אמנון שעשוע על חשאיות הניסוי בבירה: "לא רצינו שינסו לאתגר את הרכב האוטונומי בירושלים"
מייסד מובילאיי אמר את הדברים בכנס השקעות שנערך השבוע בקליפורניה וחשף כי מדובר במכונית נאחת מתוך צי של 35 מכוניות אוטונומיות שאמור להתרחב ל-100
"מכונית אוטונומית ניסויית של מובילאיי נוסעת בחודשים האחרונים בהרי ירושלים", כך סיפר מייסד מובילאיי אמנון שעשוע בכנס ההשקעות של אינטל קפיטל שנערך השבוע בפאלם דזרט קליפורניה. לדבריו, בחודש הקרוב תיסע מכונית נוספת בקליפורניה ובחודשים הבאים גם באריזונה.
- אמנון שעשוע: רק שת"פ רחב יציל את אמון הציבור ברכב האוטונומי
- מנכ"ל אינטל בישראל: בתוכנית - נסיעה ברכב האוטונומי של מובילאיי
- אורקם של מייסדי מובילאיי שווה כבר מיליארד דולר
בהתייחסו למכונית בהרי ירושלים אמר שעשוע כי "מובילאיי לא פרסמה עובדה זו כדי למנוע מהולכי רגל ונהגים אחרים לקפוץ לפני המכונית ולאתגר אותה". הוא גילה עוד כי המכונית היא אחת מצי של 35 מכוניות אוטונומיות שייצרו אינטל ומובילאיי ואשר אמור להתרחב ל־100 מכוניות.
לדבריו, המכונית מצוידת ב־12 מצלמות וחיישנים והצליחה להשתלב במעבר מנתיב לנתיב ללא סיכון חיי אדם ובצורה טבעית, "אף שבתרבות הנהיגה בירושלים קשה מאוד לעשות זאת מכיוון שהנהגים לא מאפשרים במקרים רבים להיכנס לפער בין המכוניות לנהג שמעונין לעבור מנתיב לנתיב. אם אתה לא נהג אסרטיבי בישראל, עדיף אולי שתישאר בבית", אמר בחיוך, והוסיף: "אם אתה יכול לנהוג בירושלים אתה יכול לנהוג בכל מקום".
אחרי התאונות בטסלה ואובר, שעשוע ניסה להפיג את החששות בנוגע לתאונות ברכבים אוטונומיים. התאונה האחרונה קרתה באחרונה ברכב וויימו של אלפבית, חברה־בת של גוגל. "הדרך שבה אנחנו מתמודדים עם החשש מתאונות דרכים ברכבים אוטונומיים זה דרך מודל הבטיחות שהצגנו באחרונה", אמר.
המודל שפיתח שעשוע, יחד עם עמיתו שי שלו־שוורץ, נקרא RSS (Responsibility Sensitive Safety). הוא מספק פרמטרים ספציפיים ובני־מדידה לתפיסת האחריות האנושית ומגדיר "מצב בטוח" ("Safe State"), שבו לא ייתכן שכלי הרכב האוטונומי יגרום תאונה ללא קשר להתנהגות הנהגים האחרים.
שעשוע ציין בשיחה עם עיתונאים כי מודל RSS מאפשר להגדיר מראש מהו מצב מסוכן ומהי התגובה הראויה, כך שניתן להבטיח שרכב אוטונומי לא יגרום לתאונת דרכים. "ברגע שמודל RSS יאומץ על ידי הציבור והרגולטורים, כל מה שיישאר לבדוק, אם תהיה תאונת דרכים, זה האם היתה בעיה בחיישנים של הרכב. זאת מכיוון שמראש ההנחה היא שבאמצעות מודל זה רכב אוטונומי לא יכול לגרום לתאונה, ואם קרתה תאונה, מי שאשם זה רכב אחר. מרגע שהמודל יתקבל על ידי ממשלות ורגולטורים, זה יפחית בעיניי את החשש הגדול. אחרת כל תאונה קטנה של רכב אוטונומי תיצור חשש שישתק את התעשייה". הוא הוסיף ש"כשבוחנים את התאונה האחרונה שקרתה ברכב של וויימו, רואים שזאת תאונה שלא היה ניתן למנוע אותה. מישהו נכנס למישהו אחר לנתיב. ברור שתאונות ימשיכו לקרות. אבל המודל שפיתחנו מבטיח שניתן בוודאות לומר שרכב אוטונומי לא יגרום לתאונות. האם בעתיד רכבים אוטונומיים יהיו מעורבים בתאונות? ברור שכן. אבל אפשר להבטיח באמצעות מודל הבטיחות שמוביילאיי פיתחה, שזה לא יהיה באשמתו. ואני חושב שזה ירגיע את הציבור".
בהתייחסו למיזוג עם אינטל ציין ש"זה הולך מצוין. בעת הרכישה היינו 800 עובדים וכיום אנחנו מונים 1,500 עובדים".