סגור
תאונת דרכים תאונה מכוניות
תאונת דרכים (צילום: StockPhotosLV/Shutterstock)

ניתוח
מתחילת השנה: חברות הביטוח הגדולות הרוויחו 850 מיליון שקל מביטוחי רכב

העלאה של עשרות אחוזים בפרמיות ותשואות טובות בשוק ההון הכפילו את רווחיהן של חברות הביטוח. הזינוק בהיקף גניבות הרכב עלול לשנות את המגמה ולהביא להעלאה נוספת של התעריפים. הרפורמה שתוזיל אותם מחכה לחתימתה של שרת התחבורה  

לאחר שהציבור ספג בתוך שנתיים עליית מחירים של עשרות אחוזים במחיר ביטוחי הרכב, שהזניקו את רווחי חברות הביטוח, עליית המחירים התמתנה מאוד. אך כעת, שיא חדש בגניבות הרכב מאיים לפגוע ברווחי חברות הביטוח, וכתוצאה מכך גם בכיס של הציבור - שוב.
הדו"חות של חברות הביטוח שפורסמו בשבוע שעבר מלמדים שהרבעון השלישי של השנה היה רווחי במיוחד עבורן. הרווחים של חמש חברות הביטוח הגדולות – הפניקס, הראל, מנורה, מגדל וכלל – הסתכמו מתחילת השנה ב־3.8 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של 122% ביחס לתקופה המקבילה. את הרבעון השלישי סיימו החברות עם רווח כולל של כ־2 מיליארד שקל, עלייה של 129% מהרבעון המקביל.
חלק מהרווחיות הגבוהה ברבעון הושג בשל התשואות החיוביות בשוק ההון ביחס לרבעון המקביל אשתקד (הפרמיות שחברות הביטוח מקבלות מיועדות לתשלום תביעות בעתיד, מה שמאפשר להן להשקיע חלק גדול מהכנסותיהן בשוק ההון). אולם לצד הרווח משוק ההון, רוב החברות המשיכו להציג שיפור ברווח החיתומי – הרווח מפעילות ביטוחית נטו.

2 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב. מחכים שתחתום על הרפורמה
(צילום: שלום שלו)

שיפור משמעותי נרשם ברווח מביטוחי רכב רכוש (מקיף וצד ג'). הרווח החיתומי המצטבר מתחילת השנה של חמש החברות הגדולות ושל ביטוח ישיר הסתכם ב־849 מיליון שקל (לפני מס), זאת לעומת הפסד של 88 מיליון שקל בתקופה המקבילה. את הרבעון השלישי סיימו החברות עם רווח חיתומי של 235 מיליון שקל, כפול מהרבעון המקביל. כלומר, השיפור ברווחיות בביטוחי רכב בלבד תרם לשורת הרווח מתחילת השנה מעל 900 מיליון שקל (לפני מס).
אם לא יהיו הפתעות, לאחר שלוש שנים רצופות של הפסדים או רווחים זניחים מביטוחי רכב, את 2024 יסיימו חברות הביטוח עם רווח כולל של יותר ממיליארד שקל. בין 2021 ל־2023, כתוצאה מעלייה במחירי החלפים ובמקביל, ובאופן לא בלתי תלוי, עלייה דרמטית בהיקף גניבות הרכב, חברות הביטוח התקשו לייצר רווח. הרווח הכולל ב־2023 הסתכם ב־124 מיליון שקל בלבד, ב־2022 בהפסד של 1.55 מיליארד שקל, וב־2021 נרשם הפסד זניח של 30 מיליון שקל. ב־2020 , לעומת זאת, הרווח הכולל עמד על 779 מיליון שקל.
העלייה המשמעותית ברווחיות במהלך 2024 היא בעיקרה תוצאה של העלאת מחירים תלולה במיוחד. בין ינואר 2022 לנובמבר 2023 מחירי ביטוח רכב (מקיף וחובה) זינקו ב־34%. בדגמים מסוימים העלייה אף הגיעה ליותר מ־60%. משקי הבית נאלצו לשלם אלפי שקלים יותר בשנה, בתקופה של ריבית גבוהה, אינפלציה ובאופן חלקי גם המלחמה, שגם כך אתגרו את יכולתם לסגור את החודש.

תעריפי הביטוח זינקו

ענף ביטוחי הרכב, שבו פועלות כ־15 חברות, נחשב לאחד מענפי הביטוח התחרותיים ביותר. לכן, לרוב הוא נע במחזורים של עליית מחירים, שמובילה לעליית ברווחיות, ואז להתמתנות ואף לירידת מחירים, ולירידה ברווח של חברות הביטוח, וחוזר חלילה. עליית המחירים ב־2023-2022 היתה חריגה במיוחד, אך גם היא נעצרה ודצמבר 2023 היה החודש הראשון שבו מדד מחיר ביטוחי הרכב ירד מעט. בין דצמבר 2023 לאוקטובר 2024 מחיר ביטוחי הרכב עלה בשיעור מתון יחסית של 3.5%.

2 צפייה בגלריה
אינפו העלייה בגניבות רכב עלולה לפגוע ברווחיות של חברות הביטוח
אינפו העלייה בגניבות רכב עלולה לפגוע ברווחיות של חברות הביטוח
העלייה בגניבות רכב עלולה לפגוע ברווחיות של חברות הביטוח

נתון שיש לשים לב אליו הוא ה־־Combined Loss Ratio (בשייר), מדד המשקף את היחס בין סך התביעות ששולמו וההוצאות התפעוליות לבין סך הפרמיות שנגבו. יחס נמוך מעיד על רווחיות גבוהה יותר מפעילות החיתום. כלומר, יחס של 100% מעיד שהחברה לא מרוויחה ולא מפסידה מפעילות ביטוח, ויחס של 95% פירושו שהחברה מרוויחה 5 שקלים מכל 100 שקל שמשולמים כפרמיה. ברבעון הראשון של 2023, בכל החברות הגדולות היחס עמד על למעלה מ־100%. כלומר, כלומר כל החברות הפסידו ממכירת פוליסות לביטוח מקיף. כפי שניתן לראות בגרף, היחס הלך והשתפר ברוב החברות, עד לרבעון החולף שבו חל שינוי מגמה והיחס עלה.
הרפורמה שתוזיל תעריפים
עצירת מגמת השיפור ב־Combined Loss Ratio משקפת את התמתנות הרווחים של חברות הביטוח, ומרמזת שהענף עבר את נקודת השיא ברווחיות שלו. לצד זאת, חשוב לסייג שנתוני רבעון אחד אינם מעידים על שינוי מגמה מפני שהנתון מושפע גם מדיוק תחזיות ברבעונים קודמים על התפתחות תביעות (כמו במקרה של מנורה, שבה חלק משמעותי מהנתון, שעלה מ־77% ברבעון השני של השנה ל־88% ברבעון הנוכחי, הושפע מהתפתחות בתביעות).
השאלה מה יקרה לרווחי חברות הביטוח, וכפועל יוצא למחירי ביטוחי הרכב, מושפעת לא רק משכיחות תאונות דרכים ומחירי הרכב, אלא גם מהיקף הגניבות. כאן המצב מדאיג: היקף גניבות הרכב הגיע לשיא חדש. בחמש הערים הגדולות בישראל (ירושלים, תל אביב, חיפה, ראשון לציון ופתח תקווה) נגנבו ברבעון השלישי 2,140 כלי רכב – כ־30% יותר מהרבעון השני.
העלייה בגניבות הרכב היא מגמה מתמשכת ששיאה הקודם היה ברבעון השלישי של 2023. המגמה נעצרה רק ברבעון הרביעי של 2023, בשל הפיקוח הביטחוני שהתהדק על התנועה ביהודה ושומרון לאחר פרוץ המלחמה, והיקף הגניבות נחתך בחצי. מאז, היקף הגניבות שב ועלה והגיע כאמור לשיאים חדשים.
על בלימת התופעה אמונה יחידת אתגר של המשטרה שעד כה נכשלת במשימתה. מאתגר לא השיבו לפניית כלכליסט בנושא. בשל המצב, חברות הביטוח שוקלות לממן חלק מפעילות היחידה, נוהג שכבר הופעל בעבר. בימים אלה איגוד חברות הביטוח והיחידה נמצאים בדיונים על מימון של תגבור פעילות פיקוח במעברים מישראל לשטחים.
הבשורה לציבור המבוטחים אינה טמונה רק ביכולות הביצוע של המשטרה, אלא גם בשרת התחבורה מירי רגב. ביוני המליצה המועצה המייעצת לענייני שמאים במשרד התחבורה על הגדרה חדשה למחיר חלפי הרכבים, כך שיתבסס על מחיר השוק ולא על מחיר מחירון. כיום שמאי שמבצע הערכת נזק לרכב שעבר תאונה, מחויב להתייחס למחיר המחירון שקובע ספק החלפים, שהוא לרוב יקר בהרבה מהמחיר בפועל שמשלמים המוסכים. התוצאה היא עלות תביעה מנופחת שמובילה להעלאת מחיר הביטוח. בשבוע שעבר פרסמה רשות התחרות נייר עמדה שלפיו יש לשנות את אופן החישוב.
רגב טרם חתמה על ההחלטה, והחשש בענף הוא שלאור לחץ שיופעל מצד בעלי המוסכים, היא תימנע מכך.