המוניות המעופפות של אובר יעלו לאוויר במלבורן, לוס אנג'לס ודאלאס ב-2020
החברה חשפה את הפיילוט הראשון של שירות התעופה העירונית שהיא מפתחת. במסגרתו, יוטסו אנשים ממרכזי ערים לנמלי תעופה במחיר של נסיעה במונית. ההשקה העולמית מתוכננת ל-2023 - אם תעבור משוכות טכניות ורגולטוריות
אובר הודיעה שתחל לבחון את שירות המוניות המעופפות אובר Air במלבורן שבאוסטרליה, במהלך השנה הבאה. את ההשקה היא מתכננת לבצע במהירות יחסית, כבר ב-2023. כמו כן, עתידה החברה לבצע פיילוטים גם בלוס אנג'לס ובדאלאס, בכפוף לאישור מינהלת התעופה הפדרלית בארה"ב (FAA) - רגולטור מחמיר ביותר.
בשלביה הראשונים, צפויה פלטפורמת המוניות המעופפות לשנע נוסעים ממרכז הכרך אל נמלי תעופה. "מסע 19 הק"מ משדה CBD למלבורן יכול לקחת 25 דקות עד שעה במכונית", מסר דובר החברה לגרדיאן הבריטי. "אובר אייר יאפשר זאת בעשר דקות".
- הפתרון לפקקים? המכונית הישראלית המעופפת נחשפת
- צפו: המונית המעופפת של ליליום עולה לאוויר
- המחלה האמיתית של אובר: כשתרבות ארגונית מובילה למוות
תלויים בחסדי ה-FAA
הטיסה תתבצע בכלי בגודל של מסוק, שהעילוי שלו נשען על מספר רב של מנועים חשמליים - מה שיחסוך הוצאות דלק ויאפשר טיסה שקטה יחסית. מחיר הכרטיס, צופה אובר, יהיה דומה לשל נסיעה במונית לאותו המרחק.
עדיין לא הוסדר מבנה ומיקום המנחתים לכלי הטיס הללו, או מבנה מגבלות הטיסה שלהם. למעשה, לכלים עצמם אין עוד רישוי רגולטורי משום סוג. הליך רישוי שכזה יכול להימשך שנים ארוכות, ויצרניות מטוסים כאמבראר הברזילאית שמפתחת את הכלי בשיתוף אובר, יודעות זאת היטב.
גם המודל הכלכלי בו יפעל השירות אינו ברור; אובר מפתחת את אפליקציית הזמנת הטיסה ורכיבי תוכנה אחרים, אך לא ידוע אם תבצע בעצמה תחזוקה של כלי טיס - או שתסתמך על חברות חיצוניות. במקרה זה, תשבור את המודל שלה ותישא עליה או עלויות תפעול קיצוניות, או רווחים שנחלקים בינה ובין חברת תעופה כלשהי - שמטבע הדברים, תגרוף רוב גדול מההכנסות. בניגוד למוניות, שיכולות להיות כל מכונית של כל אדם, מספר כלי הטיס של אובר אייר יהיה מוגבל ביותר - כך ששולי הרווח של השירות עשויים להיות זעומים.
המונית המעופפת תקדם את הרגילה
אובר יכולה להפיק ערך מיתוגי עצום מכניסתה לתחום התעופה העירונית הצעיר, שיאו של חלום טכנולוגי בן מאה שנה. אם תבנה נכון את הפעילות הזו ותימנע מעיגול פינות בתחום הבטיחות (בניגוד לפרויקט הרכב האוטונומי שלה, למשל) תוכל להפוך לשחקנית בולטת בזירה, ולמשוך שותפים כנמלי תעופה שישמחו לתת עדיפות לשירותי המוניות שלה.
ואולם, בדרכה עומדות משוכות גדולות; חלקן טכניות, כמו הקושי בטיסה בטוחה בגובה נמוך בו זמן התגובה אפסי, ואחרות רגולטוריות. למעשה, אובר כבר דחתה לא פעם את מועד השקת השירות. במקור, היה אמור לעלות לאוויר במלואו כבר בשנה הבאה.