סגור

הציבור לא מודע, ומעבר בנקים בקליק לא מתרומם

כדי להגביר את התחרות שהרפורמה ניסתה ליצור, בנק ישראל יקדם תיקון חקיקה שיחשוף נתוני מעבר מבנק לבנק. מאז תחילת הרפורמה כ-67,000 לקוחות בלבד ניידו את חשבון הבנק שלהם באמצעותה. כשלים טכנים וקיומן של הלוואות בחשבון הישן מנעו מ-20,000 איש נוספים להשלים את הניוד

מעט יותר משנה לאחר שהתיקון לחוק הבנקאות, הידוע כרפורמת המעבר מבנק לבנק נכנס לתוקף וחייב את הבנקים לאפשר מעבר מקוון, חינמי ופשוט ביניהם, פרסם היום (ג') הפיקוח על הבנקים נתונים על היקף השימוש ברפורמה. מהנתונים ניתן ללמוד כי הרפורמה הייחודית, שנועדה להגביר את התחרות בין הבנקים ולשפר את כוח המיקוח של הלקוחות, עוד לא חוללה מהפיכה של ממש.
מאז השקת הרפורמה ועד סוף נובמבר האחרון הוגשו 96,000 בקשות לניוד מקוון, מתוכן עברו בפועל כ-70% (67,000 איש). מדובר בעשרות אלפי אנשים שנהנו מהעברה אוטומטית של חשבונם, כולל הוראות קבע, חיובים בכרטיסי האשראי ועוד, כמו גם משירות "עקוב אחריי" שמנתב אוטומטית חיובים וזיכויים אל החשבון החדש. עם זאת, מדובר בחלק קטן מסך ההעברות של חשבונות בנקים בתקופה זו (ההערכות הן שמדובר בכ-25%-40% מסך ההעברות). ואכן, לפי בנק ישראל כמחצית מהציבור עדיין לא מודע לקיומה של המערכת המקוונת.
כדי להגביר את המודעות התבקשו הבנקים לעדכן את הלקוחות באפשרות למעבר מקוון בהגיעם אל הסניף לפתוח ולסגור את חשבונם, כך שיוכלו ליהנות מהנוחות שבמעבר מקוון ובמרכזו שירות "עקוב אחריי". בנוסף דוחף בנק ישראל להנגשת המערכת המקוונת לאפליקציות בנייד.
29 אלף בקשות לניוד לא הושלמו, מתוכן 35% (כ-10,000) ביוזמת לקוחות שביטלו כתוצאה מפעילות שימור של הבנקים. בהיבט הזה ניכר כי הרפורמה אכן תורמת לשיפור התחרות בין הבנקים. שאר הבקשות שבוטלו נעשו ביוזמת הבנקים, כאשר כמעט מחצית מהן מסיבות טכניות כגון טעויות בהקלדת מספר חשבון, וכ-38% נוספים בשל התחייבויות שונות של לקוחות בבנקים הישנים כגון הלוואות, שמסבכות את תהליך הניוד. בכדי להפחית את ביטולי הניוד שנעשו ביוזמת הבנקים, בנק ישראל ביקש מהם לבחון כיצד ניתן להשלים את הניוד על אף קיומם של הלוואות ואשראי, ולשדרג את המערכת המקוונת כך שתזהה כשלים טכניים כגון הזנת פרטים שגויים עוד בזמן הגשת בקשת המעבר (בשונה מהמצב היום בו נדרשים 1-2 ימי עסקים לזהות את הכשל).
הנתונים שהפיקוח על הבנקים סיפק הם ברמת המערכת הבנקאית בכללותה, ולא ניתן כיום לדעת כמה לקוחות עזבו והצטרפו מכל ולכל בנק. בכדי לספק נתונים אלו נדרש תיקון חקיקה, ובנק ישראל הצהיר שינסה לקדם זאת. נתונים אלו יוסיפו רוח גבית משמעותית למטרה המרכזית שבבסיס הרפורמה - הגברת התחרות במערכת הבנקאות בישראל, שנחשבת ריכוזית מאוד ביחס למרבית המדינות המפותחות.