מדוע קורסת תעשיית המשחקים החברתיים?
זינגה, שמנייתה איבדה כ-70% משוויה, לא לבד: גם פופקאפ, שפיתחה משחקים פופולריים כמו Bejewelled, נאלצת לפטר עשירית מעובדיה ושוקלת לסגור משרדים בעולם. מדוע מפתחות המשחקים החברתיים נופלות בזו אחר זו?
הבועה החברתית ממשיכה להתנפץ: על רקע קריסתה המהירה של זינגה, עדיין מפתחת המשחקים החברתיים הגדולה בעולם, חברת פופקאפ מפטרת כ-10% מכוח האדם שלה. כחמישים איש במשרדי החברה בסיאטל יפוטרו, בנוסף לכמות לא ידועה של עובדים מהמשרד בשנגחאי.
החברה גם שוקלת לסגור לחלוטין את משרדיה באירלנד ולפטר עוד 90 מתוך 550 עובדי החברה. הדיווחים הראשונים על גל הפיטורים הופיעו לראשונה בתחילת השבוע.
פופקאפ נרכשה לפני כשנה
תמורת 1.3 מיליארד דולר בשיא בועת הניו-מדיה, במה שהיתה הרכישות הגדולות ביותר אי פעם של חברת משחקים. מפתחת המשחקים הידועה בזכות הלהיטים Plants Vs Zombies, Peggle ו-Bejewelled, נרכשה על ידי אלקטרוניק ארטס, לשעבר מפיצת המשחקים הגדולה בעולם.
פופקאפ עצמה אינה מפתחת משחקים חברתיים אלא משחקי קז'ואל, אם כי אלקטרוניק ארטס דוחפת אותה בשנה האחרונה לפתח משחקי פייסבוק חברתיים. פופקאפ הכריזה השבוע על כך שהיא מפתחת משחק המשך ל-Plants Vs. Zombies.
אוהבים לשחק, לא לקנות שטויות מצוירות
2011 הייתה שיא בועת החברתית, בועת הניו-מדיה או בועת האינטרנט 2.0 - כפי שאנליסטים רבים קוראים לה היום. זינגה גייסה דאז כספים לפי שווי שוק של 10 מיליארד דולר, מה שהיה הופך אותה לחברת המשחקים השניה בגודלה בעולם אחרי בליזארד-אקטוויז'ן, המוערכת היום ב-13 מיליארד דולר. אלקטרוניק ארטס, לשם השוואה, מוערכת ב-4.3 מיליארד.
עכשיו נראה כי השוק קורס, ולא רק בגלל הצניחה החופשית של מניות פייסבוק, שאיבדו 50% משוויין מאז ההנפקה, או קריסת מניות זינגה, שאיבדו 70%. מודל הפרימיום של משחקים חברתיים - בו המשחק עצמו מושק בחינם ומשתמשים משלמים תמורת רכישת חפצים וירטואלים ובונוסים - אינו קוסם לשחקנים, ויותר מ-90% מהם מעולם לא ביצעו רכישה.
לפי הדו"ח הרבעוני של זינגה, רק 2% מהשחקנים אי פעם ביצעו רכישה. בעוד שאנליסטים עדיין מסכימים שמדובר "בעתיד התעשייה", רבים גם מודים כי מדובר בעתיד הרבה יותר קשה ומאתגר.
זהאו יאן, ראש משרד פופקאפ שנגחאי, שאחראי על פיתוח המשחקים החברתיים של החברה, הודה לאחרונה שהחברה מרוויחה בסין ממכירת סחורה ממותגת כגון צעצועים וחולצות מאשר ממשחקים.
פגיעה בחברות בכל הגדלים
ג'ון וצ'י, מייסד פופקאפ, הסביר שהשינויים בשוק ובהרגלי הצריכה של הצרכנים הם הסיבה לפיטורי העובדים. "השינויים קרו מהר. בצורה מפתיעה. הם מכריחים אותנו להתארגן מחדש ולהשקיע בסוגים חדשים של משחקים בפלטפורמות חדשות. זה עולם שונה לחלוטין". הוא הודה כי החברה בודקת האם היא תצליח להשאיר את המשרד באירלנד פתוח, או שתאלץ לסגור גם אותו ולפטר 90 עובדים נוספים.
השינויים בהרגלי השימוש של הגולשים גרמו לנפילה ברווחי כל החברות שמפתחות משחקים חברתיים - אפילו בגדולות והמבוססות שבהן. חברת המשחקים זיפר אינטראקטיב שנרכשה על ידי סוני נסגרה בפתאומיות, ו-86 עובדיה פוטרו. חברת סטודיו 38 נסגרה לאחר שלא הצליחה להחזיר את חובותיה, ואילו חברת סטרימינג המשחקים OnLive פיטרה את כל 200 עובדיה במסגרת רה-ארגון שביצעה לקראת רכישתה.
אלקטרוניק ארטס, חברת משחקים ותיקה וגדולה, נאלצה לאחרונה להודות כי משחק הרשת המהולל שלה, Star Wars: The Old Republic מתקשה לשמור על קהל המנויים שלו, והחברה תעביר את המשחק למודל פרימיום פחות משנה לאחר יציאתו. בעבר מספר אנליסטים הגדירו את המשחק כפרויקט המשחקים הגדול והיקר ביותר בהיסטוריה, ועלותו מוערכת יותר מ-100 מיליון דולר.
הקהל דורש משחקים חדשים
היעדר רווחים משירותים נלווים למשחק אינם הסיבה היחידה לקריסת חברות המשחקים החברתיים. שוק המשחקים הללו דורש מטבעו קצב תחלופה מהיר של מוצרים. כמעט כל משחק חברתי רושם זינוק ראשוני בכמות המשתמשים ואז דעיכה, בדרך כלל לאחר חודש-חודשיים. הדבר נכון לרוב משחקיה של זינגה, כולל Draw Somthing, שזכה להצלחה כה מרשימה עד שזינגה בחרה לרכוש את מפתחת המשחק OMGpop תמורת 180 מיליון דולר, רק על מנת לגלות שהמשחק כבר החל בדעיכה שלו.
בדומה לחברות אופנה או סטודיו לסרטים, חברת משחקים חברתיים חיה מלהיט ללהיט, ורושמת עליות וירידות חדות בין רבעון לרבעון בהכנסותיה וברמת הרווחיות שלה. מסיבות אלו, רוב חברות האופנה והסרטים הן חברות פרטיות או שייכות לקבוצות ענק המסוגלות לספוג את תקופות ההפסד. מצבה הנוכחי של זינגה, אפשר להגיד, היה צפוי - ואינו קשור רק לתביעות היצוגיות שהוגשו נגדה או לדו"חות הכספיים שלה.