הפטור מדמי כרטיס עומד להסתיים? חברת האשראי תהיה חייבת לשלוח מסרון
הפטור מדמי כרטיס עומד להסתיים? חברת האשראי תהיה חייבת לשלוח מסרון
הצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה בוועדה למיזמים ציבוריים מבקשת להבטיח שלקוחות יהיו מודעים לסיום ההטבה, זאת על ידי חיוב המערכת הפיננסית לעדכן את לקוחותיה "באופן אקטיבי", כלומר על ידי שליחת מסרון, מייל או מכתב הביתה בטרם מסתיימת ההטבה
הבנקים וחברות כרטיסי האשראי יחויבו לעדכן את לקוחותיהם במסרון או במייל על כל הטבה שמסתיימת. הוועדה למיזמים ציבוריים אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק שהגיש ח"כ יונתן מישרקי (ש"ס) בשיתוף לובי 99.
הטבות זמניות כגון פטור לשנה מדמי כרטיס אשראי הן דבר נפוץ למדי במערכת הבנקאית. הבנקים וחברות כרטיסי האשראי אמנם מיידעים פורמלית על סיום הטבה, אך הדבר נעשה לרוב כחלק מדו"ח רחב יותר שנשלח ללקוח או לתיבת האזור האישי, וכך לקוחות רבים אינם מודעים לכך שההטבה שקיבלו הסתיימה ושהם למעשה משלמים כעת עמלות או דמי ניהול גבוהים משחשבו לאותו גוף פיננסי.
הצעת החוק מבקשת להבטיח שלקוחות יהיו מודעים לסיום ההטבה על ידי חיוב המערכת הפיננסית לעדכן את לקוחותיה "באופן אקטיבי", כלומר על ידי שליחת מסרון, מייל או מכתב הביתה בטרם מסתיימת ההטבה. שינוי נוסף שמציע החוק הוא הקדמת מועד העדכון ל-21 ימים בטרם סיום ההטבה, במקום 14 ימים כיום. בנוסף, לפי הצעת החוק, הגוף הפיננסי יעדכן את הלקוח כיצד לבטל את ההתקשרות עמו בעת העדכון על ביטול ההטבה. כך לדוגמה חברת כרטיסי אשראי שהעניקה פטור למשך שנה מדמי כרטיס תצטרך לשלוח הודעה ללקוח 21 יום לפני סיום ההטבה, ולעדכן אותו כיצד הוא יכול לבטל את כרטיס האשראי. הצעת החוק תחול על הטבות שניתנות לתקופה של מעל לשלושה חודשים.
זו לא הפעם הראשונה השנה שהמחוקק מבקש להתערב באופן עדכון הלקוחות במערכת הפיננסית. במסגרת חוק ההסדרים האחרון אושרה היוזמה של משרד האוצר לחייב את הבנקים לעדכן במסרון אחת לחודש את לקוחותיהם על סך הריביות וסך העמלות שהם שילמו באותו חודש, כדי להגביר את השקיפות ואת המודעות הצרכנית בתחום.
מועד התחולה של החוק טרם נקבע, ונציגי המערכת הפיננסית טוענים שהם עדיין לא יודעים כמה זמן יידרש להם להכין את מערכותיהם לכך. במקרה של העמלות והריביות נקבע בחוק כי מועד התחולה יחול לאחר חצי שנה על העמלות ושנה על הריביות, על אף הכוונה המקורית של האוצר להחילו בתוך שלושה חודשים.