סגור

בלעדי
הישראלים נשארים נאמנים למזומן ולכספומטים

הציבור עדייין נוהר לכספומטים הבנקאיים והמשיכות גדלו ב־3.8% ב־2022. שיא בהוצאות בכרטיסי אשראי - כאשר 60% מהן באונליין

הוצאות הישראלים בכרטיסי אשראי ב־2022 הגיעו לשיא של 441 מיליארד שקל - עלייה של 31% מאז 2019 ושל 9.8% לעומת 2021. כך עולה מנתוני חברת שבא, מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי. בסך הכל מדובר בעלייה של כ־105 מיליארד שקל מאז 2019, מתוכם כ־40 מיליארד שקל בשנה האחרונה. החודש עם ההוצאות הגבוהות ביותר היה נובמבר, שבו הוציאו הישראלים קרוב ל־40 מיליארד שקל באשראי, בסיוע חגי הקניות של חודש נובמבר (ShoppingIL, Black Friday) ויום השבתון בחסות הבחירות. מדובר בעלייה של 9% ביחס לנובמבר 2021.
גם הרכישות באונליין שברו שיאים ועמדו על 253.25 מיליארד שקל (57.5% מההוצאות), והשלימו עלייה של 47% מאז 2019, ושל 10.6% בשנה האחרונה. מדובר בעלייה של 80 מיליארד שקל מ־2019, מהם 24 מיליארד שקל אשתקד.


העלייה בהיקפי הרכישות באשראי ובאונליין קשורה בחלקה באופן טבעי לצמיחה הכללית במשק ולעלייה באינפלציה, כשלצד זאת בשנים האחרונות חלה גם עלייה בהיקפי האשראי הצרכני. אך ישנן גם סיבות נוספות, כמו למשל ההגבלות על השימוש במזומן שהחלו ב־2019 והורחבו ב־2022; השימוש הגובר באפליקציות תשלומים כגון ביט ופייבוקס ובארנקים הדיגיטליים ולמעבר לרכישות אונליין, שקיבל דחיפה משמעותית עם התפרצות הקורונה.
לנוכח כל אלה מפתיע שמשיכות המזומן מהכספומטים הבנקאיים ממשיכות לעלות - 11.5% מאז 2019 ושל 3.77% בשנה האחרונה. היקף המשיכות עמד ב־2022 על כ־64 מיליארד שקל. על אף שמדובר בצמיחה נמוכה משמעותית לעומת היקפי האשראי והרכישות אונליין, עדיין לא רואים צמצום בשימוש במזומן. העלייה בכספומטים בנקאיים קשורה כנראה למחירים הגבוהים של משיכה בכספומטים פרטיים, שמבריחים מהם את הציבור. יתר על כן, מדובר על נתוני חסר מאחר שהכספומטים פרטיים אינם נכללים בנתונים.
סמנכ"לית חברת שבא, טלי הולנברג, מסבירה ש״הצמיחה בפעילות ובהוצאות מראה שאמצעי התשלום המתקדמים כמו ארנקים דיגיטליים, ממשיכים להיות אמצעי התשלום הצומח והנפוץ ביותר עבור הציבור הישראלי".