הצמיחה בכרטיסי אשראי התמתנה עוד לפני המלחמה
הצמיחה בכרטיסי אשראי התמתנה עוד לפני המלחמה
תשעת החודשים הראשונים של 2023 התאפיינו בבלימת הצמיחה בהוצאות ומאז פרוץ המלחמה – ישנה ירידה. כך עולה מנתוני חברת שבא. השנה הסתיימה בעלייה צנועה של 5% בלבד בשימוש בכרטיסי אשראי
למרות המלחמה, 2023 הסתיימה עם גידול בשימוש בכרטיסי אשראי. מנתוני שב"א, מנהלת תשתית התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל, עולה כי השימוש בכרטיסי אשראי עמד אשתקד על 466 מיליארד שקל, עלייה של 5.2% בהשוואה ל־2022, אז נרשמה עלייה של קרוב ל־10% לעומת 2021. בנוסף, לראשונה משנת הקורונה ב־2020, היקף משיכות המזומן מהכספומטים הבנקאיים ירד ועמד על 63.6 מיליארד שקל, ירידה של 1.2% לעומת נתוני 2022. עיקר הירידה במשיכת מזומנים היתה במלחמה. כך, למשל, בדצמבר נרשמה ירידה של 5.7% במשיכת המזומנים בהשוואה לדצמבר 2022 ל־5.06 מיליארד שקל.
לעומת זאת, בשימוש בכרטיסי אשראי חלה התאוששות בדצמבר לעומת תחילת המלחמה, והיקף השימוש היה גבוה ב־4.6% לעומת דצמבר 2022. ״בדצמבר ראינו שהמשק הישראלי חוזר לפעילות כמעט מלאה במרבית האזורים בארץ. החזרה של כוחות המילואים לעבודה ושל הסטודנטים למוסדות הלימוד מהווה אפקט חיובי נוסף על פעילות המשק, שמצליח לסגל לעצמו שגרה של צרכנות וכלכלה על רקע המשך המלחמה", אומרת טלי הולנברג, סמנכ״לית בשבא.
נתוני השימוש בכרטיסי אשראי הושפעו מאוד מהמלחמה, ששיתקה חלקים גדולים מהמשק בשבועות הראשונים. אולם מניתוח נתוני שבא עולה, שעוד לפני המלחמה נראתה ההאטה במשק: אם ב־2022 השימוש בכרטיסי אשראי עלה ב־9.8%, בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הגידול כבר היה מתון יותר ועמד על 7.8%. ברבעון האחרון של השנה, שבו היתה המלחמה, מדובר כבר בירידה של 2.7% לעומת התקופה המקבילה ב־2022.
אם בוחנים את הענפים, רואים שישנה שונות ביניהם. למשל, לרשתות המזון זו היתה שנה טובה. אחרי שב־2022 גדלו המחזורים בכרטיסי אשראי לקניות בענף זה ב־3.6%, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2023 מדובר כבר בעלייה חדה יותר של 8.7%, שנובעת גם מהאינפלציה ומעליות המחירים. ברבעון האחרון, שבו פרצה המלחמה, העלייה היתה כבר דו־ספרתית והגיעה ל־12.4% לעומת התקופה המקבילה ב־2022, בין היתר בשל ההיסטריה שהיתה בתחילת המלחמה בנוגע להצטיידות במזון.
לעומת זאת, מי שהתחילו את 2023 בצורה טובה וסיימו אותה בחולשה הם ענפי המסעדות והבידור והפנאי. ענפים אלה נהנו מריבאונד בכלכלה שאחרי הקורונה: ב־2022 השימוש בכרטיסי אשראי בענף המסעדות זינק ב־27.7% ובענף הבידור והפנאי ב־34.3%, לעומת 2021. בתשעת החודשים הראשונים של 2023 הגידול הואט, אך עדיין נרשמה צמיחה נאה – 13.4% במסעדות ו־19.4% בבידור והפנאי. המלחמה עצרה בבת אחת את החגיגה, וברבעון האחרון של השנה נרשמה ירידה של קרוב ל־10% בשימוש בכרטיסי אשראי בענף המסעדות לעומת התקופה המקבילה ב־2022. בענף הבידור והפנאי מדובר בתפנית חדה יותר וממעבר של גידול קרוב ל־20% הענף עבר ברבעון הרביעי לצניחה של 16.6% לעומת התקופה המקבילה ב־2022.
מכה קשה ספג גם ענף המלונאות, אם כי ההאטה בו הורגשה עוד לפני המלחמה. לאחר שב־2022 נרשם גידול של 26% בשימוש בכרטיסי אשראי בענף זה, ב־2023, עוד לפני שפרצה המלחמה, הצמיחה הואטה משמעותית ל־8.6%, אך עדיין מדובר בצמיחה נאה. ואילו מאז פרוץ המלחמה צנח השימוש בכרטיסי אשראי בענף זה בכמעט 54% לעומת התקופה המקבילה ב־2022. עם זאת, ראוי לציין כי בפועל הפגיעה בהכנסות המלונות נמוכה יותר, שכן בחלק לא מבוטל מהמלונות מתגוררים מפונים מיישובי הדרום והצפון, שהמדינה משלמת על שהותם. אולם אלו כבר החלו להתפנות לפתרונות דיור אחרים, בעוד סימן שאלה עומד אם במקביל לכך יחזרו הביקושים לחופשות.
קשה להעריך מה צפוי ב־2024 שרק נפתחה. מצד אחד, המשק אומנם חזר לשגרת מלחמה, אך יש עדיין לא מעט איומים. ראשית, כמובן שהחרפה של המצב בצפון תסיג לאחור את הנתונים בדומה למצב בפתיחת המלחמה בעזה אם לא גרוע מכך. ואולם, גם אם זה לא יקרה, בהחלט ייתכן שהשנה הקרובה תהיה חלשה למדי לאור ההאטה הצפויה במשק בשל המלחמה והשלכותיה הכלכליות. מנגד, תהליך הפחתת הריבית שצפוי להימשך עשוי לתת רוח גבית מסוימת לתחום הצריכה. ועדיין אפשר להעריך בזהירות שהשנה הקרובה תתקשה לשחזר את הצמיחה הנאה שראינו בשימוש בכרטיסי אשראי לאורך השנים האחרונות (עלייה שנתית ממוצעת של 8%) - פרמטר המשקף את מצב הצריכה במשק.