סגור
אילן בן ישי ו עידן כץ הבעלים של נטו פיננסים
אילן בן ישי ועידן כץ הבעלים של נטו פיננסים (צילומים: אוראל כהן , אלעד גרשגורן)

משקיעי וולת׳סטון מבקשים מבית המשפט להיחשב לנושים של נטו

בביהמ"ש המחוזי בחיפה הושמעו בהתנגדויות המשקיעים בוולת'סטון ונציגי סוכני הביטוח של נטו, להסדר החוב שמבקשים הנאמנים לאשר. לטענתם, הם נותרים מחוץ להסדר, וחשופים לתביעות של מיליוני שקלים. ביהמ"ש קבע כי ההתנגדויות ישמעו לאחר גיבוש ההסדר ובקשתו בתוך 30 יום

בבית המשפט המחוזי בחיפה התנגדו היום (ה') נציגי חלק מהמשקיעים בוולת'סטון ונציגי סוכני הביטוח של סוכנות הפיננסים נטו, להסדר החוב שמבקשים נאמני נטו לאשר. לאחר השמעת הטענות, קבעה השופטת בטינה טאובר כי ההתנגדויות ישמעו לאחר גיבוש הסדר החוב בתוך 30 יום, ונכון לעכשיו לא יעכבו את קידומו.
המתנגדים להסדר טוענים שההחלטה מצביעה על כוונת בית המשפט לאשר את ההסדר, ופוגעת משמעותית במתנגדים לו. ההצבעה על ההסדר בקרב הנושים תיערך בקרוב, בפיקוח בית המשפט וכפופה לאישורו.
המתנגדים להסדר, שמיוצגים על ידי עורכי הדין ליאור להב ורז מנגל, סבורים כי ההסדר מותיר את כל המשקיעים בבית ההשקעות וולת'סטון, שבשליטת נטו, מחוץ להסדר החובות של נטו. להב ורז מבקשים שהמשקיעים בקרנות וולת'סטון ייחשבו גם הם כנושים של נטו, מאחר שרובם הגיעו להשקיע בוולת'סטון דרך הסוכנים של נטו. על פי הערכות היקף ההשקעות שהושקע בקרנות וולת'סטון מגיע ל-800 מיליון שקל. בנוסף נציגי הסוכנים של נטו טוענים כי העבודה עם נטו והעידוד של הסוכנות לספק לקוחות לבית ההשקעות וולת'סטון הביאו אותם להיות חשופים לתביעות בהיקף של מיליוני שקלים, ולכן גם הם צריכים להיות חלק מההסדר.
אתמול הוגש הדו"ח הכלכלי הראשון של נטו תחת מנהלי ההסדר של נטו, סוכנות הפיננסים מהגדולות בישראל. הדוח הכלכלי הוגש על ידי מנהלי ההסדר שמינה בית משפט, עו"ד ליזה חדש ממשרד עו"ד חדש ועו"ד ישראל בכר ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ. הדו"ח חשף כי בעלי השליטה בנטו, עידן כץ ואילן בן ישי, הגיעו להסכמות למכירת הסוכנות לסוכנות ארבע עונות שבשליטת בית ההשקעות IBI, כאשר לאחר המכירה תחזיק ארבע עונות ב-80% ממניות נטו. ארבע העונות תיטול תמורת הרכישה חלק מחובותיה של נטו בהיקף של בין 30 מיליון שקל ל-40 מיליון שקל.
הסדר החוב המוצע קובע כי הנושים העיקריים של נטו הם בנק מזרחי טפחות, בעל חוב של 27 מיליון שקל, ומשקיעי וולת'סטון שנטו התחייבה לרכוש את הזכויות שלהם בסך של 72 מיליון שקל. אם כי הסדר החוב אינו כולל את שאר הלקוחות של נטו שהשקיעו בוולת'סטון, שהיקף ההפסדים שלהם נאמד במאות מיליוני שקלים. על כן יתאפשר לנטו, על פי הדו"ח, להחזיר את מלוא התחייבויותיה לנושים המוזכרים.
הקריסה של נטו התרחשה לאחר שזו צברה חובות של 115 מיליון שקל. החובות נעשו על רקע קריסה אחרת – זו של חברת וולת'סטון, שמנהלת שותפויות השקעה בנכסים אלנטרנטיביים, בעיקר בנדל"ן. החברה הוקמה על ידי ירון פיטארו, בשיתוף בן ישי וכץ. וולת'סטון גייסה הון ממשקיעים באמצעות יותר מ- 100 שותפויות שונות בהיקף כאמור של 800 מיליון שקל. השותפויות האלו השקיעו בפרויקטים נדל"ניים, בעיקר מגורים, על פי רוב דרך העמדת מימון.
בשל עליית הריבית, פרויקטים רבים נכנסו לקשיים, זרם התשלומים לוולת'סטון פסק והיא לא יכלה לעמוד בהתחייבויות שלה למשקיעים. את המשקיעים גייסה וולת'סטון, בין היתר, באמצעות הסונ כנים של נטו, מה שפגע במוניטין של נטו לאחר הקריסה שהתרחשה בתחילת השנה הנוכחית. בנוסף, נטו עצמה הזרימה כספים לוולת'סטון כדי לרכוש את הזכויות של חלק מהמשקיעים, תוך מתן תספורת של 35%, בניסיון להציל את המוניטין שלה ואמונה בהשקעות. היא השקיעה בכך 50 מיליון שקל, והדבר אחראי לחלק גדול מהחובות של נטו, שהובילו בסופו של דבר לקריסה שלה. מעבר ל-50 מיליון שקל, לנטו יש גם התחייבות לרכוש 72 מיליון שקל. המשקיעים שהספיקו למכור לנטו את הזכויות שלהם נכללים בהסדר החוב (אך שאר המשקיעים לא).
כמו כן, בתחילת השנה פתחה רשות ני"ע בחקירה נגד פיטרו, בן ישי וכץ, בחשד שגייסו משקיעים פרטיים מן השורה להשקעות שמוגבלות למשקיעים כשירים (בעלי הון של יותר מ-8 מיליון שקל) בלבד, וכן על כך שעברו על חוקי ני"ע כשבפועל גייסו לכל פרויקט יותר מ-35 משקיעים לא כשירים (המספר המקסימלי המותר ללא פרסום תשקיף). על פי החשד, הם עשו זאת באמצעות השותפויות השונות, שחלקן השקיעו בפועל באותן פרויקטים, כך שההפרדה בין המשקיעים הייתה מלאכותית.