סגור
ועידת כלכליסט ביוון יוסי לוי מייסד ומנכ"ל משותף מור בית השקעות
יוסי לוי מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות מור (צילום: אלכס קולומויסקי)

ימשיכו לנהל את קרנות ברירת המחדל: אלטשולר, מיטב, מור ואינפינטי

בתי ההשקעות זכו במכרז החדש של רשת שוק ההון לניהול הקרנות ב-3 השנים הבאות. לפי תנאיה הזכייה,  דמי הניהול שייגבו מעמיתים חדשים שיצטרפו לקרנות יעמדו על 1% מההפקדה ו-0.22% מהצביר

קרנות הפנסיה שמנוהלות במיטב, אלטשולר שחם, מור ואינפיניטי ימשיכו לכהן כקרנות נבחרות (קרנות ברירת מחדל) עד לשנת 2028 - לאחר ששיווקו אותן גם בשנים האחרונות. כך על פי תוצאות המכרז שניהלה רשות שוק ההון.
במסגרת המכרז נקבע כי דמי הניהול שייגבו מעמיתים חדשים שיצטרפו לכל אחת מ-4 הקרנות הנבחרות במהלך תקופת הזכייה יעמדו על 1% מההפקדה ו-0.22% מהצבירה. עוד התחייבו המנהלים כי לא ישנו את דמי הניהול במשך 10 שנים.
בניגוד לקרנות פנסיה רגילות, המעסיק יכול לצרף לקרנות ברירת מחדל עובדים חדשים ללא מכרז של המתחרים. ההקלה הרגולטורית נועדה לחזק את התחרות בשוק הפנסיה שיותר מ-90% ממנו נשלט על ידי חברות הביטוח.
המשמעות בפועל של ניהול קרנות מחדל היא צבירה של לקוחות חדשים רבים. בתמורה, בתי ההשקעות מיטב, אלטשולר שחם, מור ואינפינטי מוכנות להוריד את דמי הניהול שלהן ולקבע אותן למשך תקופה חריגה של עשור.
המכרז שנסגר עתה הוא השלישי שבוצע על ידי רשות שוק ההון - את הראשון הובילה הרשות ב-2016, מאז חלה ירידה משמעותית בדמי הניהול שמשלמים החוסכים.
דמי הניהול מהפקדה הממוצעים בקרב כלל החוסכים בקרנות אלה ירדו מ־2.5% ב־2017 ל־1.64% ב־2023, ודמי הניהול מצבירה הממוצעים ירדו באותה תקופה מ־0.26% ל־0.16%. רשות שוק ההון טוענת שהירידה בדמי הניהול אינה נובעת רק מהצטרפות חוסכים לקרנות ברירת המחדל, אלא גם מהתחרות החזקה בשוק.