סגור
מדרגות המס של סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי, אלי דסה)

שאלות ותשובות
הקפאת מדרגות מס הכנסה: מה זה אומר ואיך ישפיע עלינו

השבוע הודיע שר האוצר על תוכניתו להקפאת מדרגות מס הכנסה ונקודות הזיכוי ממס. מהן מדרגות מס הכנסה? מתי הן מתעדכנות? מה צפוי לקרות עכשיו? האם נשלם עוד מס? וכמה כסף תקבל המדינה? כלכליסט עושה סדר

השבוע הציג שר האוצר בצלאל סמוטריץ' את תקציב 2025, והודיע על צעדים שלטענתו יסייעו לקיצוץ 35 מיליארד שקל, בהם גם הקפאה של מדרגות מס הכנסה ונקודות הזיכוי ממס. מה הן מדרגות מס הכנסה, למה התכוון סמוטריץ', ועד כמה נרגיש זאת בכיס? כלכליסט עושה סדר:
מהן מדרגות מס הכנסה?
המס שאנחנו משלמים על כל ההכנסה שלנו אינו אחיד, אלא בנוי ממדרגות שונות. כל מדרגה מייצגת רף הכנסה שבו חל שיעור מס שונה. ככל שההכנסה גבוהה יותר, כך שיעור המס על ההכנסה הנוספת גבוה יותר. כך לדוגמה, נכון ל־2024, על שכר חודשי של עד 7,010 שקל, נשלם מס של 10%. כל כל שקל נוסף שנרוויח, עד ל־10,060 שקל, נשלם מס בשיעור 14%, וכך הלאה. מדרגות המס היא שיטת מיסוי נפוצה ופרוגרסיבית, כלומר היא נועדה להבטיח שככל שאדם מרוויח יותר, הוא משלם שיעור מס גבוה יותר.
מתי מתעדכנות המדרגות?
מדרגות המס מתעדכנות אחת לשנה, בכל חודש ינואר, בהתאם למדד המחירים לצרכן של השנה הקודמת. אם המדד עולה ב־3%, הרף העליון של כל מדרגה עולה ב־3%, וכך שיעור המס שמשלמים בפועל יורד.
מה צפוי לקרות עכשיו?
לפי התכונית של סמוטריץ', על אף שהאינפלציה החזויה ב־2024 עומדת על 3.3%, מדרגות המס יוקפאו, ויישארו במצבן הנוכחי. בנוסף, גם ערכן של נקודות זיכוי במס - אמצעי של המדינה להפחית את סך מס ההכנסה שכל אדם משלם בהתאם לקריטריונים שונים כגון מספר ילדים וסטטוס משפחתי, יוקפא גם כן.


כלומר, נשלם יותר מס?
מבחינה ריאלית, כן. הרעיון של הצמדת מדרגות המס למדד המחירים הוא לשמור על שיעור המס הריאלי שמשלמים. כשהמחירים עולים, הערך הריאלי של המשכורת של יורד, אך אם מדרגות המס נשארות קבועות ולא מותאמות לאינפלציה, ממשיכים לשלם את אותו סכום מס נומינלי (בהנחה שאין שינוי בגובה המשכורת).
מכיוון שהשכר שווה פחות מבחינת מה שהוא יכול לקנות, המס שאתה משלם "מרגיש" יקר יותר מבחינה ריאלית.
ולא מבחינה ריאלית?
מבחינה נומינלית נשלם בשנה הבאה את אותו שיעור מס שאנחנו משלמים ב־2024 (בהנחה שהמשכורת לא משתנה), זאת בעוד שלו מדרגות המס לא היה מוקפאות, היינו משלמים מבחינה נומינלית פחות מס.
כמה מס מופחת היינו אמורים לשלם?
כל אדם זכאי למינימום של 2.25 נקודות זיכוי במס. השווי של כל נקודת זיכוי במס אמור היה לגדול מ־2,904 שקל בשנה ל־3,000 שקל בשנה, כלומר ב־96 שקל. המשמעות היא שהקפאת השווי של נקודות זיכוי במס עומדת על לכל הפחות 216 שקל בשנה, ולרוב המוחלט של האנשים יותר. כשמוסיפים לחישוב את הקפאת מדרגות המס, ההערכה היא שמי שמרוויח שכר ברוטו של 20 אלף שקל בחודש, מאבד הפחתת מס של 1,269 שקל בשנה. בשכר חודשי של 25 אלף שקל ברוטו, האובדן הוא 1,624 שקל בשנה.
כמה כסף תקבל המדינה?
ההקפאה עצמה תחסוך לקופת המדינה כ־2.4 מיליארד שקל בשנת 2025.
לכמה זמן תתרחש ההקפאה?
ההקפאה צפויה להימשך לכל אורך 2025, וההערכה היא שגם לאחר מכן, אך עדיין לא התקבלה החלטה סופית בנושא.