סגור
בצלאל סמוטריץ' בצלאל סמוטריץ שר האוצר
בצלאל סמוטריץ'. הבטיח שהמס יחול רק בשנים 2024-2025 (צילום: שלו שלום)

הבנקים נגד סמוטריץ': "מס מיוחד - הפרה גסה של הסיכומים איתנו"

לפי טיוטת חוק ההסדרים, צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל האוצר יחליט עד סוף הרבעון השלישי של 2025 האם מוצדק להטיל על הבנקים מס מיוחד; איגוד הבנקים: "המהלך פוגע ביכולת לקיים עם הממשלה שיח אמין; סמוטריץ' התחייב שלא יקודם מס נוסף"

הבנקים שלחו הבוקר מכתב חריף לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' על רקע הכוונה להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים החל משנת 2026, וזאת בניגוד לסיכום שהושג מוקדם יותר השנה ולפיו הבנקים ישלמו למדינה היטל מיוחד בגין השנים 2024-2025 בלבד.
"מדובר בהפרה גסה ובוטה של הסיכומים – כחצי שנה לאחר שניתנו. היא פוגעת ביכולת לקיים עם הממשלה שיח אמין ושומטת את הקרקע תחת האפשרות להגיע עמה להבנות והסכמות מאוזנות בעתיד", כותב מנכ"ל איגוד הבנקים איתן מדמון.
במכתב מציינים הבנקים כי מדובר בהפרה אישית של סמוטריץ', שלדבריהם הבטיח להם שהמס המוטל עליהם יחול רק בשנים 2024-2025: "כבוד השר, בפגישתך עם ראשי המערכת הבנקאית ביום 15.2.24, כזכור לך היטב, הבסיס לכל המהלך היה ההתחייבות שלך באופן אישי בפני נציגי המערכת, כי מדובר במהלך חד-פעמי וכי לא יקודמו מהלכי מיסוי חריגים ונוספים על בנקים".
עוד נכתב כי: " עצם קידום ההחלטה מהווה פגיעה קשה באמינות הממשלה וההסכמות שמגבשת הממשלה עם המגזר העסקי. ממשלה שאינה מכבדת את התחייבויותיה פוגעת בתדמיתה ומערערת את אמון הציבור והשווקים בה".
נזכיר כי לפי טיוטת התוכנית הכלכלית (חוק ההסדרים), שפורסמה בחודש שעבר במסגרת ההכנות לתקציב 2025, מוצע כי יוקם צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד האוצר שיחליט עד סוף הרבעון השלישי של שנת 2025 האם מוצדק להטיל על הבנקים מס מיוחד גם בשנת 2026 לאור רמת הרווחיות הגבוהה והחריגה שלהם, שנעשית בזכות הריבית הגבוהה במשק. כאמור, החלטה זו אינה תואמת את הפשרה שאליה הגיעו הבנקים עם האוצר בנושא זה מוקדם יותר השנה, ולפיה ההיטל המיוחד שהם משלמים כיום יהיה מוגבל לשנים 2025-2024 ויעמוד על 2.5 מיליארד שקל.
הפשרה הושגה מוקדם יותר השנה לאחר שהבנקים טענו כי הטלת המס מפלה, נעשתה ללא עבודת רקע מקיפה, ואיימו לעתור לבג"ץ כנגדה. בכדי להסיר את איום העתירה, הסכימו במשרד האוצר לפשרה ולפיה ההיטל שיוטל יהיה רק לשנתיים. " הבחירה במסלול של הסכמות חרף היותו של המס החד פעמי מפלה, ומושתת על רציונל שגוי, נבעה מהנסיבות והדחיפות למהלך שהוגדר חד-פעמי. לתדהמתנו הרבה, כחצי שנה מאז חקיקת החוק, מתברר כי משרד האוצר שוקל להפר את ההסכמות שהושגו עימך ועם נציגי משרדך", נכתב מטעם הבנקים, שקוראים לסמוטריץ' להסיר את ההצעה מהתקציב הקרוב.