סגור
קניון בקריית שמונה שנפגע מירי חיזבאללה
קניון בקריית שמונה שנפגע מירי חיזבאללה (צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)

המכה הכלכלית התפשטה מערי המפונים גם לקו השני בצפון

השימוש בכרטיסי אשראי בארץ במגמת עלייה מתחילת השנה אך בערי הצפון הוא בדעיכה וביישובים המפונים הוא בקריסה של יותר מ־70%  

המלחמה בצפון גורמת לפגיעה כלכלית משמעותית, ולא רק ביישובים שנמצאים בקו ראשון בגבול. מנתוני חברת שב"א, המנהלת את תשתית התשלום בכרטיסי אשראי בישראל, עולה כי בערים באזור הצפון ישנם נתונים חלשים בשימוש בכרטיסי אשראי.
נתוני השימוש בכרטיסי אשראי מהווים אינדיקציה מרכזית למצב הצריכה במשק. בעוד מתחילת השנה כלל השימוש בכרטיסי אשראי בישראל נמצא בעלייה, באזור הצפון ישנה ירידה. ביישובים שפונו דוגמת קרית שמונה ושלומי הירידה היא דרמטית. בקרית שמונה מדובר על ירידה של מעל ל־70% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כאשר בחודש מאי היקף השימוש בכרטיסי אשראי היה נמוך ב־73% לעומת מאי אשתקד. בשלומי הירידה הגיעה אפילו ל־80% בחודש אפריל, ועמדה על 73% בחודש מאי.
היישובים המפונים יכולים לשאוב עידוד מנתוני שדרות, שהצליחה לעשות את המעבר מעיר רפאים לשגרה, כשבאפריל אף נרשמה לראשונה עלייה בשימוש בכרטיסי אשראי לעומת השנה שעברה. עם זאת, ככל שעובר הזמן ויישובי הצפון נותרים מפונים, הסיכוי של העסקים לחזור ולפעול כרגיל אחרי תקופה ארוכה של שיתוק, הולך ויורד, בוודאי במצב הנוכחי שבו אין כלל צפי לחזרת התושבים לבתיהם, והמצב הביטחוני והנזקים הולכים ומחמירים.
אלא שהפגיעה לא מסתכמת רק ביישובים המפונים. גם ערים שנמצאות בקו השני כמו נהריה, עכו וצפת רחוקות מלהציג נתונים טובים. מאי היה הגרוע ביותר בנהריה מתחילת השנה עם ירידה של 8% בשימוש בכרטיסי אשראי לעומת התקופה המקבילה.
בצפת, שתחום התיירות מהותי עבורה, יש עדיין נתונים חלשים עם ירידה של 8% במאי. לעומת זאת עכו מצליחה לשמור על יציבות אך בימים האחרונים נרשמו לא מעט אזעקות בעיר, מה שעשוי להשפיע על נתוני יוני. הנתונים באזור הצפון בולטים לרעה לעומת הממוצע בשאר הארץ, כאשר באפריל נרשם זינוק של 15.3% בשימוש בכרטיסי אשראי ברחבי הארץ. נתוני מאי טרם פורסמו, אך לפי הערכות גם בו נרשמה עלייה בשימוש בכרטיסי אשראי בארץ, לעומת ירידה במרבית ערי הצפון.