סגור
כרטיס אשראי חכם מערכת EMV
השיחות לגיבוש המתווה הואצו לאחר העלייה במתיחות הביטחונית (צילום: שאטרסטוק)

סליקה ללא הפסקה: המדינה תערוב לעסקאות בכרטיסי אשראי בעת חירום

לכלכליסט נודע שהאוצר ובנק ישראל קרובים לגיבוש ההבנות שיאפשרו המשכיות של עסקאות בתחומי המזון, הדלק והפארמה גם לאחר פגיעה בתשתיות תקשורת • תתאפשר סליקה אופליין – שתשולם עם חזרת הרשת והמדינה תערוב לה 

המתווה למתן ערבויות מדינה לעסקים בתרחיש שבו תשתית התשלומים תקרוס בעת מתקפה על ישראל קרוב לסיכום. לכלכליסט נודע כי מהמתווה המסתמן בין בנק ישראל לאוצר עולה, כי המדינה תעמיד ערבויות לעסקאות בכרטיסי אשראי שייעשו בענפים המוגדרים חיוניים: מזון (רשתות מזון, חנויות לפירות וירקות וכדומה), פארמה (בתי מרקחת, קופות חולים) ותחנות דלק. מדובר בעסקאות שייעשו בכרטיס אשראי פיזי, והמגבלה לעסקה תעמוד כנראה על כ־500 שקל.
מטרת העמדת הערבויות היא לעודד את המגזר העסקי להמשיך ולקבל תשלום בכרטיסי אשראי, גם אם יחולו בעיות תקשורת שיקשו על קבלת אישור לעסקה. השיחות לגיבוש המתווה הואצו לאחר העלייה במתיחות הביטחונית בעקבות חיסול בכירים בחזבאללה ובחמאס לפני כמה שבועות, מה שהעלה את הסיכון למתקפה על ישראל ולפגיעה בתשתיות שלה.
בעת שגרה עסקת כרטיסי אשראי כרוכה בתקשורת מהירה שנעשית בעת התשלום, ובודקת אם אכן לבעל הכרטיס יש מסגרת אשראי שמאפשרת את התשלום. החשש הוא שבעת מתקפה משמעותית על ישראל ייגרמו נזקים לתשתיות התקשורת שלא יאפשרו את הבדיקה הזו. במקרה כזה ניתן יהיה עדיין לשלם בכרטיס אשראי באמצעות סליקה אופליין, כלומר הקופה של בית העסק תרשום את העסקה ופרטי הכרטיס, כאשר התשלום ייעשה לאחר שהתשתיות יפעלו כסדרן.
החשש הוא שבתי העסק יירתעו משימוש בסליקה אופליין, שכן אם יתברר בהמשך כי לחלק מהעסקאות אין כיסוי מצד חברת כרטיסי האשראי, בית העסק יצטרך לספוג את הנזק. לכן עלה הצורך שהמדינה תעמיד לכך ערבות. שימוש בערבות מדינה יאפשר המשך תשלומים בכרטיסי אשראי בענפים חיוניים, ימתן את הפגיעה בתפקוד המשק, ישמור על רציפות הפעילות של עולם התשלומים ויוכל למתן או למנוע תרחיש של פאניקה המתבטאת במשיכת מזומנים המונית של הציבור.
גם בצד הטכנולוגי נעשו פעולות שיאפשרו לבצע סליקה אופליין בחירום, גם בקרב העסקים הרלבנטיים שכיום אין להם את השירות הזה. במקביל, בבנק ישראל עובדים על פתרון ארוך טווח משוכלל ומורכב יותר, שיאפשר לבתי עסק שימוש בסליקה באופליין בעת תקלות בתקשורת. לצורך כך התבקשו השחקנים בענף התשלומים לגבש מתווה עם לוחות זמנים לפרוטוקול לשימוש בסליקה אופליין שיכלול שימוש במגוון של סוגי עסקאות תשלום, סוגי כרטיסים, וניהול סיכונים של העסקה לצמצום מקרי הונאה. השחקניות בענף צריכות להגיש את המתווה עד סוף השנה.
מהאוצר נמסר: "הנושא נמצא בדיונים מקצועיים מול הגורמים הרלבנטיים ועדיין אין הסכמות בנושא".