סגור
איתי בן זאב  מנכל ה בורסה
מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב. מתקן גיבוי מרוחק מתל אביב למסחר וסליקה (צילום: טל שחר)

המגזר הפיננסי נערך להחרפת המלחמה: מתקני גיבוי, עיבוי המזומנים וכוננות למתקפת סייבר

במגזר הפיננסי הגבירו את ההיערכות למקרה של החרפת המלחמה. בבנקים ובבורסה מגבים תשתיות. תשלום בכרטיסי אשראי יתאפשר גם במקרה שבו תשתית התקשורת תקרוס  

במגזר הפיננסי הגבירו את ההיערכות למצב של החרפת המלחמה כבר מתחילת אוקטובר עת פרצה המלחמה בעזה. סוגיית ההמשכיות העסקית היא היעד המרכזי. היכולת של המערכת הבנקאית להמשיך ולפעול גם בעת מלחמה ומתקפה על ישראל נובעת מכך שכיום הרוב המוחלט של הפעולות נעשה בערוצים הדיגיטליים, וניתנים לביצוע מרחוק. גם בתחילת המלחמה חלק מסניפי הבנקים היו סגורים אך תפקדו באמצעות עבודה מרחוק של העובדים או העברת פעילות לסניפים באזורים אחרים.
מלבד הכנת התשתית לעבודה מרחוק, חלק מהבנקים גם עיבו את היקף המזומנים שלהם מחשש לתרחיש בו לקוחות רבים ימהרו למשוך כספים מהכספומטים, וכדי להימנע מתרחיש של ריקון הכספומטים, שעלול רק להעצים את הפאניקה.
לבנקים יש גיבוי של תשתיות מחשוב, למקרה של פגיעה פיזית בתשתיות שלהם. סיכון נוסף שקיים הוא בתחום הסייבר בו כחלק ממתקפה על ישראל יותקפו גם תשתיות הבנקים. על כן מתחילת המלחמה תוגברו מערכי ההגנה והכוננות בבנקים לתרחיש שכזה ולמניעתו.
סוגיה נוספת שעסקו בה בבנק ישראל ובמשרד האוצר היא לאפשר המשך תשלום בכרטיסי אשראי גם במקרה שבו תשתית התקשורת בישראל קורסת. בעת שגרה עסקת כרטיסי אשראי כרוכה בתקשורת מהירה שנעשית בעת התשלום, ובודקת האם אכן לבעל הכרטיס יש מסגרת אשראי שמאפשרת את התשלום. החשש הוא שבעת מתקפה משמעותית על ישראל תשתיות התקשורת לא יאפשרו את הבדיקה הזו. על כן בחודשים האחרונים עמלו בבנק ישראל ובמשרד האוצר על מתווה שיאפשר סלי OFFLINE. לאחר חזרת התקשורת, ייבדקו העסקאות, ובמקרים שיהיה מדובר בעסקאות לא מאושרות, שהתבצעו בענפים חיוניים, המדינה תעמיד ערבות ובית העסק יקבל את התשלום.
גם בבורסה נערכים להמשיך המסחר גם במקרה של התרחבות המלחמה. הבורסה הקימה מערך גיבוי למערכות המחשוב, התקשורת והחשמל של מערכות המסחר והסליקה במתקן הראשי בבניין הבורסה בתל אביב וכן במתקן גיבוי המרוחק מתל אביב. בנוסף, במקרה של תנודות שערים חדות לבורסה יש מנגנוני הרגעה. אם מדובר בנפילה בטרום המסחר של יותר מ־2.5% במדד ת"א 35 או של יותר מ־7% מאחת המניות במדד, פתיחת המסחר נדחית בכמה דקות. אם דחייה זו לא ממתנת את הירידות ניתן לעצור את המסחר לתקופה ארוכה יותר, ובמקרה קיצון המנכ"ל יכול גם לעצור את המסחר לכל היום לאחר שהתייעץ עם יו"ר הבורסה. אם במהלך המסחר יורד מדד ת"א 35 ב־8% ומעלה, ניתן לבצע הפסקת מסחר לחצי שעה, ואם בהמשך היא יורדת ב־12% ומעלה לבצע הפסקה נוספת שיכולה גם להגיע עד לסוף היום.