ערן וולף על פרישה לאחר כעשר שנים בתפקיד. במקומו מונה המשנה שלו ערן גולן שהצטרף לחברה ב־2017.