יותר מרבע מהתלונות לרשות שוק ההון ב-2023 היו על חברת הגמל סלייס
יותר מרבע מהתלונות לרשות שוק ההון ב-2023 היו על חברת הגמל סלייס
חברת הגמל שהעלימה כמעט מיליארד שקל מכספי חוסכים הייתה במוקד תלונות בהיקף חריג, למרות נתח שוק של 0.3% בלבד; בכלל הענף התקבלו בשנה שעברה כ-16 אלף פניות שהובילו להחזר של 29 מיליון שקל למבוטחים; מספר התלונות נגד סוכני ויועצי ביטוח זינק פי ארבעה תוך שנתיים
חברת הגמל סלייס, שהתמוטטה בתחילת השנה לאחר ששיווקה השקעות לא מאושרות והעלימה קרוב למיליארד שקל מכספי חוסכים, היא הכוכבת המרכזית של דו"ח פניות הציבור לשנת 2023, שמפרסמת היום (ג') רשות שוק ההון.
בעוד שנתח החברה מסך ענף הגמל עומד על 0.3% בלבד, יותר מרבע מהתלונות שהוגשו בענף היו נגדה. נתון זה הוא המחשה נוספת לגודל המחדל בהתנהלות החברה, שהועברה לניהול מיוחד תחת אפי סנדרוב.
עיקר ההון המנוהל בסלייס, בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, נוהל בקרנות IRA - קרנות בניהול אישי. אלו הביאו לקריסתה של החברה כיוון שתחתיהן שווקו השקעות לא מאושרות בידי רשות שוק הון, הכסף המושקע של החוסכים נעלם והחוסכים לא יכלו למשוך נכסי גמל מאז ינואר האחרון.
"התנהלות החברה מחד, ופעולות הרשות מאידך, הובילו באופן טבעי להיקף פניות חריג ביחס לנתח השוק של החברה בתחום", נכתב בדו"ח של רשות שוק ההון.
בסך הכל, במהלך 2023 ציבור המבוטחים והחוסכים הגיש 16 אלף פניות, שהביאו להחזר כספים של 29 מיליון שקל. על אף האש שמשכה סלייס בתחום הגמל, התחום שקיבל את מספר הפניות הרב ביותר הוא תחום הביטוח, שבו התקבלו 7,169 פניות, רובן על שירות לקוי.
עם זאת, העלייה המשמעותית ביותר בהיקף הפניות חלה נגד סוכנים ויועצים. מספר התלונות נגדם גדל מ-309 פניות ב-2021 ל-923 פניות ב-2022 ול-1,295 פניות ב-2023. כלומר, תוך שנתיים מספר התלונות נגד סוכני ביטוח גדל פי ארבעה. סביר להניח שגם כאן יש קשר להתפוצצות פרשת סלייס, שבה מילאו סוכני הביטוח תפקיד מרכזי בשיווק.
הדו"ח של רשות שוק ההון בוחן גם את היקף התלונות בכל חברה ביחס לגודלה היחסי. בביטוחי רכב מקיף בולטות לרעה הכשרה ביטוח עם נתח שוק של 5.6% ושלמה ביטוח עם נתח שוק של 7.7%, לכל אחת שיעור תלונות של 11% מסך התלונות. בביטוחי מבנים (דירות, עסקים ותכולה), בולטת לרעה ביטוח ישיר, שנתח השוק שלה עומד על 12.1% ושיעור הפניות על 20.7%.
בביטוחי בריאות בולטות לרעה הפניקס, עם נתח שוק של 14.9% ושיעור פניות של 16.8%, ואיילון ביטוח עם נתח שוק של 6% ושיעור פניות של 8.7%.
בביטוחי נסיעות לחו"ל בולטת לרעה AIG עם נתח שוק של 5% ושיעור תלונות של 18.85. מנגד, בולטת לטובה דיויד שילד, שנתח השוק שלה עומד על 41%, וקיבלה 16% מהתלונות בלבד.
בתחום נכויות ותאונות אישיות בולטת לרעה מנורה, שנתח השוק שלה עומד על 7.6% ושיעור התלונות על 14.4%.
גם המשבר בביטוחי הסיעוד משתקף בדו"ח של הרשות: להראל ביטוח, שלה תיק סיעוד גדול, והיא בנוסף מתפעלת את ביטוחי הסיעוד של כללית, נתח שוק של 47.7%, ושיעור הפניות עמד על 63.8%. נתון זה מבטא היטב את הסיבה שבגינה הראל רוצה כבר מספר שנים לצאת מן הענף: זהו תחום מורכב במיוחד, שכן הציפייה של הציבור לאישור תביעות גבוהה, ויכולת האכיפה והבדיקה של החברות נמוכה, הן בשל שינויים רגולטורים והן בשל הסיטואציה הרגישה בה נמצא התובע.
בתחום החיסכון הפנסיוני, בולטות לרעה מיטב דש, עם נתח שוק של 5.1% ושיעור פניות של 10.8%, ואלטשולר שחם עם נתח שוק של 3.6% ושיעור פניות של 6.7%. מי שבולטת לטובה היא השחקנית המרכזית בענף - מנורה, שלמרות נתח שוק של כ-30%, שיעור התלונות עומד על 23.2%.
הדו"ח המלא מתפרסם היום באתר הרשות.