החל מינואר: ביט תגבה עמלה של 0.6% על היקף פעילות שחורג מ-25 אלף שקל בשנה
החל מינואר: ביט תגבה עמלה של 0.6% על היקף פעילות שחורג מ-25 אלף שקל בשנה
לראשונה מאז החלו לפעול אפליקציות התשלומים תיגבה עמלה על קבלה, שתחול רק על החלק שחורג מתקרת הפעילות. לצד זאת, ביט תגדיל את תקרת הפעילות מ-50 אלף שקל בשנה ל-100 אלף שקל בשנה
אפליקציית התשלומים ביט תגבה עמלה בשיעור 0.6% מכל העברה, עבור משתמשים שהיקף הכספים שמועברים אליהם גדול מ-25 אלף שקל בשנה. לצד זאת, ביט תגדיל את תקרת הפעילות מ-50 אלף שקל בשנה ל-100 אלף שקל בשנה.
זאת הפעם הראשונה מאז החלו לפעול אפליקציות התשלומים בעשור הקודם, שתיגבה עמלה על קבלה. בחברה טוענים שכ-6% בלבד מהמשתמשים מקבלים כספים בהיקף גבוה מ-25 אלף שקל בשנה, ולכן רוב המשתמשים לא יושפעו מגביית העמלה.
גביית העמלה תחל ב-1.1.2025, והיא תשולם רק על החלק שחורג מ-25 אלף שקל. כלומר, בעל עסק שיקבל במהלך 2025 כ-100 אלף שקל - גובה התקרה החדשה - ישלם עמלה בסך 450 שקל בשנה. חיוב העמלה יבוצע ב-5 לכל חודש, על בסיס כרטיס האשראי של המשתמש.
עדכון תקרת הפעילות מ-50 אלף שקל ל-100 אלף שקל יחול כבר בשבוע, כאשר עד לסוף 2024 ניתן יהיה ליהנות מהתקרה החדשה מבלי לשלם כל עמלה.
ההחלטה של ביט אינה מגיעה כהפתעה: מוקדם יותר השנה הודיע המפקח על הבנקים בבנק ישראל שהוא יאפשר לאפליקציות התשלומים לגבות עמלות ממשתמשים שהיקף פעילותם גבוה. עד היום מנע מהן הבנק המרכזי לגבות כל עמלה מהמשתמשים, והן סבסדו את השירות באופן מלא. במקרה של ביט, ששולטת על 90% מהשוק, ההערכה היא כי מאז הקמתה ב-2016 היא הפסידה כמיליארד שקל.
כרגע מדובר בהחלטה משמעותית בעיקר מבחינה תפיסתית, שכן בפועל היא תשפיע בטווח הקצר על חלק קטן מהמשתמשים, ולא תצמצם בצורה דרמטית את ההפסדים בענף.
בתחילת 2027, יוכלו אפליקציות התשלומים לבקש אישור מבנק ישראל לעדכן היקף התשלומים שממנו תיגבה עמלה. מכיוון שעלויות הסליקה הממוצעות כיום של בית עסק הן 1%־1.5% מהסכום של כל עסקה, סביר להניח שהעמלות שהאפליקציות יגבו לא יהיו גבוהות מכך. בנוסף, האפליקציות יוכלו לגבות עמלות עבור שירותים נוספים שהן מציעות, מעבר להעברת כספים.