סגור
קופת חולים כללית
קופת חולים כללית (צילום: שאול גולן)

פרסום ראשון
כללית לבג"ץ: "אנו ניצבים בפני משבר קיומי למערכת הבריאות והסיעוד בישראל"

לאחר שהמדינה קיבלה ארכה של חודש לעד לאמצע אוקטובר, כללית מבקשת מבג"ץ לקיים דיון דחוף, דורשת לאשר לה לנהל מו"מ להסכם תפעול עם מנורה מבטחים, ומזהירה שללא פתרון תנאי הביטוח הסיעודי יורעו ומבוטחים יעזבו "באופן שיערער ויטלטל את שוק הבריאות הציבורי ויפגע ביציבותן של כל קופות החולים בישראל"  

קופת חולים כללית ביקשה היום (ג') מבג"ץ לקיים דיון בהול בעתירה שהגישה נגד המדינה על רקע משבר הביטוחים הסיעודיים. בנוסף, כללית דורשת מהממונה על שוק ההון, עמית גל, לאשר לה לנהל מו"מ להסכם תפעול עם מנורה מבטחים, שמתפעלת את ביטוחי הסיעוד של שאר קופות החולים.
האוצר, משרד הבריאות ורשות שוק ההון היו אמורות לעדכן את בג"ץ על סטטוס הפתרון למשבר עד אתמול (ב'), אך לבקשתם הם קיבלו ארכה של חודש עד ל-16 באוקטובר.
בבקשה לדיון דחוף טוענת כללית שאוזלת ידה של הממשלה בגיבוש פתרון למשבר הביטוחים הסיעודיים גרמה לכך שחברות הביטוח, המתפעלות את הביטוחים הסיעודיים של קופות החולים, החליטו לצאת מהענף. בשנים האחרונות, לאור שינויים רגולטורים שהביאו לעלייה החדה במספר הסיעודיים, הביטוחים הפכו להפסדיים. כפי שפורסם בכלכליסט בחודש שעבר, אף חברת ביטוח לא השתתפה במכרז החדש שערכה כללית לתפעול הביטוחים הסיעודיים שלה.
"משעה שהמדינה לא תיקנה דבר ולא חידשה דבר בתחום הביטוחים הסיעודיים מאז הדיון הקודם בעתירה, קשה לומר שמדובר בתוצאה מפתיעה מאוד. מכאן שאנו ניצבים - שוב! - בפני משבר קיומי של ממש למערכת הבריאות והסיעוד בישראל", נכתב בבקשת כללית לבג"ץ.
מבין קופות החולים, כללית היא בעלת הפוליסה הקבוצתית הגדולה ביותר בארץ, ולמעשה גם בעולם - 2.6 מיליון איש חברים בפוליסת הסיעוד שלה, והקרן ממנה משולמים התביעות נמצאת במצב החמור ביותר מבין קופות החולים.
כללית עתרה לבג"ץ בנובמבר 2023 בדרישה שהמדינה תמנע את קריסת הביטוחים הסיעודיים של קופות החולים. ברקע העתירה עמד משבר רגולטורי מתוקשר: רשות שוק ההון הרעה את תנאי הביטוחים הסיעודיים כדי למנוע את התרוקנות קרנותיהם, אך משרד הבריאות התנגד תחילה ואיים שיורה לקופות שלא לציית להוראות הרשות.
בעקבות זאת, חברת הביטוח הראל, שהסכם תפעול ביטוחי הסיעוד שלה עם כללית עמד להסתיים בסוף 2023, הודיעה שלא תחדש את ההסכם לתקופה נוספת. כללית עתרה לבג"ץ בדרישה שהמדינה תמצא פתרון למשבר. במסגרת הדיונים בעתירה, הראל הסכימה לחדש את ההסכם לשנה אחת בלבד, עד לסוף 2024.
למכרז החדש של כללית כאמור לא ניגשה אף חברת ביטוח, וכעת 2.6 מיליון מבוטחים עומדים שוב בפני סימן שאלה על הביטוח הסיעודי שלהם, שאמור להבטיח שיהיה להם מענה פיננסי מספק במידה ויהפכו לסיעודיים. באותה עתירה טענה כללית כי נדרשת הסדרה מיידית של הענף: "הדבר אינו סובל דיחוי מפאת החשש להתפתחותו כמשבר רפואי, סוציאלי, חברתי וכלכלי ברמה לאומית".
על אף הדחיפות, המדינה מתמהמהת במציאת פתרון למשבר. במסגרת העתירה של כללית, המדינה התחייבה להציג מתווה לפתרון עד לתחילת יולי, אך התוצר אותו הציגה המדינה הוא דו"ח ביניים שמציג עקרונות כלליים ועמומים כגון מנגנון איזון אקטוארי דינמי והקשחת תנאי הזכות. בדו"ח גם נכתב כי בעקבות הרעת התנאים בביטוחים הסיעודיים, הקרנות של קופות החולים יציבות ויש זמן מספק למציאת פתרון.
כאמור, את הודעת העדכון לפתרון ביקשה המדינה לדחות עד לאמצע אוקטובר - כחודשיים וחצי לפני שההסכם של כללית והראל מסתיים.
במידה שלא יימצא פתרון, המשמעות היא שב-1 בינואר 2025 יופעל סעיף מיוחד לחיסול עצמי של הביטוחים של כללית (Run off). הראל תיאלץ להמשיך לנהל את הביטוח הסיעודי אך לא תקבל מבוטחים חדשים, ותנאי הביטוח, ובכללם הפיצוי למבוטח סיעודי, יתעדכנו בהתאם ליתרה בקרן שהולכת ומתרוקנת, מה שיביא להרעה משמעותית בתנאים ולירידה דרסטית בגובה הפיצוי.
בכללית מציינים בבקשה שהוגשה לבג"ץ שהדבר יביא להפחתה של עד 57% בסכום הפיצוי, וכי הפגיעה עלולה לגרום למעבר מאסיבי של מבוטחים מכללית לקופות החולים האחרות, "באופן שיערער ויטלטל את שוק הבריאות הציבורי ויפגע ביציבותן של כל קופות החולים בישראל".
אפשרות אחרת היא שרשות שוק ההון תיאלץ לאפשר לחברת הביטוח מנורה, שמתפעלת כיום את הביטוחים הסיעודיים של שאר קופות החולים - מכבי, לאומית ומאוחדת, לתפעל גם את הביטוחים הסיעודיים של כללית. כדי לתפעל יותר מ-50% מהפוליסות בשוק, נדרש אישור של רשות שוק ההון. הרשות חוששת ממצב תקדימי שבו חברת ביטוח אחת תהיה מונופול תפעולי של הקופות, ולכן הבהירה למנורה שאם תיגש למכרז ותזכה בו, היא לא תאשר זאת.
בבקשה לבג"ץ תקפה כללית את עמית גל, הממונה על שוק ההון, וכתבה: "נדמה כי הממונה אינו מכיר בגודל השעה ובדחיפות שבה יש לפעול לכדי למנוע את הקטסטרופה העומדת בשער. מעבר מבוטחי כללית לפוליסת המשך, מלבד הפגיעה הישירה במבוטחי כללית, עלול לגרום לשינוי טקטוני בשוק הבריאות בישראל העלול להביא לקריסתו".
ההערכה היא שמנורה מעוניינת בתפעול הביטוחים הסיעודיים של כללית, אך רק בתנאי שהרשות תשנה את תנאי ההסכם באופן שיאפשר למנורה לסיים את ההתקשרות עם כללית בעוד שנה, גם אם אף חברת ביטוח אחרת לא תחליף אותה. זאת, בשונה מהמצב היום לפיו אם אף חברת ביטוח לא ניגשת למכרז, חברת הביטוח הנוכחית מחויבת להמשיך לנהל את הביטוח ב-Run off.