עם הגה הרכב האוטונומי ביד, אינטל צלחה את משבר השבבים העולמי
הרבה אנליסטים כבר הספידו את אינטל, ולא רק בגלל משבר האבטחה האחרון; אבל הדוחות של הרבעון הרביעי הקפיצו את המניה
רק לפני כחודש הכריזו כותרות העיתונים על "משבר השבבים העולמי" בעקבות פרצת אבטחה במעבדי אינטל - שמותקן בשבבים של כמעט כל היצרניות בשוק. מנגד, לפני כשבועיים טיפסה מניית החברה לשיא של 53.5 דולר, רמתה הגבוהה ביותר מאז בועת הטכנולוגיה של תחילת שנות האלפיים. השיא הקודם של מניית ענקית המעבדים, ששווי השוק שלה הגיע השבוע ל־240 מיליארד דולר, היה באוגוסט 2000.
- דיווח: אינטל שוקלת לרכוש את ברודקום
- מנכ"ל אינטל בישראל: בתוכנית - נסיעה ברכב האוטונומי של מובילאיי
- ממציא לינוקס שוב תוקף את אינטל: "עדכוני האבטחה הם זבל"
הרבה אנליסטים כבר הספידו את אינטל, ולא רק בגלל משבר האבטחה האחרון. היו שטענו כי היא פספסה כמעט כל הזדמנות וכל טכנולוגיה שאפשר. הם מתייחסים בעיקר למהפכת המובייל של העשור האחרון - המתחרה הגדולה קוואלקום חולשת על מרבית שוק המעבדים לסמארפונים, עם נתח שוק קטן ל־AMD.
"יש פתגם בשוק ההון שאומר כי מי שפספס טכנולוגיה מסוימת ונשאר מאחור, לא יצליח לעולם להדביק את הפער", אומר עמית ביליה, אנליסט ראשי בבית ההשקעות יצירה. "זה קרה לאינטל בשוק המובייל, והיא לא מתכוונת לחזור על הטעות הזאת".
כדי לא להפסיד הזדמנויות נוספות אינטל פותחת אינטל את, והדוגמה הטובה ביותר לכך היא רכישת מובילאיי הישראלית במרץ 2017 תמורת כ־15 מיליארד דולר. החברה, שהיתה נחושה לא להשתרך מאחור בשוק המבטיח של כלי הרכב החכמים, פשוט רכשה את החברה הכי חדשנית בתחום. ולגבי סוגיית סכום העתק ששילמה, הרי שמאז הרכישה ועד היום עלה שווי השוק שלה מ־167 מיליארד דולר ל־238 מיליארד דולר - עלייה של 71 מיליארד דולר, כמעט פי חמישה מסכום הרכישה.
שמועה על רכישת ברודקום
שוק הטכנולוגיה העולמי סער בחודשים האחרונים על רקע מגעים לרכישות ענק. זה החל עם רצונה של חברת השבבים ברודקום לרכוש את קוואלקום תמורת 142 מיליארד דולר, אך העסקה טורפדה בעקבות איסור שהטיל עליה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ משיקולים של ביטחון לאומי.
לאחר מכן היה דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" על כך שאינטל שוקלת לרכוש את ברודקום, אך נכון להיום העסקה לא יצאה לפועל. "אינטל רוצה להיכנס לכל התחומים החמים, ובכוחה של רכישה שכזו להפוך אותה לשחקנית רצינית בתחום ה־IOT (האינטרנט של הדברים)", מסביר ביליה. "מיזוג עם ברודקום יכול היה להיטיב עם אינטל. אבל זה לא יקרה משתי סיבות: ראשית, אינטל היא מונופול בהגדרה, ורכישה של ברודקום תיתקל ברף גבוה מאוד של הרגולטורים האמריקאים שיהיה קשה לה לעבור; ושנית, ברודקום היא חברה חצי סינגפורית, ויש היום מלחמה בכל מה שקשור לסחר והעברה של קניין רוחני (IP) מארה"ב".
אז מה הקפיץ את מניית אינטל לשיא לאחר נפילה של כ־7% בעקבות פרסום משבר האבטחה? ככל הנראה הדו"חות הכספיים, שהיכו את התחזיות. ברבעון הרביעי של 2017 דיווחה אינטל על עלייה של 4% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ל־17.1 מיליארד דולר וניפצה את הערכות האנליסטים - 16.4 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 1.08 דולר לעומת קונצנזוס של 0.87 דולר.
אינטל לא פירטה את ההשפעות הכספיות הפוטנציאליות של פרצות האבטחה שהתגלו במעבדיה בעשור האחרון, אבל האנליסטים נשמעים די רגועים. "אנו מרגישים טוב יותר לגבי הפגמים באבטחה והשפעתם המוגבלת לאחר ששמענו את עמדת ההנהלה בשיחת המשקיעים", כתב האנליסט רומיט שאה מבנק נומורה היפני. גם בוול סטריט מאמינים כי למניית אינטל עוד יש לאן לעלות. ממוצע האנליסטים שסקרה סוכנות "בלומברג" עומד על מחיר יעד של 52 דולר למניה, כ־4% מעל השיא שנרשם החודש.
השיקה מודם דור 5
אינטל כבר מזמן אינה מתמקדת רק בדאטה. היא מנסה לחדור לתחום התקשורת (Networking) באמצעות המצאה של סיליקון פוטוניקס שיתחרה בעיקר במלאנוקס הישראלית והכריזה לאחרונה על זיכרון RAM חדש שמבוסס לראשונה על טכנולוגיית אופטיין (Optane), שמידע נשמר בו גם לאחר הפעלתו מחדש.
תחום צומח נוסף שאינטל רוצה לשלוט בו הוא טכנולוגיית הדור החמישי (G5), שתאפשר העברת נתונים במהירות שעולה על 1 ג'יגה־בייט לשנייה. בתערוכת המובייל שנערכה לאחרונה בברצלונה היא דיווחה על השקת מודם ראשון מסוג זה. "אם דור 4 היה לסמארטפונים, דור 5 מבשר על עידן המכונות", הסביר מנכ"ל אינטל העולמית בריאן קרזניץ'. "הדור החמישי יחולל את המהפכה התעשייתית הרביעית". באינטל מאמינים שהמודם החדש יאיץ פיתוח של ערים, בתים ובניינים חכמים, ואת גולת הכותרת - המכונית האוטונומית.
על פי אינטל, מספר המכשירים שיחוברו לאינטרנט עד שנת 2020 צפוי להגיע ל־50 מיליארד, ו־47% מהתקשורת תהיה בין מכונות למכונות, ולא בין בני אדם באמצעות מכשירי סמארטפון. באינטל חישבו כי בשנת 2020 יפיק משתמש אינטרנט ממוצע 1.5 ג'יגה־בייט מידע ביום לעומת רכב אוטונומי שיפיק 4,000 ג'יגה־בייט ביום, מטוסים חכמים שיפיקו 20 אלף ג'יגה־בייט ביום ומפעלים חכמים, שיוכלו להגיע למיליון ג'יגה־בייט ביום.
בעוד אינטל צופה פני עתיד באמצעות התיאבון שלה לתחומים הכי חמים של הרכב האוטונומי וה־IOT, גם השוק המסורתי שלה, תחום המחשבים האישיים, ממשיך לצמוח בקצב יפה והניב לה אשתקד הכנסות בהיקף של 34 מיליארד דולר.