ההטבה לקראת סיום? הבנקים וחברות האשראי יחוייבו לעדכן את הלקוחות
ההטבה לקראת סיום? הבנקים וחברות האשראי יחוייבו לעדכן את הלקוחות
כך על פי הצעת חוק שאושרה בוועדה למיזמים ציבוריים ותעלה להצבעה בכנסת בשבוע הבא. הצעת החוק מבקשת להבטיח שהלקוחות יהיו מודעים לסיום הטבה שניתנה להם על ידי חיוב המערכת הפיננסית לעדכן את לקוחותיה - דרך מסרון, מייל או מכתב
הבנקים וחברות כרטיסי האשראי יחוייבו לעדכן את לקוחותיהם במסרון או במייל על כל הטבה שמסתיימת. הוועדה למיזמים ציבוריים אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שהגיש ח"כ יונתן משריקי (ש"ס) בשיתוף לובי 99 ועמותת רווח נקי. ההצעה צפויה לעלות להצבעה במליאת הכנסת בשבוע הבא, ותיכנס לתוקף לאחר חצי שנה מרגע האישור.
הצעת החוק מבקשת להבטיח שלקוחות יהיו מודעים לסיום הטבה שניתנה להם על ידי חיוב המערכת הפיננסית לעדכן את לקוחותיה באופן "מיידי ונוח". ההגדרה בחוק עמומה במכוון, כדי לא להגביל את החוק בהתפתחויות טכנולוגיות בתחום העברת המידע, אך כוונת המחוקק היא שלקוחות יקבלו כיום הודעה דרך מסרון או במייל או מכתב הביתה בטרם מסתיימת ההטבה, אלא אם כן הלקוח סירב לכך. "ההצעה נולדה מחיי היום יום של כולנו", הסביר בדיון ח"כ משריקי. "אתה יודע איך אתה נכנס, אתה לא יודע מתי אתה יוצא. אתה מקבל הטבה מהבנק לתקופה מסוימת, שוכח ממנה במהלך הזמן, והמידע על סיום ההטבה - אם מגיע, מגיע בצורה שאינה ברורה". "הצעת החוק", לדבריו, "תשים סוף לתופעה הפסולה של ניצול הציבור שמוצא את עצמו משלם לבנקים עמלות מיותרות ללא ידיעתו, על שירותים ששווקו כחינמיים לתקופה מוגבלת".
שינוי נוסף שכלול בחוק הוא הקדמת מועד העדכון ללפחות 21 ימים בטרם סיום ההטבה, במקום 14 ימים כיום. כמו כן, הבנק או חברת האשראי יודיעו על כל שינוי שיחול בהטבה במהלך תקופת ההטבה. כך לדוגמה, אם לקוח הסכים מול הבנק על פטור מעמלות לשנה ו-50% הנחה בשנה השנייה, הבנק יצטרך לעדכן על השינוי בגובה ההטבה.
בנוסף, לפי הצעת החוק, במקרה של דמי כרטיס אשראי, הגוף הפיננסי יעדכן את הלקוח כיצד לבטל את ההתקשרות עמו בעת העדכון על ביטול ההטבה. כך לדוגמה חברת כרטיסי אשראי שהעניקה פטור למשך שנה מדמי כרטיס תצטרך לשלוח הודעה ללקוח 21 יום לפני סיום ההטבה, ולעדכן אותו כיצד הוא יכול לבטל את כרטיס האשראי. הצעת החוק תחול על הטבות שניתנות לתקופה של מעל לשלושה חודשים.
הטבות זמניות כגון פטור לשנה מדמי כרטיס אשראי הן דבר נפוץ למדי במערכת הבנקאית. הבנקים וחברות כרטיסי האשראי אמנם מחויבים ליידע פורמלית על סיום הטבה, אך הדבר נעשה לרוב כחלק מדו"ח רחב יותר שנשלח ללקוח או לתיבת האזור האישי, וכך לקוחות רבים אינם מודעים לכך שההטבה שקיבלו הסתיימה ושהם למעשה משלמים כעת עמלות או דמי ניהול גבוהים משחשבו לאותו גוף פיננסי.
"המטרה הנעלה היא לשים סוף לשיטת המצליח של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי ולהעביר כח צרכני ללקוח, שיוכל לבחור באופן מודע ומיודע", אמרה בדיון אלה תמיר שלמה, נציגת לובי 99, שהיו שותפים לקידום החוק, ופנו לפני למעלה משנה למפקח על הבנקים במטרה לשנות את ההוראות בנושא. בלובי קיוו לאשר גרסה מחמירה יותר של החוק לפיה הגופים הבנקאיים יחוייבו לצרף קישור או קוד QR להודעה, ממנו ניתן יהיה לסיים את ההתקשרות.
הגברת השקיפות והמודעות הצרכנית בשוק הבנקאות היא תנאי הכרחי להגברת התחרות בשוק הבנקאות הריכוזי, והחוק הנוכחי הוא חלק משורה רחבה יותר של מהלכים שהכנסת, הרגולטורים ועמותות מנסים לקדם. מוקדם יותר הבוקר דנה הכנסת על חוק שכבר נכנס לתוקף ב-1.1, המחייב את הבנקים לשלוח אחת לחודש מסרון ובו סך העמלות שאותו לקוח שילם בחודש קודם לכן. בשבועיים שחלפו מכניסת החוק לתוקף, הבנקים החלו ליישמו באופן חלקי בלבד, ובדיון היום בוועדת הכלכלה הוסכם כי החוק יידחה ככל הנראה בחמישה שבועות, עד ל-7.2.