בדיקת "כלכליסט": Mass Effect 3 - אקשן אמיתי, עלילה מושקעת ולוחמת אחת קשוחה
המשחק האחרון בטרילוגיה על הלוחמת שפרד מציג הפקה מרשימה, אבל סובל מפשטנות ומתאים יותר לקונסולות מאשר למחשב. למרות הבעיות, מדובר באחד מההישגים הגדולים של תעשיית הגיימינג בתקופה האחרונה
חמש שנים לאחר יציאת המשחק הראשון בסדרה, Mass Effect 3 מגיע למדפי החנויות – והפעם הוא יוצא בו זמנית למחשב, אקסבוקס 360 ופלייסטיישן 3.
זהו המשחק האחרון בטרילוגיה שמגוללת את סיפורה של שפרד, לוחמת עילית במאה ה-22. לשפרד יש גישה למאגר של כלי נשק קטלניים, הספינה המתקדמת ביותר בצי האנושי ומגוון יכולות כגון פריצה למערכות אבטחה וכוחות ביוניים.
סיפור הרקע של המשחק לא מפתיע במיוחד: העלילה מתרחשת באמצע המאה הבאה, אז בני האדם גילו את הטכנולוגיה לנוע יותר מהר ממהירות האור. כפי שמתבקש מהטבע האנושי, הם כבר הספיקו לפצוח במספר מלחמות מקומיות ולהמאיס את עצמם. כאשר שפרד מצטרפת לשורות משטרת השלום הגלקטית, ה-Spectres, היא נגררת לתוך סדרת אירועים, שכמובן תזעזע את הגלקסיה כולה.
ו... אקשן!
סדרת Mass Effect תמיד היתה הכלאה בין משחק תפקידים ובין משחק פעולה טקטי בגוף שלישי. החברה בחרה הפעם לתת לשחקנים לבחור כבר בהתחלה את חווית המשחק שהם רוצים – האם להדגיש את העלילה ולהשאיר את הקרבות פשוטים, או אולי ללכת על משחק פעולה - עם פחות דיאלוגים וסרטונים.
מי שיבחר באפשרות השנייה ישמח לגלות שמכניקת האקשן בכותר השלישי השתפרה מאוד. שפרד יכולה לרוץ ולתפוס למחסה בצורה אלגנטית, וקטעי הפעולה יותר מלהיבים, עמוקים וטקטיים. האויבים גדולים, מאתגרים ומגוונים יותר. בניגוד לקודמיו, זהו משחק פעולה אמיתי – ולא משחק תפקידים שאליו הדביקו אלמנטים היוצרים אקשן. לשחקן יש כעת יותר אפשרויות בדרך שבה ישדרג את כלי הנשק והכוחות של שפרד.
אבל השיפור באקשן גם מדגיש את הבעיות של מאס אפקט. האינטליגנציה המלאכותית ירודה, ואף שהאויבים ידאגו לאגף אתכם, לתפוס מחסה ולעבוד בצוותא, הם לעיתים קרובות יבצעו טעויות מביכות לחלוטין. גם ברמת הקושי הגבוהה ביותר, לאחר שתצברו מספר שדרוגים אתם תמצאו שהמשחק קל למדי.
בגרסת המחשב המשחק גם מגושם למדי, ונותן את ההרגשה שהוא עוצב במקור לקונסולות. רוב הפעולות הבסיסיות מנוהלות על ידי כפתור אחד, שבין השאר מטפל בריצה, מחסה והפעלת חפצים. התוצאה יכולה להיות מאוד מתסכלת בשעות לחץ.
Mass Effect 3 נראה טוב מקודמיו, עם טקסטורות משופרות. אחת הבעיות הגדולות בסדרה היתה תמיד השלבים הקטנים יחסית, שנותנים קצת הרגשה של הידחסות לקופסה. התחושה הזו לא נעלמה לחלוטין, אבל השלבים הם כעת גדולים ומגוונים יותר.
גם השימוש במצלמה חכם יותר, ולכותר השלישי יש הרבה יותר קטעים סימנטיים וקולנועיים ברמתם. רמת הדיבוב לא ירדה - אם כבר, היא אולי הטובה ביותר מכל משחקי הסדרה, וזה הישג לא קטן. המוזיקה האפית של Mass Effect כבר עוברת ליד האוזן אחרי שני המשחקים הקודמים, אבל היא עדין מצוינת. בסך הכל, מדובר בהפקה איכותית.
חג הקציר
בתחילת המשחק השלישי, אף אחד לא יכול להתכחש יותר לאמת העגומה: הקוצרים, גזע של מכונות עתיקות ורבות עוצמה, פלשו לגלקסיה, והן במסע להשמדת כל החיים התבוניים. הם פלשו לכדור הארץ, שהפך במאה ה-22 להיות אוטופיה אמיתית, נקייה ומשגשגת. ועדיין, בתוך דקות ניו יורק ולונדון הופכות לאבק. הקרב על עתיד הגלקסיה מתחיל, ושפרד בורחת על מנת שתוכל למצוא בעלי ברית שיעזרו לכבוש מחדש את עולם הבית של בני האדם.
הסיפור תמיד היה חלק מהותי בסדרה, שהצליחה ליצור עולם מדע בדיוני מפורט ומשכנע. אבל הכותר השלישי נותן הרגשה שונה. החברה לא היססה להעלות את המפלס הרגשי עבור הסוף האפי של הטרילוגיה. הדגש הפעם הוא על הזוועה של המלחמה, והדרך שבה היא משפיעה על שפרד.
לראשונה שפרד היא אינה לוחמת החסינה לכל מה שקורה סביבה. היא תחווה כאב, אימה, פחד, תחושת אובדן ואף סיוטים. ישנן אמנם פחות החלטות שנוכל לקבל במהלך הסיפור, אבל הן משמעותיות יותר, וכל אחת תקבע את עתידם של מיליונים.
אלו החלטות קשות, שיגרמו לכם להתלבטויות ותחושת מועקה - גם אם תזכירו לעצמכם שאלה רק דמויות דמיוניות. בהחלט מדובר במשחק שיפעיל אתכם רגשית. אבל כמו כל סרט שובר קופות שמנסה להתעלות על קודמו, המשחק גם חוטא בגימיקיות וקיטשיות. הוא מנסה יותר מדי, והתוצאה נוטה לפשטנות. המשחק גם כמעט ואינו מציג דמויות חדשות ומעניינות, ורוב הדמויות העשירות מהמשחק השני נעלמו להן - מעבר להופעות אורח פה ושם.
זה הסוף, חבר
רבות נכתב באינטרנט על סוף המשחק, שהוגדר על ידי חלק נכבד מהמעריצים כמאכזב, מבלבל ודכאוני. עיקר הביקורת הזו פגום בעינינו, כי האלמנט העלילתי המרכזי במשחק הוא ללא ספק אותה תחושת חוסר אונים ותסכול. מה שכן, החברה לא עמדה בעינינו בהבטחתה שיהיה אפשר להגיע "לסוף הטוב ביותר ללא שימוש במשחק רשת".
במשחק השלישי תוכלו להשלים משימות על מנת לצבור "נכסי מלחמה", מה שמגדיל את הכוח הצבאי שעומד לרשותה של שפרד, וכך להבטיח ניצחון משמעותי יותר על הקוצרים. ניתן לשפר את המוכנות הצבאית גם על ידי משחק רשת קבוצתיים, שלצערנו לא יכולנו לבדוק כי הם כמעט ולא שחיקים מישראל. מהמעט שכן ראינו, נראה שהם בהחלט מהנים – אם כי מרגישים תלושים בסדרה ששמה דגש על משחק היחיד ועל העלילה.
אחרי שסיימנו כל משימה צדדית ואספנו כל פריט אפשרי במצב הלא-רשתי, עדיין לא הצלחנו להגיע לסוף "הטוב ביותר". מאכזב. אתם בהחלט תצטרכו לשחק גם במשחקי רשת, ונוכל רק לקוות שהחברה תאפשר גישה אליהם מהארץ בקרוב.
השורה התחתונה
ברחבי הרשת תוכלו לקרוא על Mass Effect 3 ביקורות גולשים אכזריות במיוחד, שנכתבו על ידי שחקנים שהתאכזבו מהכתיבה הפשטנית, הסוף המדכא, התוכן בתשלום והמצב מרובה המשתתפים. הם אף קוראים לחרם על החברה, ומגדירים את המשחק כגרוע במיוחד.
כל הבעיות האלו קיימות, כמובן, אבל הן אינן יכולות לבטל את ההישג המרשים שמציג המשחק: סיפור שכל גיימר חייב לחוות, ואחד ממשחקי הפעולה/תפקידים המושקעים והטובים ביותר שיצאו בשנה האחרונה. לטוב ולרע, שפרד היא אחת הגיבורות החשובות ביותר בהיסטוריה של תעשיית המשחקים. אם היא תשרוד את המסע הפעם, ואיך - ובכן, זה תלוי רק בכם.