סגור
סניף בנק בנקים תחרות ריכוזיות בנק הפועלים
סניף בנק. גם אופי הדירוג שלילי (צילום: שאול גולן)

הפחתת הדירוג של מוד'יס לישראל מגיעה גם לבנקים

סוכנות הדירוג הודיעה על הפחתה בדרגה אחת של דירוג חמשת הבנקים הגדולים ל-Baa1; היא מציינת את חשיפתם למגזר הנדל"ן והעסקים הקטנים, שעלולה להביא להרעה במצב תיק האשראי שלהם

בעקבות הפחתת הדירוג למדינת ישראל, סוכנות הדירוג מודי'ס מפחיתה גם דירוג לבנקים הישראליים. יחד עם זאת בעוד דירוג מדינת ישראל ירד בשבוע שעבר בשתי דרגות ל-Baa1, דירוג הבנקים ירד בדרגה אחת מ-A3 ל-Baa1. אופק הדירוג הוא שלילי בדומה לדירוג של ישראל.
במודי'ס מציינים כי הפחתת הדירוג באה בעקבות הורדת הדירוג של ממשלת ישראל, שבוצעה בסוף השבוע האחרון. דירוג הבנקים נשען על הערכה שבעת משבר המדינה תיחלץ לעזר,ם ותמנע את נפילתם. "אנו ממשיכים להניח סבירות גבוהה מאוד לתמיכה ממשלתית בחמש קבוצות הבנקאות הישראליות הגדולות, בגלל חשיבותן המערכתית לכלכלה הישראלית", מציינים במודי'ס. לכן היחלשות של המדינה כפי שמתבטאת בהורדת הדירוג האחרונה מחלישה גם את יכולתה לתמוך בבנקים בעת הצורך.
הפחתת הדירוג נעשית בתקופה שבה הבנקים נמצאים ברווחיות שיא. זו נובעת בעיקרה מהריבית הגבוהה במשק, שמשפרת מאוד את רווחיות פעילות המימון שלהם. במודי'ס מציינים כי הבנקים הישראלים איתנים ועם רמת נזילות גבוהה ואיכותית, אך יחד עם זאת חשופים לעלייה בסיכון שבמשק הישראלי. "הבנקים עלולים להיות מושפעים בצורה חמורה יותר ממצב צמיחת המשק, מחולשה בתחום ההשקעות, וכן מהשפעת המלחמה על סקטורים להם הבנק חשוף, וממצבן של הלוואות משקי הבית", מציינים במודי'ס. על רקע זה מודי'ס גם הורידה את דירוג פרופיל המאקרו למערכת הבנקאות של ישראל בדרגה אחת מחזק מינוס לבינוני פלוס.
במודי'ס מציינים גם את החשיפה הגבוהה של הבנקים למגזר הנדל"ן, שלדבריהם נמצא בסיכון גבוה בשל המחסור בעובדים, וכן את תחום ההלוואות לעסקים קטנים, שהמשאבים הכספיים שלהם מוגבלים. "אנו מצפים שאיכות ההלוואות של חמשת הבנקים תתאפיין בהידרדרות מסוימת מהרמה ההיסטורית החזקה שלה, וזאת בהתאם להשפעה המאקרו-כלכלית של המלחמה", כותבים בסוכנות הדירוג.