סגור

שינוי שיטת הסליקה תועיל לעסקים רק אם ידרשו זאת

בחודש הבא תיכנס לתוקף רפורמת הסליקה היומית שמטרתה להגביר תחרות ולצמצם עלויות לעסקים הקטנים, אך בדרך מתגלים לא מעט כשלים: חברות סליקה חדשות לא ממהרות להצטרף ובחברות האשראי מצאו דרך לגלגל הפסדים ללקוח

לפני שלוש שנים כשרשות התחרות החליטה על שינוי שיטת הסליקה מטרתה היתה לצמצם את עלויות המימון של העסקים הקטנים. עם זאת, השינוי הזה שצפוי להכנס לתוקף בחודש הבא, ייצר את השינוי המיוחל רק אם בתי העסק ישכילו להבין את כללי המשחק החדשים.
שיטת הסליקה החדשה צפויה לייצר שינוי משמעותי בעולם התשלומים. כאשר לקוח משלם בבית העסק באמצעות כרטיס אשראי, עובר הכסף ממנפיק כרטיס האשראי (בנק או חברת כרטיסי אשראי) לבית העסק דרך החברה הסולקת של אותו בית העסק. כיום ישנן חמש חברות סליקה, אולם הרוב הגדול של השוק נשלט על ידי שלוש שחקניות, שהן חברות כרטיסי האשראי – ישראכרט, כאל ומקס.
כיום המנפיק מעביר את הכסף לחברת הסליקה לאחר 14 יום בממוצע ממועד העסקה וחברת הסליקה מעבירה אותו לבית העסק בתוך שלושה ימים נוספים. המשמעות בפועל היא שהלקוח מקבל אשראי בממוצע ל־14 יום (תלוי בפער בין מועד הרכישה למועד החיוב) ללא ריבית, כאשר מי שמסבסד אותו בפועל הוא בית העסק.
הרעיון להפסיק את המצב הזה עלה עוד בוועדת שטרום, ובסופו של דבר לפני שלוש שנים התקבלה ההחלטה ברשות התחרות. הרשות עשתה זאת במסגרת הארכת ההסדר הכובל בין חברות כרטיסי האשראי וחייבה אותן להעביר את התשלום לחברת הסליקה בתוך יום אחד בלבד החל מה־1 ביולי, 2021. לקראת כניסת ההחלטה לתוקף, "כלכליסט" ממפה את המשמעויות של שינוי השיטה.
1. ההקלה לא תינתן באופן אוטומטי
רשות התחרות לא מתערבת בהסכמים הפרטניים שבין חברות הסליקה לבתי העסק, אלא רק במערכת היחסים בין מנפיק כרטיס האשראי לחברת הסליקה. הרשות דורשת שהחברה שהנפיקה את כרטיס האשראי תעביר לחברת הסליקה את הכסף בתוך יום מביצוע העסקה, אלא שהשינוי הזה לא מבטיח כי הכסף יעבור בתוך יום גם מהסולק לבית העסק.
רשות התחרות יכולה לשנות את חוקי המשחק שבין המנפיקים לסולקים במסגרת ההסדר הכובל שיש בין החברות, שלה הסמכות לאשרו. את מערכת היחסים שבין הסולק לבית העסק מעגן חוק שירותי תשלום. חוק זה קבע באופן כללי שכאשר מדובר בעסקים קטנים ובינוניים, הסולק צריך להעביר לבית העסק את התשלום "במועד סביר", אך לא תחם זאת בזמן. ולכן הערכות הן שחברות הסליקה לא ימהרו להתנדב ולהקדים את העברת התשלום אל בתי העסק, אלא בתי העסק יצטרכו להיות אלה שיוזמים את הפנייה ומבקשים לממש את ההקלה הזו שנכנסה לתוקף.
"לא בטוח שכל העסקים ירצו לממש זאת. מבחינה תפעולית וניהולית, יש גם יתרון לכך שהכספים מגיעים באופן מרוכז אחת לחודש, ולא מטפטפים מדי יום", אומר גורם בענף התשלומים. כמו כן גורמים בתחום כרטיסי האשראי מעריכים כי בעסקאות בהן הלקוח לא מקבל את המוצר באופן מיידי, כמו ברכישת ריהוט או מוצרי חשמל, גם ההעברה לא תהיה מיידית, והסולק יותיר בידיו סכומים ככרית ביטחון למקרה בו העסקה בוטלה או הסחורה לא סופקה כנדרש. ברשות התחרות מעריכים כי ההקלה הזו תחלחל אל בתי העסק, וכי משך הזמן מביצוע העסקה ועד לקבלת הכסף יתקצר מ-17 יום לכארבעה ימים. ההנחה האופטימית הזו מתבססת על כך שלאורך השנים האחרונות כאשר ירדה העמלה הצולבת – העמלה שמשלם הסולק למנפיק הכרטיס – גם היא חלחלה בסופו של דבר אל עמלת הסליקה הסופית שמשלם בית העסק.
2. החשש: העלויות יגולגלו ללקוח
המשמעות של המעבר לסליקה יומית היא שבעוד שהיום בית העסק סבסד ללקוח מסגרת אשראי של 17 יום בממוצע (הפער בין מועד ביצוע העסקה למועד החיוב בממוצע), החל מהחודש הבא מי שיסבסד זאת יהיה מנפיק כרטיס האשראי – בנקים או חברות כרטיסי האשראי. אולם החשש הוא שחברות האשראי ימצאו את הדרך "לפצות" את עצמן על כך.
בעוד שהיום המנפיק מעביר את התשלום לסולק כמעט באותו המועד בו הוא גובה זאת מבעל הכרטיס, החל מיולי הוא יצטרך להעביר את הסכום לסולק בתוך יום. לעומת זאת, הוא יוכל לגבות את הכסף מהלקוח רק לאחר 14 יום בממוצע. השינוי הזה יביא לכך שיווצר פער תזרימי בשוק כרטיסי האשראי בהיקף המוערך בכ-15 מיליארד שקל בחודש, שכדי להתמודד איתו יצטרכו מנפיקי הכרטיס להגדיל את הוצאות המימון שלהן בהיקף מוערך של עשרות מיליוני שקלים בשנה. רוב מנפיקי הכרטיסים הם הבנקים, כך שמדובר בהיקף שיהיה להם קל לספוג. לעומת זאת לחברות כרטיסי האשראי זה עשוי להיות מאתגר יותר, אך גם הן אמורות להיות מסוגלות לספוג זאת.
כאשר הרשות שקלה לבצע את המהלך הזה, בחלק מהבנקים וחברות כרטיסי האשראי איימו כי הדבר יפגע בשוק כרטיסי האשראי, ועלול להביא לכך שמוצר התשלום בחיוב נדחה (השיטה בה הלקוח מחויב אחת לחודש, ולא מחויב על הדחייה הזו בריבית) ייעלם. אלא שכיום הערכה היא ששיטת החיוב הזו לא תיעלם מהעולם כל כך מהר שכן אף מנפיק כרטיס אשראי לא רוצה להיות הראשון שמוותר על שיטת החיוב הנדחה הנוחה, ובכך מסתכן באובדן לקוחות שלו למתחרים, ולכן סביר שהגופים יספגו את עלויות המימון.
חשש נוסף הוא שמנפיקי הכרטיס ינסו לפצות את עצמם באמצעות העלאת עמלות. אולם גם מהלך שכזה לא יהיה קל לביצוע, יגרום לביקורת ציבורית וייתפס גם בצורה שלילית על ידי הרגולטורים. לעומת זאת, מהלך של העלאת ריביות ללקוחות יהיה יותר קל לביצוע, שכן בניגוד לעמלות לא מדובר בתעריפון, כך שקשה לשים את האצבע על התייקרותו, וייתכן וזו תהיה הדרך בה חלק מהשחקנים יבחרו לפצות את עצמם על הגידול בהוצאות המימון.
אלא שהפגיעה מהמהלך לא מסתכמת רק בעלויות המימון. עם המעבר לסליקה יומית חלק לא מבוטל מהפעילות בתחום הניכיון – הקדמת תשלומים לבתי העסק – תתייתר, שכן בית העסק יקבל את התשלום לאחר יום ולא יצטרך את הקדמת התשלום. חברות כרטיסי האשראי הן שחקן מרכזי בתחום הניכיון. יחד עם זאת, פעילות הניכיון בתחום העסקאות בתשלומים צפויה להימשך כרגיל, שכן הסליקה היומית חלה רק על עסקאות רגילות, ולא על כאלו שנחלקות לתשלומים.
בנוסף לכך המעבר לסליקה יומית גם עשוי לפגוע בחלק מהביקושים להלוואות של בתי העסק, שיתייתרו כעת בעקבות השיפור התזרימי הצפוי. בשורה התחתונה הערכות הן שסך הפגיעה בענף כרטיסי האשראי מהמהלך הזה יגיע ל-50 עד 100 מיליון שקל בשנה המיוחסים לעלייה בעלויות המימון של מנפיק הכרטיס וירידה ברווחים מפעילות הניכיון ובביקוש לאשראי) כאשר מחצית מהסכום יספגו הבנקים.
2 צפייה בגלריה
מיכל הלפרין הממונה על התחרות 10.11.20
מיכל הלפרין הממונה על התחרות 10.11.20
מיכל הלפרין, הממונה על התחרות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3. התחרות בענף הסליקה לא תתגבר
מטרה נוספת במעבר לסליקה יומית הייתה לעודד כניסה של סולקים חדשים לשוק, מתוך הנחה כי קבלת תשלום בתוך יום ממנפיקי הכרטיס תהווה הקלה משמעותית מבחינת ההון שיצטרכו להחזיק לצורך פעילותם. ההנחה היתה שכניסת הסולקים החדשים תגביר את התחרות ובכך תפחית עוד את עמלות הסליקה שמשלמים בתי העסק. אולם כיום ההערכות הן שהסיכויים לכניסת סולקים חדשים קטן, בוודאי אם מדובר בסולקים גדולים ומשמעותיים.
כבר היום רמת המרווחים בשוק הסליקה נמוכה. ישנם גופים כמו חברות ביטוח מסוימות שאף בחנו כניסה לתחום, ולא נכנסו לאור רמת הרווחיות. גם כאשר נכנסו בשנים האחרונות שני שחקנים חדשים לתחום – טרנזילה וקארדקום – הם נכנסו לנישות מסוימות, ולא הפכו לשחקן משמעותי. לכן המעבר לסליקה יומית לא צפוי לטלטל את שוק הסליקה. כעת נותר לקוות שהוא לפחות אכן יביא להקדמת העברת התשלום לבתי העסק, וכך יחסוך להם חלק מעלויות המימון.